autoteket
  SØG
torsdag  25/4-2024  uge 17
Alfa Romeo
Aston Martin
Audi
Bentley
BMW
Bugatti
Cadillac
Chevrolet
Chevrolet-US
Chrysler
Citroën
Daihatsu
Dodge
Ferrari
FIAT
Ford
Honda
Hummer
Hyundai
Jaguar
Jeep
KIA
LADA
Lamborghini
Lancia
Land Rover
Lexus
Lotus
Maserati
Mazda
Mercedes
MG
Mini
Mitsubishi
Nissan
Opel
Peugeot
Porsche
Renault
Rolls-Royce
Rover
SEAT
Skoda
smart
SsangYong
Subaru
Suzuki
SAAB
Toyota
Volkswagen
Volvo
pressemeddelelser
Publiceret 10/12-2009 13:30 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Robert Bosch A/S - Autodivision:

Airbagstyre­enhed AB plus fra Bosch

Kompakt og billig Air­bag­sty­re­enhed AB plus fra Bosch.

Lavere samlede omkost­­ninger og mindre plads­­behov – det er de unik­­ke fordele ved den nye airbag­­styreenhed AB plus fra Bosch. In­geniø­rerne har integreret to sensorer fra det elek­tro­niske stabili­tets­pro­gram ESP® i airbag­sty­re­enhedens eksisterende hus.

  • Integrering af ESP®-inertialsensorer i airbagstyreenheden
  • Accelerations- og drejeratesensorer kan integreres for alle akser
  • Lavere systemomkostninger og mindre pladsbehov

Inertialsensorerne, dvs. sensorelementerne for måling af drejerate og tværacce­leration, var tidligere placeret i et separat hus, der nu ikke længere er nødven­digt. Derudover kan ekstra accelerationssen­sorer og drejeratesensorer inte­gre­res til måling af bilens bevægelse om alle akser. ”AB plus giver vores kunder forbedringer på to cen­trale punkter – den giver ledig installationsplads og holder system­omkostningerne nede, ” siger Dr. Werner Struth fra ledelsen af Bosch Chassis Systems Control. Bosch AB plus gik for nylig i serie­pro­duktion for første gang hos en japansk bilproducent.

Både det elektroniske stabilitetsprogram ESP® og tilbageholdssy­ste­met kræver særligt nøjagtige data om bilens faktiske bevægelse. De nødvendige sensorer har indtil nu været placeret så tæt som mu­ligt ved bilens tyngdepunkt. Sammen­føringen af de to sensor­blokke spa­rer omkostninger. Dette integrerings­koncept er bedst egnet til biler, hvor både airbags og ESP® er standardudstyr. En anden fordel ud over at et separat hus ikke er nødvendigt, og at der skal bruges min­dre plads til installation, er, at elektrisk tilslutning nemmere kan ud­føres.

AB plus-styreenheden har alle de traditionelle funktioner til kollisi­ons­registrering for passiv sikkerhed: Ud over front-, side- og bag­endekollisionsregistrering er der mulighed for rollover-registrering. Desuden kan der integreres et aktivt fodgængerbeskyttelsessystem. Opgraderingen af systemet sker fleksibelt alt efter antallet af tænd­rør, sensorinterface for periferiske kollisionssensorer og de integre­rede inertialsensorer. Ved direkte tilslutning af inertialsensorerne til print­pladen i airbagstyreenheden kan omkostningerne til de nye funktioner reduce­res, der er baseret på sammenkobling af airbag­styring og ESP®.

To andre integreringskoncepter fra Bosch

Ud over AB plus tilbyder Bosch to andre løsninger for integrering af inertial­sensorer i eksisterende styreenheder. Siden 2008 har der f.eks. været en ESP®-variant i serieproduktion, hvor sensorerne er integreret i selve ESP®-styreenheden. Den er monteret direkte på hydraulikaggregatet og installeret i motorrummet. Integreringen af sensorer i ESP® er altid en fordel på bilmo­deller, hvor dette system ikke er monteret som standard. Hvis endnu flere sensorer eller styre­enheder skal kombineres, er Domain Control Unit (DCU) den bedste løsning. I denne centrale styreenhed kan softwaren for nye funktio­ner samt enkelte hardwarekomponenter og sensorer kombineres i en kompakt enhed.

