Saab gennem 1950'erne

Saab 93

Saab 93, der var designet af Sixten Sason, var et gennemgribende redesign af Saab 92 med blandt andet en ny trans­mission og slangeløse dæk. Den havde en trecylin­dret totaktsmotor, monteret på langs og var den første Saab, der blev eksporteret ud af Sverige, hovedsagelig til USA.

Motoren var på 748 kubik og ydede 33 hk, hvilket blev øget til 38 hk på 93B-modellen fra september 1957. Topunktsseler blev introduceret som ekstraudstyr, og den todelte forrude blev erstattet af et helt stykke glas. Bilen var for Saab den første smagsprøve på succes inden for motorsport, da Erik Carlsson vandt både det finske og det svenske rally i en modificeret Saab 93 med 65 hk.
Saab 93 750 Gran Turismo

Denne model var egentlig en trimmet Saab 93 og den blev lanceret på bilmessen i New York i 1958. Det var den første samlebåndsproducerede Saab-sportsvogn og den første bil, der havde fabriksmonterede sikkerhedsseler som standard ? noget der er intet mindre end en selvfølge i dag!

Saab Sonett

I løbet af 1950’erne foreslog Rolf Mellde, at Saab skulle producere et mindre antal åbne, to-personers sportsvogne. Mellde konstruerede og byggede selv bilen. Kun få mennesker kendte til projektet og arbejdede på det i fritiden, og omkostninger til hele projektet beløb sig kun til 75.000 SEK. Navnet ”Sonett” stammer fra Rolf Mellde, der på svensk udbrød: ”Så nätt den är!” ? hvilket betyder ”Hvor er den fiks!”

Saab Sonett I, også kaldet ”Super Sport”, var en åben, topersoners sportsvogn til konkurrencekørsel. Der blev kun fremstillet seks biler, selvom der var planlagt en hel produktion. Den trecylindrede totaktsmotor var tunet til 57,5 hk ved 5.000 o/min., og i september 1996 satte bilen i en alder af fyrre år ny svensk hastighedsrekord i klassen op til 750 kubik, da den nåede helt op på 159,4 km/t.
Saab 95

Saab 95 blev lanceret første gang i 1959 med en 841 kubik, trecylindret motor. Det blev den første i en lang række af populære stationcars, og der var plads til fem eller helt op til syv personer med et bagudvendt bagsæde til de ekstra passagerer.

95-modellen blev også solgt i visse dele af Skandinavien som en todørsmodel med et bagagerum med flad bund, så den kunne bruges som varevogn. Men denne praktiske bil havde stadig Saabs karakteristiske ydeevne. I 1961 fik Saab-legenden Erik Carlsson og hans 95 en fjerdeplads i Monte Carlo-rallyet.

Fortsættelse følger: