1920'erne
Året var 1924, da gæsterne i New York City's Hotel Commodore lobby besluttede, at det første køretøj skulle bære Chryslers navn - "Chrysler Six". For Walter P. Chrysler var dette det største øjeblik i hans liv. Han viste både sit tekniske talent og kendskab til markedet.
Chryslers egentlige motiv var at få sit køretøj til at deltage i New York Automobile Show. Dette var dog umuligt, da hans køretøj endnu ikke var i produktion, hvilket var et krav. Chryslers løsning var at udstille bilen i hotellobbyen, da mange udstillere og investorer passerede her dagligt.
Hans strategi betalte sig til sidst, da Chase Securities bankdirektør udskrev en check på 5 millioner dollars til Maxwell Motor Corp. (hvor Chrysler var formand) til fremtidig investering og produktion.
Et år senere, den 6. juni 1925, købte Chrysler Maxwell Motor Comp. og startede Chrysler Corporation. Virksomheden ekspanderede kraftigt og havde allerede 3.800 forhandlere i USA inden årets udgang, samt en imponerende indtjening på 17 millioner dollars. Chrysler Corporations fremgang fortsatte årtiet ud, med et antal vellykkede lanceringer - bland andet i 1927 med Imperial 80. Imperial 80 var ikke bare Chrysler's første cabriolet, men var også den første Chrysler, som blev præsenteret i annoncer med farve.
1930'erne
Da verden led under den svære depression, lykkedes det Walter P. Chrysler at minimere nedgangens påvirkning på hans nystartede virksomhed. På trods af hårde tider lanceredes i 1934 et af de mest innovative køretøjer nogensinde: Airflow.
Designeren Carl Breers idé med Airflow-lanceringen var et nyt og moderne design inden for bilindustrien. Da han så nogle jagerfly under en prøveflyvning opstod grundtanken om at samme design måtte kunne anvendes på biler.
Den legendariske amerikanske pilot Orville Wrigh blev konsulteret, og snart havde de to mænd designet og konstrueret en bil med dråbeformet front og testet den i vindtunnelerne på Chryslers hovedkontor i Highland Park, Michigan.
Desværre var befolkningen ikke specielt begejstret for det design, som Airflow havde lanceret, og på trods af nyt design, den avancerede teknik og ikke mindre end 72 hastighedsrekorder, blev Airflow en økonomisk katastrofe. Man prøvede til og med diverse stunttricks for at få folk til at købe bilen, men det lykkedes ikke at øge salget. Det er beundringsværdigt, at Chrysler Corporation trods dette præsenterede et rekord-resultat i 1934, og at dette holdt sig vedvarende højt årtiet ud.
1940'erne
På det tidspunkt, hvor USA blev involveret i anden verdenskrig, havde Chrysler Corporation i længere tid forsynet de allierede i Europa med 25- og 28-tons kampvogne. Dette påvirkede ikke den nationale produktion af Chrysler biler - i det mindste ikke i begyndelsen.
Det mest bemærkelsesværdige i 40'erne var, at der lanceredes luksuriøse varianter af Town & Country modellerne, som debuterede på scenen i 1941. Foregængeren til vor tids Voyager tilbød siddepladser til 9 passagerer, en "klap" bag på bilen, som kunne åbnes, og var den første personbil, som havde trærammer på dørene.
Som forventet blev "Woody" en succes i befolkningen, specielt i efterkrigstiden med en cabriolet-version, som blev lanceret i 1949. Basisprisen startede ved 3.970 US dollars.
Chryslers bilproduktion blev stoppet i 1942, da virksomheden indstillede dens ordinære produktion, omlagde denne og fokuserede i stedet på krigsindsatsen, med produktion af blandt andet tanks. Dette foregik frem til krigens afslutning i 1945. Totalt arbejdede Chrysler med mere end 66 forskellige militære projekter, som til sammen løb op i 3.4 milliarter US dollars mellem 1940 og 1945.
En anden dyster begivenhed var, at koncernens grundlægger, Walter P. Chrysler, afgik ved døden den 18. august 1940. Han spillede en aktiv rolle i koncernen frem til 1938.
1950'erne
Gennem 1950'erne fik folket fortsat "Den fantastiske Chrysler", som havde voret varemærkets slogan siden 1947. For at højne varemærkets standard i annoncer, blev modeillustratøren Frederick Siebel ansat. Hans opskrift var at fremhæve de elegante linier i Chryslers modelserie.
Annonceringen i 50'erne fremhævede ikke kun elegancen ved bilerne, de avancerede motorer og det luksuriøse, kunstneriske interiør fik også en fremtrædende rolle.
I 1955 lanceredes en af Chryslers mest kendte modeller: C300 - med 300hk.
Som den mest kraftfulde bil i verden, vandt bilen ikke mindre end 20 af 40 konkurrencer i 1955. Desværre fik bilen ikke lov til at fortsætte sejrsrækken, da NASCAR besluttede at bandlyse den fra konkurrencebanerne, fordi ingen anden bil kunne yde reel modstand. Dette øgede naturligvis blot bilens popularitet i befolkningen.
1960'erne
Mens 1960'ernes unge fokuserede på "revolutionen" fortsatte Chrysler med at fokusere på innovation og startede årtiet med en fræk rekruttering i november 1961, da designeren Elwood Engel blev hentet fra Ford koncernen. Hans første værk kom i 1963 - Chrysler Turbine - eller "Englebird" - og blev bygget for at teste reaktionerne på designet samt motorens ydeevne.
Chrysler fortsatte produktionen af den populære 300-serie genmem hele årtiet. Termen "muskelbil" refererer til 300-serien, hvis sedan'er og coupe'er havde den voldsomme V8-motor.
1970'erne
Siden starten af det amerikanske rumprogram har Chrysler Corporation deltaget i udviklingen og tilpasningen af de kraftfulde motorer, som blev anvendt til at sende astronauter ud i rummet og videre til månen. NASA valgte tidligt Chrysler som samarbejdspartner og produktionen af Saturn 1 og Saturn 1B gik i gang.
NASA/Chrysler samarbejdet holdt indtil midten af 70'erne. I 1971 byggede Chrysler det fartøj, som skulle føre NASA's 58-fod lange satellit rundt om jorden.
Apollo-Soyuz opsendelsen i 1975 skulle blive "Chryslers rumdivisions" sidste. Parallelt med dette projekt kørte projektet Saturn 1B, hvilket bar 3 amerikanske austronauter til et Apollo rumfartøj, da mødet med det russiske fartøj Soyuz fandt sted.
En af Chryslers mest berømte biler er 70'ernes "Newport Cordoba Hardtop" - den første bil, som bar Cordoba-navnet. Bilen blev kendt i skuespilleren Ricardo Montalbans TV-reklame. På trods af god fremgang ved lanceringer som denne, var det dog ikke nok til at stimulere den amerikanske bilindustri. En kombination af dårlig økonomi, olieembargoen og importerede, benzinbesparende japanske biler gjorde, at den amerikanske bilindustri havnede i en svær situation.
Håbet blev dog tændt igen i 1978, da Lee Iacocca tiltrådte som adm. dir. for Chrysler. Takket være hans beundringsværdige forretningssans, banede han vejen for en af 80'ernes mest bemærkelsesværdige fremgange i bilindustrien på daværende tidspunkt.
1980'erne
I begyndelsen af 80'erne var Chrysler atter på vej opad med introduktionen af den første cabriolet i mange år: LeBaron Convertible. Denne model blev blot én i rækken af cabriolet-lanceringer af diverse modeller. Bilerne blev så populære, at Chrysler også begyndte at producere limousiner baseret på samme koncept. For kun 26.318,- US$ var der mulighed for at cruise rundt i Chryslers luksus og komfort.
Chryslers adm. dir. i denne tid, Lee Iacocca, var ofte at finde i medierne. I TV og i annoncekampagner kunne man se ham stolt fremvise "Den Nye Chrysler" og den nye modelserie. Forbrugerne syntes godt om Iacocca, stolede på hans integritet og belønnede ham med at øge de amerikanske bilers andel af markedet.