Robert Bosch A/S - Autodivision
Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com

Revideret 10/12-2009 13:39 Fra nyhedsbrev Nr. 50/2009
Publiceret 19/8-2009 19:16 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Robert Bosch A/S - Autodivision:

ESP®premium fra Bosch med FlexRay-inter­face

Første an­ven­delse i brem­se­regu­le­rings­sy­­stemer ESP®pre­mi­um fra Bosch med Flex­Ray-interface.

Verdens første brem­­se­­re­gu­le­­rings­system med FlexRay-inter­face.
Hur­tigere kommu­nika­tion med andre sy­ste­mer – også større data­mængder.
Bosch er partner i FlexRay-udviklingskonsortiet.

ESP®premium fra Bosch der er monteret i den aktuelle 7-serie fra BMW er verdens første bremsereguleringssystem med FlexRay-inter­face. Via dette nye netværk kommunikerer systemet med de tilhø­rende sensorer, den adaptive hastighedsregulering ACC (Adaptive Cruise Control), den integrerede chassis­styring (ICM) samt styre­en­hederne for motor og gearkasse. Sammen­lignet med det hidtil an­vendte CAN-bus system har FlexRay en væsentlig højere data­over­førselshastighed og er tilmed også meget driftssikker. ”FlexRay ba­ner vejen for et sikkert netværk og danner et godt grundlag for pre­miumklassens aktuelle og fremtidige førerassistent- og sikker­heds­systemers omfattende og tidskritiske kommunikation,” siger Klaus Meder fra ledelsen af Bosch Chassis Systems Control. Ud over brem­sereguleringssystemet leverer Bosch bl.a. også styre­enheden til ACC og dieselmotoren til 7-serien, der ligeledes har interface til FlexRay-databussen.

Det elektroniske sta­bili­tetsprogram (ESP®) har til opgave at stabili­­sere bilen i kritiske situ­a­tioner ved at bremse hjulene indivi­duelt. Denne mulighed for elektronisk styret op­bremsning anvendes også af assi­stent­sy­ste­mer som Stop&Go-funktionen i den adaptive hastig­hedsregulering ACC. ESP®-sensorsignalerne hjælper f.eks. også med hurtigere airbagud­løsning. Udveksling af stigende mængder da­ta i ægtetid er et absolut must for disse og fremtidige systemer. Flex­Ray giver mulighed for hur­tig og driftssikker datakommunikation med overførselsmuligheder i op til to kanaler. Disse kanaler kan have en data­over­førsel op til 20 Mbit/s. Højhastighedsvarianten af CAN-bus, der har været anvendt indtil nu, når kun op på 1 Mbit/s.

Sammen med BMW, Daimler, Freescale, General Motors, NXP Semi­con­ductors og Volkswagen er Bosch partner i FlexRay-konsortiet og spiller en vigtig rolle i stan­dardiseringen af protokollen. Derudover har Bosch udviklet et protokol-controllermodul til FlexRay, der allere­de i 2006 overholdt kravene til dette system. Otte halvledervirk­som­heder har indtil nu købt en produktions­licens til dette modul, der dan­­ner basis for mange komponenter med FlexRay-interface og har ydet et vigtigt bidrag til at gøre de nødvendige hardware­kompo­nen­ter hurtigt tilgængelige over hele verden. Desuden har Bosch udvik­let CUBAS – en basissoftware til styreenheder, hvor FlexRay-proto­kolstak efter AUTOSTAR-standarden allerede er implementeret.


Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på tek­nik og serviceydelser. Med auto- og industriteknik samt for­brugsgoder og bygningsteknik havde koncernen i regnskabsåret 2008 ca. 280.000 ansatte og en omsætning på 45,1 milliarder euro. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 dat­ter- og regionalselskaber i over 60 lande. Inkl. distributionspart­nere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette glo­bale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yder­ligere vækst. Bosch bruger mere end 3,5 milliarder euro, eller 8 % af om­sæt­ningen, om året på forskning og udvikling og anmelder over 3.000 patenter på verdensplan.

Med alle sine produkter og serviceydelser øger Bosch livskvaliteten med inno­vative og nyttige løsninger.

Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”Værksted for finmekanik og elektroteknik”.
Ro­bert Bosch GmbH''s virksomhedsstruktur sikrer Bosch-koncernen økono­misk uafhængighed. Den giver virksomhe­den mulighed for at foretage lang­sigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.

Robert Bosch A/S - Autodivision
Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com

Revideret 19/8-2009 19:22 Fra nyhedsbrev Nr. 34/2009
Publiceret 5/5-2009 11:42 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Robert Bosch A/S - Autodivision:

Forårstid er pollentid

Bosch anbefaler udskiftning af kabinefiltret for hver 15 000 km og mindst én gang om året.Aktivt kul kabinefiltre fra Bosch – godt for sundheden, større sik­ker­hed og komfort. Regel­mæs­sig udskift­ning anbefales.

