autoteket
  SØG
onsdag  24/4-2024  uge 17
Alfa Romeo
Aston Martin
Audi
Bentley
BMW
Bugatti
Cadillac
Chevrolet
Chevrolet-US
Chrysler
Citroën
Daihatsu
Dodge
Ferrari
FIAT
Ford
Honda
Hummer
Hyundai
Jaguar
Jeep
KIA
LADA
Lamborghini
Lancia
Land Rover
Lexus
Lotus
Maserati
Mazda
Mercedes
MG
Mini
Mitsubishi
Nissan
Opel
Peugeot
Porsche
Renault
Rolls-Royce
Rover
SEAT
Skoda
smart
SsangYong
Subaru
Suzuki
SAAB
Toyota
Volkswagen
Volvo
pressemeddelelser
Publiceret 1/4-2009 09:48 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Dækimportørforeningen:

Pas på uegnede sommerdæk

Klædt på til årstiden. Og den siger ballerinasko og sommerdæk.Sommer­dækkene skal på nu – men det er ikke ligegyldigt, hvilke dæk der kom­mer på bilen.

Mange bilister skifter netop nu fra vinterdæk til nye som­mer­dæk.

"Det er en klog dispo­sition, for vinterdæk slides meget hurtigt og har meget dårlige køre­egenskaber, når vejen er varm," siger Kenneth Saust, formand for de danske dækimportører.

Dækimportør-Foreningens formand har dog også en advarsel til bilisterne:

Dækimportørernes formand Kenneth Saust har tre enkle råd til bilisterne: Sommerdæk om sommeren. De bedste dæk på baghjulene. Korrekt lufttryk i alle fire dæk."Der er meget store kvalitetsfor­skelle mellem de bedste og dårligste dæk," konstaterer Kenneth Saust og henviser til omfattende test af nye sommerdæk foretaget af store forbrugerorganisationer og bil­magasiner.

"Den tyske organisation ADAC, der svarer til FDM, testede for nylig 35 typer sommerdæk, og de fem blev erklæret for ikke anbefalelses­værdige. Derfor er det klogt at rådføre sig nøje med sin dækfor­hand­ler, som ved, hvilke dæktyper der er egnede til brug på europæiske veje," siger Kenneth Saust. Han opfordrer navnlig forbrugerne til at holde et vågent øje med kinesiske dæk, der ofte klarer sig dårligt i test.

"Alle de fem dæk, der dumpede i ADACs store dæktest, er kinesiske dækfabrikater, og det bør gøre forbrugerne kritiske," mener dækim­portørernes formand.

Kenneth Saust har tre enkle råd til bilisterne, hvis de vil opnå større sikkerhed: Sommerdæk om sommeren. De bedste dæk på baghjule­ne. Korrekt lufttryk i alle fire dæk. Det sidste råd er der oven i købet god økonomi i:

Kenneth Saust, formand for Dækimportør-Foreningen, demonstrerer forskellen på sommerdæk (til venstre) og vinterdæk. Sommerdæk har langt bedre køreegenskaber og bremseevne, når vejene er varme"Hvis bilisterne overalt i EU kørte med korrekt lufttryk i dækkene, så ville de i gennemsnit spare to fulde tanke brændstof om året. Derfor bør man tjekke dæktrykket mindst hver fjortende dag," siger Ken­neth Saust.

Baggrundsinfo til denne pressemeddelelse:

1) Dæktest:

Auto Motor und Sport:

Det anerkendte tyske bilmagasin testede 12 sommerdæk i dimension 205/55 R 16 V i nr. 7, den 12. marts 2009. Resultatet:
1 særdeles anbefalelsesværdigt
8 anbefalelsesværdige
2 anbefalet med forbehold
1 kan ikke anbefales

ADAC:

Den tyske bilklub, svarende til FDM i Danmark, testede 18 sommerdæk i dimension 185/60 R14 H i foråret 2009 (www.adac.de). Resultatet:
7 særdeles anbefalelsesværdige
3 anbefalelsesværdige
5 anbefalet med forbehold
3 kan ikke anbefales

Samtidig testede man 17 sommerdæk i dimension 205/55 R 16 W. Resultatet:
6 særdeles anbefalelsesværdige
6 anbefalelsesværdige
3 anbefalet med forbehold
2 kan ikke anbefales

2) Vinterdæk om sommeren

Den tyske bilklub ADAC dokumenterede i 2007, at når det bliver rigtig varmt, vokser bremselængden med vinterdæk betragteligt i forhold til sommerdæk. Ved en lufttemperatur på 35 grader kan bremselæng­den med vinterdæk være op til 16 meter længere ved 100 km/h.