1990'erne
I løbet af 1900-tallets sidste årti lancerede Chrysler hvert år nye versioner af Town & Country (Voyager i Europa), der vandt mange priser. Varemærket Chryslers ledende position, som fremtidens bildesigner kom til at lyse gennem hele århundredet.
I 90'erne lanceredes Stratus Cab., hvilket skulle vise sig at blive en af USAs mest populære cabrioleter. Efter en pause på over 30 år lanceredes atter 300 serien fra 50' og 60'erne. Robert J. Eaton, adm. dir. for Chrysler Corporation beskrev bilen på følgende måde:
"År 1999 udgaven af 300M modellen in samme filosofi og historie, som de tidligere modeller, og med den nutidige tolkning kommer den virkelig til at passe perfekt ind i denne bilklasse". Bilen sælges i USA og på de europæiske markeder.
I maj 1998 gik to af verdens førende bilvirksomheder sammen, Daimler-Benz AG og Chrysler Corporation. Dette medførte, at DaimlerChrysler nu kunne positionere sig som en af de tre ledende bilvirksomheder i verden. Vi sælger personbiler, lastbiler, fly, dieselmotorer, service og togsystemer mm.
I 1999 fejrede Chrysler 75-års jubilæum, og i januar samme år blev 300M "Årets bil". Derudover blev Chrysler Voyager valgt som læsernes favorit ved en afstemning i bil-bladet Automobile Magazine.
2000 og frem
Den 6. januar 2001 blev sløret løftet for den første Chrysler PT Cruiser på "North American International Auto Show" (NAIAS). Lysten og evnen til at eksperimentere har eksisteret i Chryslerkoncernen igennem årtier og den nye Chrysler PT Cruiser var endnu et bevis på, at levedygtigheden og lysten til at afprøve grænser fortsat fandtes.
Fyldt med nytænkning, og med et moderne, men stadig klassisk design, viser PT Cruiser på Chryslers vegne, at det er muligt at bygge en bil, som inspireres af fortiden i kombination med det nyskabende. Det minder os om 1924, da Chrysler Six blev introduceret og de andre bilproducenter pludselig befandt sig to skridt bagefter.
Vores stolte MPV-tradition fortsætter ind i dette århundrede med nyt design og nye modeller i serien. Lige nu arbejder vores teknikere og designere på Chrysler Technology Center i Auburn Hills, Michigan med at udvikle nye køretøjer, som skal sætte standarden gennem dette årtusind!
Chrysler Wings
De gæster, som befandt sig på Hotel Commodore i 1924 ved "New York Auto Show", var vidner ved lanceringen af Chrysler Six. De karakteristiske sølvvinger på Six's køler, sammen med et Chrysler mærke i guld, var tegnet på en ny kraft indenfor bilbranchens ingeniørkundskab og design.
Igennem de følgende år, bar hver model disse vinger, som Chryslers kendetegn. De modeller, som blev produceret i mellem årene 1931-34, havde derudover en udsøgt, skulptureret gazelle løbende bag ved vingerne.
Som forventet havde Airflow modellen fra 1934 ikke bare vingerne placeret på motorhjelmen, men også på siden af skærmkasserne.
Chrysler fortsatte med at anvende vingerne igennem 1930'erne og 40'erne og helt frem til slutningen af 1950'erne. Symbolet nåede sit endelige udseende i 1951, da en mere forfinet version blev taget i brug ved lanceringen af modellen 331 CID Hemi V8'er, med 180 hk.
Desværre forsvandt vingerne fra produktionen efter 1957.
Sølvvingerne og guldemblemet vendte tilbage igen i 1995, og to år senere førtes de sammen med Chrysler teksten. Idag har vi ét elegant emblem, ét symbol om bilhistorien, kvalitet og elegance indenfor design og teknik, som i dag pryder samtlige af de biler vi producerer.