Allerede, når de første pollen er i luften, får aller­gi­kere rindende øjne og nyse­anfald. Et nyse­anfald, mens man kører, er ikke kun ubehage­ligt, men også farligt. Den medfødte refleks får bilisten til at lukke øj­nene ved nysen.

  • Aktivt kul kabinefilter tilbageholder helt op til 100 % af alle skade­lige stoffer
  • Øget beskyttelse af klimaanlægget
  • Udskift kabinefiltret regelmæssigt for hver 15 000 kilometer

Ved en hastighed på 80 km i timen betyder det, at der tilbagelægges en stræk­ning på næsten 25 meter med lukkede øjne. Med et velfun­gerende kabinefilter kan nyseanfald og rindende øjne undgås, når man kører, og således reduceres risikoen for ulykker. Stigende ozon­værdier om sommeren belaster bilisten yderligere og begrænser chaufførens koncentrationsevne kraftigt.

Et nyt aktivt kul kabinefilter fra Bosch filtrerer næsten 100 % af pollen, støv og bakteriestammer samt skadelige gasser som ozon og kvælstofdioxid ud af luften.Med luftstrømmen og udstødnings­gasserne fra den forankørende bil opstår den såkaldte tunneleffekt, som gør, at koncentrationen af pollen, ozonpartikler og fint støv er op til seks gange højere inde i end uden for køretøjet. Et nyt aktivt kul kabinefilter filtrerer næsten 100 % af pollen, støv og bakterie­stammer samt skadelige gasser som ozon og kvælstofdioxid ud af luften. Dermed giver et velfunge­rende kabinefilter ikke kun bedre sundhed, men også større sikker­hed og komfort til passagererne i bilen. En yderligere effekt er, at klimaanlægget beskyttes mod ind­trængende støv- og smudspartikler, hvorved anlæggets levetid og funktionsevne øges.

Bosch anbefaler udskiftning af kabinefiltret for hver 15 000 km og mindst én gang om året. Udskiftning anbefales lige efter vinteren, da opsamlet støv og fugtighed fra efteråret/vinteren er grobund for bak­­terier og skimmelsvamp, hvilket fører til yderligere en belastning af klimaet i køretøjets kabine. Aktivt kul kabinefiltre fra Bosch fås på værksteder og hos forhandlere af autodele til næsten alle gængse køretøjstyper. Dermed kan der uden problemer og æn­dringer på køretøjet skiftes fra traditionelt filter til et aktivt kul kabinefilter i sam­me mål. Således kan enhver selv sørge for frisk luft under kørsel. Udførlig monteringsvejledning ligger i emballagen med Bosch aktivt kul kabinefilter og giver information om de enkelte arbejdstrin. 

Robert Bosch A/S - Autodivision
Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com

Revideret 5/5-2009 11:55 Fra nyhedsbrev Nr. 19/2009
Publiceret 23/2-2009 21:49 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Robert Bosch A/S - Autodivision:

Flere biler med ESP®

ESP virkerAndelen af ny­ind­re­gi­strerede biler med ESP® er stigende i Euro­pa.

I Sverige er 97 % af nyind­registrerede biler udstyret med det elek­tro­niske stabi­litetsprogram.

Euro NCAP gør vurdering med fem stjerner afhængig af ESP®.

Det europæiske gennemsnit er i første halvdel af 2008 steget fra 50 procent til 53 procent. ESP® stabiliserer køretøjet i kritiske situatio­ner og kan ifølge vi­den­skabelige undersøgelser forhindre op til 80 procent af alle uheld som følge af udskridning. Bosch har udviklet det elektroniske stabilitetsprogram og satte det som den første produ­cent i serie­pro­duktion i 1995.

Andelen af ESP® vil stige yderligere i de kommende år. Et stort antal uafhæn­gige internationale undersøgelser beviser, at systemet redder liv. Derfor dis­kuteres det i stadig stigende grad internationalt, om systemet skal være obli­ga­torisk. I USA bliver ESP® indført trinvis og er obligatorisk fra årgang 2012, og på europæisk plan disku­terer man ligeledes at gøre ESP® lovpligtigt med en trinvis indførelse indtil oktober 2014.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), som på baggrund af simulerede ulykkesitua­tio­ner tester og vurderer køre­tøjers sikkerhed, tager fra februar 2009 for før­ste gang hensyn til ESP® i deres nye vurde­ringspro­cedure. Fra 2010 kan alle køretøjs­modeller ifølge de nye retningsliner kun få højeste karakter med fem stjerner, hvis de har ESP® som standardudstyr.