Desuden viste ADACs test, at vinterdæk er mindre stabile i kurver, når bilen er fuldt lastet, for eksempel når hele familien kører på sommerferie med bagagerummet fyldt op. Det betyder mere vaklende kørsel i de lange motorvejskurver.

Endelig er det dårlig økonomi at køre på vinterdæk om sommeren. Det blev påvist i 2006 af dækfabrikanten Conti, der i en test dokumenterede, at vinterdæks levetid mindskes med cirka 10 procent, hvis man kører med dem i den varme årstid.

3) Vinterdæk på firehjulstrukne biler

Ejere af firehjulstrukne biler som jeeps og SUV-biler kan have den forestilling, at de takket være deres permanente træk på alle fire hjul kan køre året rundt i både sne, mudder og på tør asfalt med de samme dæk.

Kombinationen af høj vægt, højt tyngdepunkt, stor luftmængde i dækkene og ikke mindst de store SUV-bilers ofte høje motorkraft gør det stærkt anbefalelsesværdigt at køre med sommerdæk om sommeren på asfaltveje med firehjulstrukne biler af jeep- eller SUV-typen.

4) De bedste dæk for eller bag?

Det klare svar er: De bedste dæk skal monteres på bagakslen, med mindre man har en helt bestemt og meget veldefineret grund til at handle anderledes.

ADAC har bragt en omfattende undersøgelse foretaget af Michelin. Det helt centrale for sikkerheden,
er dækkets egenskaber til at overføre bremsekræfter og sideføringskræfter.

De stærkt kritiske manøvrer er akvaplaning og baghjulsudskridning i vejkurve, og her er tendensen klar, de bedste dæk skal sidde på baghjulene, men ellers er der under andre køreforhold et lidt mere nuanceret billede.

5) Dæktryk og luftpumper

Hvis bilisterne overalt i EU kørte med korrekt lufttryk i dækkene, så vil det spare miljøet for omkring 5,2 millioner tons CO2 pr. år. Besparelsen svarer til to fulde tanke benzin pr. personbil pr. år.

Forkert dæktryk betyder:
• Stærkt forøget slid
• Stærkt forringede køregenskaber
• Højere brændstofforbrug

Eller sammenfattende:
• Større risiko
• Dårligere økonomi

Fejlvisende eller manglende luftpumper og dæktryksmålere på servicestationer fratager bilisten muligheden for at tjekke trykket i sine dæk. Dækimportør-Foreningen anbefaler, at man tjekker luften i sine dæk hver 14. dag. Dækkene skal være kolde, når trykket måles.

Kort om Dækimportør-Foreningen

Medlemskreds
Dækimportør-Foreningen består af de førende importører af dæk til det danske marked. Det er Bridgestone, Continental, Goodyear­Dunlop, Michelin, Vredestein og Yokohama.

Formand
Dækimportør-Foreningen har valgt Kenneth Saust, Yokohama Danmark as til formand.

Dækimportørforeningen
Telefon 39 63 97 79, dakimportorforeningen@mail.dk

Revideret 1/4-2009 10:06 Fra nyhedsbrev Nr. 14/2009
Publiceret 21/10-2008 08:35 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Dækimportørforeningen:

Vinterdækkene skal på nu

Sommeren er forbi, vinteren står for døren. Der er ingen tvivl om, at vintertøj og vinterdæk er det rette valg fra nu af og frem til påske.Rim-, sne- eller is­glat­te veje hver anden dag i høj­sæ­sonen.

Det er ikke uden grund, når motor­jour­nalister, bilist­orga­ni­sa­tioner og branche­organisationer råder bilisterne til at skifte til vinter­dæk nu.

For selv om vi har milde vintre, så er der i hele vinterperioden fra 1. november til 31. marts alligevel en reel risiko for glatte veje hver dag.

"I januar og februar ligger der kl. 7 om morgenen, når bilisterne kø­rer hjem­me­fra, rim eller is på vejene hver an­den dag, og der ligger sne på vejene hver tredje dag. Så vil man ikke køre på vinterdæk, bør man lade bilen stå hjemme mindst hver anden tag, hvor vejen er glat," siger Kenneth Saust, formand for Dækimportør-Foreningen. Han bygger på tal udarbejdet for dækimportørerne af Danmarks Meteorologiske Institut, DMI.

"Der er glatte veje hver anden morgen i de mørke måneder, derfor er vinterdæk det rette dæk om vinteren," siger Kenneth Saust, formand for Dækimportør-Foreningen.Alternativet er at køre videre på som­merdæk, som om intet er hændt, men det fungerer ikke. Et som­merdæk har 2½ gang længere brem­selængde på sne end et vinter­dæk. Det kan kun klare et sving med den halve fart, og ved igang­sætning præsterer det kun en femtedel af vinter­dækkets kraft.

"Derfor er det både mere farligt og mere ubekvemt at køre på som­merdæk. Udgiften til en blød bule er let tjent ind ved køb af fire vin­terdæk," vurderer Kenneth Saust, der tilføjer: "Og så har vi slet ikke talt om sikkerheden for de bløde trafikanter, når en bilist skrider ind over cykelsti og fortov."

Netop nu er det højsæson for skift til vinterdæk. For nylig testede FDM i samarbejde med sin tyske søsterorganisation ADAC 37 vin­terdæk og helårs­dæk. Otte var ikke anbefalelsesværdige. Auto, Motor und Sport, et af verdens førende bilmagasiner, har netop testet 10 vinterdæk. Et var ikke anbefalelses­værdigt.

"Derfor skal man se sig godt for, når man vælger vinterdæk," siger dækimpor­tørerne. " Der er en klar sammenhæng mellem pris og kva­litet, og holder man sig til de kendte mærker, som dækforhand­leren anbefaler, kan man føle sig tryg. På FDMs hjemmeside kan man se test af vinterdæk i de mest gængse dækstørrelser og dermed undgå de dårlige dæk," tilføjer Kenneth Saust.

Sommeren er forbi, vinteren står for døren. Der er ingen tvivl om, at vintertøj og vinterdæk er det rette valg fra nu af og frem til påske.Mange mener, at fire­hjulstrukne biler ikke behøver vin­terdæk. Den myte skyder Kenneth Saust ned: "De starter bedre, men de bremser lige så dårligt som alle andre biler," påpeger han.

Visse terrændæk sælges, som om de var ægte vinterdæk. Det kan man dog let gardere sig imod: "Først når der også er det lille sne­krystal-symbol på dækket, kan man regne med, at det er et ægte vinterdæk," slutter dækimportørernes førstemand.

Dækimportørforeningen
Telefon 39 63 97 79, dakimportorforeningen@mail.dk

Revideret 21/10-2008 08:46 Fra nyhedsbrev Nr. 43/2008
Publiceret 17/6-2008 09:20 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Dækimportørforeningen:

Forkert dækvalg dyrt og farligt

"Vinterdæk styrer og bremser langt dårligere end sommerdæk, når det er varmt, men næsten 20 procent af bilisterne har stadig vinterdækkene på," siger dækbranchens førstemand Torben Skovgaard.Næsten hver femte bil kører på vin­ter­dæk i sommer­var­men.

Gamle biler på vej til skrot. Nye biler i million­klas­sen. Én ting har de til fælles: Mange af dem kører rundt i bagende var­me på vinterdæk.

"Vi tjekkede i weekenden dækkene på 1.071 biler parkeret ved ind­købscentre landet over, og 194 af dem kørte stadig på vinterdæk, selv om forsommeren har været bagende varm," oplyser admini­stra­tor Torben Skovgaard fra Dækimportør-Foreningen og Rådet for Stør­re Dæk­sikkerhed.

Det svarer til, at næsten hver femte bilist ikke har taget sig sammen til at få som­merdækkene på, og i dækbranchen finder man tallet alar­merende: 

Vinterdæk og baderinge er en dårlig kombination. Vinterdæk styrer og bremser meget dårligere end sommerdæk i varmt vejr, og de slides ekstremt hurtigt i varmen. Alligevel kører næsten hver femte bilist til stranden på vinterdæk."Vi ved, at bremselængden på tørre, var­me veje er mellem 10 og 20 procent længere på vinterdæk end på sommerdæk, og det er navnlig, når temperaturerne kommer over de 25 grader, som vi netop har haft, at forskellen bliver meget mar­kant," siger Torben Skovgaard.  Han påpeger, at det for eksempel kan være forskellen på lige akku­rat at klare den og på at brase ind i en holdende bil, når der pludse­lig er kødannelse på en motorvej. 

Torben Skovgaard oplyser samtidig, at styreegenskaberne på vin­terdæk er langt ringere end på sommerdæk, når vejret er varmt. Desuden stiger sliddet i ekstrem grad i varmt vejr, lige som man må regne med en negativ indflydelse på brænd­stofforbruget. 

Dækimportørforeningen
Telefon 39 63 97 79, dakimportorforeningen@mail.dk

Revideret 17/6-2008 09:22 Fra nyhedsbrev Nr. 25/2008
Publiceret 2/4-2008 16:51 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Dækimportørforeningen:

Vinterdækkene skal af nu

Meget brede og meget slidte dæk er særligt udsatte for aquaplaning. Der er vist ingen tvivl om, hvilket af disse to ens dæk, der er bedst i regnvejr.Aquaplaning - en overset ulyk­kes­faktor.  

Netop nu er det sæson for dæk­skifte. Vinterdækkene skal af, for på tørre som­mer­veje har vin­ter­dæk op til 40 procent længere brem­se­læng­de og giver mere ustabil kørsel i kurver. Men selv med nye som­­mer­dæk på som­mer­veje er der ting, man skal passe på.

"Aquaplaning er den mest over­sete ulykkesrisiko for bilisterne om sommeren." Ordene kommer med eftertryk fra dækimpor­tørernes for­mand Kenneth Saust. "Dugfriske test foretaget af ADAC, det tyske FDM, viser, at nye, brede som­merdæk kan køre en del hurtigere gen­nem sving både i tørvejr og regnvejr, end smalle dæk kan. Men ligger der et højt lag vand på vejen, så har meget brede eller næsten ned­slidte dæk en dårligere evne til at træde ned gennem vandlaget og få vejkontakt, end tilfældet er med smalle dæk," siger Kenneth Saust.

"Når sommerdækkene skal på, at det vigtigt, at der er rigelig mønsterdybde, så dækket kan træde gennem tykt vandlag under kraftige regnskyl," siger Kenneth Saust, formand for Dækimportør-Foreningen.Problemet er voksende på grund af de stadig flere tropiske regnskyl, hvor store nedbørsmængder i fem til ti minutter giver regulære over­svømmelser på danske veje. Som­me­ren 2007 var således den tred­jevådeste nogen sinde, siden Dan­marks Meteorologiske Institut be­gyndte at måle i 1874. Nedbøren i juni 2007 var endda absolut re­kord for en enkelt måned siden 1874.

 

Få tjekket dækkene nu

"Hvis man ikke i de kritiske minutter under og efter et kraftigt regn­skyl sætter farten drastisk ned og forøger afstanden til den foran­kørende, er man snart på Herrens eller bondemandens mark, navnlig hvis man kører på meget brede eller næsten nedslidte, men stadig lovlige dæk," siger Kenneth Saust.

Lovens krav er en mønsterdybde på 1,6 mm overalt på dækket. Det anser Dækimportør-Foreningens for­mand – i øvrigt i samklang med FDM – for utilstrækkeligt: "Tre milli­me­ter er den mønsterdybde, en­hver ansvarlig bilist bør skifte sommer­dækket ved," mener Kenneth Saust.

De stadig kraftigere nedbørsmængder får dækimportørernes formand til at give bilisterne tre enkle råd, når det gælder sommerdæk: "Kør ikke med mindre end tre millimeter mønster. Sæt farten ned til 80 km/t eller endnu lavere i kraftig regn. Og hold en meget større brem­se­afstand i regnvejr," si­ger Kenneth Saust.

Han anbefaler endelig, at man får tjekket sine sommerdæk hos den fagmand, hvor man normalt handler dæk.


Meget brede og meget slidte dæk er særligt udsatte for aquaplaning. Der er vist ingen tvivl om, hvilket af disse to ens dæk, der er bedst i regnvejr.Når dækket står på vandski

Brede dæk bremser og styrer bedre end smalle dæk, ikke kun på tør vej, men også på våd vej. Men de aquaplaner meget tidligere. Derfor må bilister med brede dæk sætte farten meget længere ned under voldsomme regnskyl end andre bilister. Ellers kan konsekvensen bli­ve alvorlige harmonikasammenstød eller singleulykker. 


Våde somre

Tal fra Danmarks Meteorologiske Institut

Nedbør i sommeren 2007:
(normaltal i parentes)
Juni 124 mm (55 mm)
Juli 126 mm (66 mm)
August 60 mm (67 mm)

De tre vådeste somre:
1980: 323 mm
1879: 317 mm
2007: 310 mm

Kraftigere regnskyl:
I løbet af de sidste 25 år er de største regnskyl blevet 20-25 procent kraftigere i Danmark. De kraftige regnskyl er blevet hyppigere, og når de kommer, er de endnu kraftigere. Det viser en ny bearbejd­ning, som COWI sammen med DHI har udført for Styregruppen for Spildevandskomiteens Regnmålersystem. Kilde: COWI - Læs mere her.


Dokumentation:

Test af brede og smalle sommerdæk på tør og våd vej

ADAC testede fem Michelindæk i forskellige størrelser på en KIA Ceed, lige fra 185/65 R15 T til 225/40 R18 Y.

På tør vej styrede og bremsede dækkene bedre, jo bredere de var.

På våd vej styrede og bremsede de bredeste dæk også bedst (en fordom blev hermed ryddet af vejen).

Men når vejen blev så våd, at der var risiko for aquaplaning, kom de bredeste dæk til kort: Hvor det smalleste dæk aquaplanede ved 80 km/h, indtrådte aquaplaning allerede ved 69 km/h med det bredeste dæk. 

Dækimportørforeningen
Telefon 39 63 97 79, dakimportorforeningen@mail.dk

Revideret 2/4-2008 16:57 Fra nyhedsbrev Nr. 14/2008
Publiceret 18/10-2007 09:28 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Dækimportørforeningen:

Vinteren venter forude

Sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren. Rådet for Større Dæksikkerheds talsmand Torben Skovgaard og Dækimportør-Foreningens formand Kenneth Saust er måske ikke helt enige om påklædningen på denne milde efterårsdag. Til gengæld står de begge fast på én ting: Fra 1. november peger vejrudsigten klart på vinterdæk.Når sne og is lig­ger på vejene, kører man sikrere på et sæt go­de vin­ter­dæk.

Sid­ste vinter var mild. Bliver den kommende vin­ter så også mild, eller bliver den hård? Og hvad med den glo­bale op­varm­ning, har den snart af­skaffet vinteren?

Rådet for Større Dæksikkerheds talsmand Torben Skovgaard smiler stort af spørgsmålet: "Vinteren har ingen hukommelse. Og med hensyn til klodens svingende temperatur, så bliver det altså stadig vinter hvert år, spørgsmålet er blot hvornår og i hvilket omfang," siger Torben Skovgaard.

Sidste vinter begyndte og sluttede med voldsomme snefald, og ind i mellem fulgte en lang periode, der nærmest mindede om efterår.

"Vil man kunne køre sikkert gennem det aktuelle føre, er det klogt at have vinterdækkene på fra 1. november til midten af april. Så er man nogenlunde helgarderet," siger Torben Skovgaard.

Den milde vinter 2005/06 blev trist rent trafiksikkerhedsmæssigt. Det mang­lende vinterføre fik bilisterne til at køre vinteren igennem som om, det var efterår, og det gav flere trafikdræbte end sædvanligt, noget der vakte offentlig debat.

"I bund og grund handler det om, at man må tilpasse hastigheden til de faktiske forhold, uanset om vejen er snedækket eller tør, og uan­set om man kører på vinterdæk eller sommerdæk," fastslår Torben Skovgaard.

Naturlovene gælder også for en firehjulstrækker

Det relativt hårde sommerdæk til venstre har store, sammenhængende kontaktflader beregnet til at klæbe mod den tørre asfalt om sommeren. Det bløde vinterdæk til højre har små lameller beregnet på at vriste sig ned i sneen og overføre kræfter, hvor der næsten ingen friktion er.At tilpasse hastig­he­den er også blevet et emne for de store fire­hjuls­trukne biler af SUV-typen. Nogle eje­re af disse biler mener, at man kan nøjes med sommer­dæk om vinteren, fordi bilen er firehjuls­truk­ken.

"Det er helt forkert," siger dækimportørernes formand Kenneth Saust. "Med sommerdæk er bremselængden på snedækket vej op til 2½ gang så lang, og den mulige svinghastighed er halvt så høj. Det gælder også for firehjulstrækkere."

Kenneth Saust peger på, at en firehjulstrukken bil på sommerdæk måske nok kan accelerere lige så hurtigt som en forhjulstrukken bil kan på vinterdæk, når der startes på snedækket vej, men allerede i første sving venter sandhedens øjeblik. "Og så er der kontant afreg­ning, hvis man ikke kører på vinterdæk. Naturlovene gælder også for firehjulstrukne biler," fastslår dækimportørernes formand.

Lige som FDM anbefaler Dækimportør-Foreningen alle bilister at mon­tere vinterdæk på bilen, hvis man har tænkt sig at benytte bilen hen over vinteren: "Vil man køre sikkert gennem vinterens kombination af is, sne, slud, sjap, regn, rim og tørre veje, så er vinterdæk den abso­lut bedste løsning," slutter dækim­portørernes formand.

Dækimportørforeningen
Telefon 39 63 97 79, dakimportorforeningen@mail.dk

Revideret 18/10-2007 09:29 Fra nyhedsbrev Nr. 42/2007
kode
Husk
LOG IND
Glemt koden?
Ny bruger?

PRESSEMEDDELELSER:

oversigtseneste

nyhedsbrev
TILMELD
FRAMELD

 

KATEGORIER
Additiver
au2parts
Auktioner
Aut. værksted
Autodiagnose
Autoimport
Autolakering
AutoPartner
Autoradioer
Autoservice
Autotransport
Autotransportør
Bilanalyser
Bilklubber
Biludlejning
Biludstillinger
Bilvask
Bilvaskeanlæg
Bilvurderinger
Bosch Car Service
Brugtbilvurderinger
Chassiser
Designcenter
Dæk
EDB-løsninger
Elbiler
El-bilproducent
Elektriske dele
Eneforhandler
Faglitteratur
Foreninger
Forhandlere
Forhandlerkæde
Forhandling
Fælge
GPS/Navigation
Hjælpematerialer
Højttalere
Import
Importører
Industriel bearbejdning
Industrikomponenter
Institutioner
IT-løsninger
Kassevogne
Kemiske produkter
Klargørings­center
Konsulentvirksomhed
Kølere
LAKexperten
Lakreparation
Leasing
Logistik
Logoplates
Marinekomponenter
Marketing
Minibusser
Ministerier
Motorrenovering
Motorrens
Motorsport
Multimedie systemer
Musikanlæg
Navigation
Nøgleringe
Online-løsninger
Organisationer
Pressemeddelelser
Pris
Prisberegning
Prisforhandling
P-skiver
Reklameartikler
Reservedele
Restaurationsbranchen
Rådgivning
Servicepartner
Servicerens
Skadecenter
SMS Service
Software
Specialopbygninger
Styling
Tilbehør
Tilsætningsstof
Transport
Tuning
Udstillinger
Undervognsbehandling
Varmeanlæg
Vask
Vejhjælp
Vitesse-racing
Værksted
Værktøj
Web-løsninger


annonce


annonce

 

3867 online Copyright © 2002-2024 autoteket • info@autoteket.dk annoncør-info