Artikel fra www.autoteket.dk

Opel bygger hidtil stærkeste Corsa

AF autoteket.dk 

Corsa OPC med 192 hestes tur­bo­motor når 225 kilo­meter i timen.

Cor­sa OPC er den kraf­tig­ste Corsa, Opel har bygget. Bilen får ver­dens­premiere på den interna­tionale bilud­stilling i Geneve tidligt i marts.

Topudgaven af Corsa med be­teg­nelsen OPC for Opel Performance Cen­ter følger den succesfulde intro­duk­tion af den seneste Corsa mo­del. OPC’ens 192 hk stærke turbomotor på 1,6 liter giver en acce­leration fra nul til 100 kilometer i timen på 7,2 sekunder – og en tophastighed på 225 km/t. Corsa OPC kommer til at koste fra lige under 300.000 kr. på det danske marked i den billigste version.

Det maksimale omdrejningsmoment er 230 Newtonmeter – og det kan efter behov øges i en kortere periode til over 260 Nm ved hjælp af en ”overboost” funktion, der giver øget ladetryk i fem sekunder. Perfekt til en hurtig (og sikker) overhaling. 6-trins gearkasse er standard.

En sådan maskine giver naturligvis masser af kraftoverskud i enhver køresituation. F. eks. sker accelerationen fra 80 til 120 km/t i femte gear på kun 6,7 sekunder.

Gennemsnitsforbruget er 12,6 km/literen. Et moderat tal i denne magt­fulde bilklasse.

En Corsa OPC skal naturligvis også være iøjnespringende og sporty at skue. Mar­kante designele­menter er f.eks. tagspoi­leren bagtil og de kraftige skørter på siden og foran sammen med de tydelige ventilati­ons­gæller på siden.

Mange vil genkende Corsa OPC bagfra, når den passerer på vejen – iøjnefaldende er bl.a. den midterplacerede trekantede udstødning. Også de specielle sidespejle er et særkende for Corsa OPC.

Nu fem OPC modellinier

Køreegenskaberne er kraftigt modificeret i forhold til den almindelige Corsa. Omfattende prøvekørsler på Nürburgrings Nordschleife var basis for ingeniørernes ønske om at skabe en bil med en fremragen­de balance mellem adræt køremåde og fuld kontrol. Et par nøgleele­menter er en stærkere bagakselprofil, ny tuning af dæmpere og fjed­re, sænkning af chassis’et med 10 millimeter og en større stabilisa­tor. ESP systemet er standard, det kan kobles fra og er tilpasset bilens sporty køreegen­skaber. Den nye Corsa OPC fås med 17 tom­mer aluminiums­fælge med 215/45 R17 dæk, og 18 tommer med stør­relse 225 dæk kan tilkøbes. Der er 308 mm internt ventilerede skive­bremser foran og 264 mm skive­bremser bagtil.

Kabinen er naturligvis også præget af det sporty. Med de typi­ske OPC dørtrin, kromomkran­sede instrumenter med røde visere og luft­kanalerne med blå eller sølv indramning. Læderrattet er også helt specielt med en flad nederste del. Pedalerne er i aluminium. Corsa OPC har foran nyudvik­lede Recaro sportssæder med integrerede hovedstøtter og indbyggede sideair­bags.

Introduktionen af OPC udvider Opels OPC program til fem model­linier. Topmodellen er Vectra OPC med 280 hk – den fås både som sedan og Wagon. Zafira OPC er den hurtigste multibil overhovedet og har ligesom Astra OPC 240 hestes turbomotorer. Meriva OPC har en motor som Corsa OPC ydende 180 hk og en topfart på 220 km/t. Den 5-sædede Meriva OPC er unik i det bilsegment.

Corsa OPC kommer til Danmark i foråret til 299.900 kroner for den billigste model – dog uden aircondition til 15.000 kroner. Corsa OPC kan bestilles nu.

 


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.


4/1-2007 08:00


© Copyright www.autoteket.dk