Et blik på dataene fra de enkelte lande viser desuden en forbløf­fende detalje: Mens ESP®-andelen i alle lande for det meste steg med to eller tre procent­point, så gik den i Frankrig tilbage til 43 proc­ent. Det skyldes det kraftigt sti­gende antal små biler blandt de ny­indregistrerede biler, som betydeligt sjæld­nere er udstyret med ESP®. Grunden hertil er nye nationale bestemmelser, som siden 2008 har øget salget af særligt miljøvenlige biler. Ved små biler er ESP® imidlertid mindst nøjagtig lige så vigtigt som ved større køre­tøjer. Bil­købere bør derfor ubetinget tilføje sikkerhedssystemet som ekstraudstyr, hvis det ikke er standardudstyr i bilen, mener Bosch.

For Danmark foreligger ingen officielle tal men andelen af nye biler med ESP® vurderes også til at meget højt og i fortsat kraftig stig­ning.

###

Bosch koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. I regnskabsåret 2008 havde koncernen med auto- og indu­striteknik samt forbrugsgoder og bygningsteknik ca. 282.000 ansatte og en omsætning på ca. 45 milliarder euro. Bosch koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 datter- og regionalselskaber i ca. 60 lande. Inkl. salgs­partnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvik­ling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. Bosch bruger mere end 3 milliarder euro om året på forskning og udvikling og anmel­der over 3.000 patenter på verdensplan. Med alle sine produkter og service­ydelser forøger Bosch livskvaliteten med innovative og nyttige løsninger.

Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”Værksted for finmekanik og elektroteknik”. Robert Bosch GmbH's virk­somhedsstruktur sikrer Bosch koncernen økono­misk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at fore­tage langsigtet planlægning og betyde­lige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten ud­øves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af fami­lien Bosch og Robert Bosch GmbH.

Robert Bosch A/S - Autodivision
Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com

Revideret 23/2-2009 22:01 Fra nyhedsbrev Nr. 9/2009
Publiceret 17/11-2008 12:22 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Robert Bosch A/S - Autodivision:

Bosch Motorsport

Le Mans - PorscheBosch ud­vikler ny hy­brid­tek­nik til ra­cer­biler.

Bosch Mo­torsport ud­vikler nu et system, som udnytter den ener­gi, der frigøres ved opbremsning, for at an­ven­de den igen ved accele­ration. Systemet forkortes i motorsports­kredse KERS, og står for Ki­netic Energy Re­covery System.

- Kinetic Energy Recovery System (KERS)
- Hybridteknik fra Bosch Motorsport
- Fra Formel 1 til DTM - og 24-timers løb

Hybridteknikken anvendes i stigende grad i motorkøretøjer og har nu også fundet vej til racerbiler. Bosch udvikler en KERS-pakke opbyg­get i moduler, der opfylder alle eksisterende krav fra f.eks. Formel 1, DTM og 24-timers løb. Alt efter kravene til den enkelte racerbil udvik­les systemet så man bl.a kan sænke antallet af tankstop ved at re­ducere brændstofforbruget.

Tom K.'s 8. le Mans sejr”Sammenlignet med den hybridteknik, der anven­des til standard­biler, er koncepterne til motor­sport klart mere effek­tive og meget kom­pak­te. Vi fører allerede drøf­­telser med flere team i for­skellige mo­tor­­­løbs­serier, siger Klaus Böttcher, chef for Bosch Motorsport.

Hybridsystemerne fra Bosch Motorsport omfatter alt fra batteri, elek­tromotor og til KERS-controller. Systemerne indeholder ydelseselek­tronik, strømfor­syning og styring af hybrid- og motorfunktioner. Til lagring af den opsamlede energi anvendes et lithium-ion-batteri med en effekt op til 750 kJ. Elektromotorerne vejer mellem 4 og 8 kg og har en ydelse på maks. 60 kW. Takket være opbygningen i moduler kan KERS fra Bosch sammensættes indi­viduelt for at opfylde de krav, som de forskellige motorløbsserier stiller med hensyn til f.eks vægt og effekt.

Bosch koncernen har beskæftiget sig med hybridteknik i mere end 30 år og har stor erfaring i alle de største motorløbsserier. Bosch Motor­sport Service er et datterselskab af Bosch Engineering GmbH.


Bosch koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Med auto- og industriteknik samt for­brugsgoder og bygningsteknik havde koncernen i regnskabsåret 2007 ca. 271.000 ansatte og en omsætning på 46,3 mil­liarder euro. Bosch koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 dat­ter- og regionalselskaber i ca. 50 lande. Dette globale netværk af ud­vikling, produk­tion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. Bosch bruger mere end tre mil­liarder euro om året på forskning og udvikling og anmelder over 3.000 patenter på verdensplan. Virksom­heden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”Værksted for finmekanik og elektroteknik”.

Robert Bosch GmbH''s virksomhedsstruktur sikrer Bosch koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet plan­lægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapital­andelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.

Robert Bosch A/S - Autodivision
Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com

Revideret 17/11-2008 12:25 Fra nyhedsbrev Nr. 47/2008
Publiceret 6/11-2008 17:20 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Robert Bosch A/S - Autodivision:

Bosch’s ESP®-kommunikation modtager pris

”eSafety Award 2008” i kategorien ”Industri & Teknologi.”
Bilisterne infor­meres om for­delene ved sik­kerheds­ud­styr

Bosch modtog den 5. november 2008 prisen ”eSafety Award 2008” for sine gode resultater med udbredelsen af det elektroniske stabili­tets­program ESP®.

- Bosch har siden 2003 undervist i fordelene ved ESP®
- At kende fordelene ved ESP® er altaf­gørende ved valg af ny bil
- I 2007 havde hver anden nyindregistrerede bil i Europa ESP®

Viviane Reding, EU-kommissær for informations­samfund og medier samt initia­tivtageren til i2010-initiativet ”Intelli­gent Car” over­rakte prisen til Dr. Bernd Bohr fra ledelsen i Autodivi­sionen hos Bosch.

Denne pris i kategorien ”Industri & Teknologi” er Safety-Award-komi­teens anerkendelse af det fremragende stykke arbejde, som Bosch’s marketing- og kommunikationsstrategi har udført, og som er rettet mod slutkunderne. Denne strategi har accelereret udbredel­sen af ESP® i Europa. ”Vores markeds­undersøgelser viser, at sikker­hed er det vigtig­ste kriterium, når folk køber bil i Europa. Da ESP® ofte kun tilbydes som ekstraudstyr, er det af afgørende betydning, at folk, der køber bil, bliver informeret om fordelene. Kun derved kan de træffe en velovervejet beslutning til fordel for en teknologi, der redder liv,” forklarede Bohr og skitserede derved det rationelle bag Bosch’s kom­muni­kationsaktiviteter for ESP®. Allerede i december 2007 modtog Bosch ”FIA World Prize for Road Safety, the Environ­ment and Mo­bility” fra FIA for de samme akti­viteter.

Bosch har udviklet det elektroniske stabilitetsprogram ESP® og var i 1995 den første producent, der satte det i serieproduktion. Siden 2003 har virksomheden støttet EU-kommissionens eSafety-initiativ, der skal øge trafiksikkerheden væsentligt ved anvendelse af sikker­hedssyste­mer i bilerne. Målet er at halvere antallet af trafikdræbte i EU fra 50.000 til 25.000 i løbet af 10 år fra 2001 og frem til 2010.

Det prisbelønnede kommunikationsarbejde har til formål at gøre bili­ster­ne opmærksomme på, hvordan ESP® virker, og hvilke fordele er der ved ESP®. Da undersøgelser har vist, at bilsælgerne er den vigtigste infor­mationskilde for folk, der køber bil, har Bosch udviklet et verdensom­spændende forhandler­undervisningsprogram ESP®­erience. Frem til ok­tober 2008 er 93.400 bil­sælgere over hele verden i samarbejde med bilproducenterne allerede blevet undervist i forde­lene ved denne liv­reddende teknik. Samtidig har Bosch taget otte køresimulatorer i brug over hele verden – deraf fire i Europa. På mes­ser eller ved kundear­rangementer giver disse maskiner, der si­mulerer kørsel med og uden ESP®, f.eks. mulighed for at opleve for­delene ved teknikken på en overbevisende måde. Et vigtigt ele­ment, især for presseaktiviteterne, er at finde frem til antallet af ny­indre­gistrerede biler i Europa med ESP®. Et markeds­forsknings­in­stitut har siden 2003 indrapporteret disse tal til Bosch. Ifølge insti­tut­tets tal er andelen af nyindregistrerende biler med ESP® steget fra 29 % i 2003 til 50 % i 2007. Men hvis man ser på total­bestanden af den europæisk bilflåde, så ligger ESP andelen kun på 20 %.

Det elektroniske stabilitetsprogram ESP® registrerer, når en bil be­gyn­der at skride ud. Automatisk opbremsning af enkelte hjul stabili­serer bilen, således at den følger førerens styringsmanøvrer bedst muligt. Verdensomspændende undersøgelser viser, at op til 80 % af alle ud­skridningsulykker kan undgås, hvis bilerne udstyres med ESP®. En økonomisk rapport fra universitetet i Köln fra 2007 viser, at 4.000 tra­fikdræbte og 100.000 trafikskader kunne undgås om året alene i Europa, hvis alle biler havde ESP®.

Bosch koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Med auto- og industriteknik samt for­brugs­goder og bygningsteknik havde koncernen i regnskabsåret 2007 ca. 271.000 ansatte og en omsætning på 46,3 milliarder euro. Bosch koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 dat­ter- og regionalselskaber i ca. 50 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yder­ligere vækst. Bosch bruger mere end tre milliarder euro om året på forsk­ning og udvikling og anmelder over 3.000 patenter på verdensplan. Virksom­heden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”Værksted for finmekanik og elektroteknik”.

Robert Bosch GmbH''s virksomhedsstruktur sikrer Bosch koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.

Robert Bosch A/S - Autodivision
Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com

Revideret 6/11-2008 17:24 Fra nyhedsbrev Nr. 45/2008
Publiceret 3/9-2008 19:10 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Robert Bosch A/S - Autodivision:

Lithium-ion-bat­te­rier: Fremtiden for hybrid- og elbiler

"Hybrid Technology for Mild and Strong Hybrids from Bosch" Bosch vide­refører nu en lang­sig­tet strategi for elektri­fi­ce­ring af moto­ren.

Med udvik­ling og se­ne­re produktion af lithium-ion-bat­terier til biler udbygger Bosch sit pro­duktsortiment til hybrid- og elmotorer. Bosch’s joint venture med den koreanske partner Samsung SDI, SB LiMotive Co. Ltd., starter på dette samarbejde fra 1. september 2008.

  • Lithium-ion-batteriet vil blive udviklet til fremover at kunne levere energi til effektive hybrid- og elmotorer i bilen
  • Bosch udbygger porteføljen med sit joint venture ”SB LiMotive Co. Ltd” for udvikling og produktion af lithium-ion-batterier
  • Bosch forventer en verdensmarkedsandel af hybrid- og elbiler i 2015 på mere end 3 %

”Vi er dermed den første og eneste leverandør til bilindustrien, der udvikler lithium-ion-batterier til bilens komplekse krav som led i et joint venture”, forklarer Wolf-Henning Scheider fra ledelsen af Gaso­line Systems. Bosch og Samsung vil starte produktion af batteri­sy­stemer i 2011.

”Ud over Bosch’s kompetencer inden for autoteknik og Samsung SDI’s knowhow inden for lithium-ion-teknik investerer begge virksomheder i de kommende fem år mellem 300 og 400 millioner amerikanske dollar”, fortsætter Scheider. Lithium-ion-batterier er nøgleteknikken for elektrificeringen af bilmotorer. Bosch har i mere end 30 år arbejdet på teknikken i forbindelse med eldrift af biler. Virksomheden kan derfor trække på en omfattende knowhow inden for batteri-, elmotor- og bremsemanagement samt motor- og gearstyring.

Desuden har virksomheden allerede opbygget en bred portefølje af komponenter inkl. kraftige elmotorer, den nødvendige elektronik og jævnstrømsomformere. Bosch fokuserer først og fremmest på konceptet med parallel hybrid, hvis komponenter kan tilpasses de forskellige krav fra bilproducenter og deres modeller. Bosch har allerede fået de første ordrer på både benzin- og dieselhybrider.

Ud over koncepter for mild og strong hybrider tilbyder Bosch også enklere metoder for innovative start-stop-teknikker og genvinding af bremseenergi via generatoren, da disse koncepter også er et vigtigt bidrag for reduktion af CO2-udslippet. Projektafdelingen ”Hybrid” samler inden for Bosch koncernen ca. 370 eksperter fra en lang række divisioner, hvis formål det er at udvikle og markedsføre hybrid- og elmotorer. Dertil kommer 40 medarbejdere, der beskæftiger sig med videreudvikling og markedsføring af lithium-ion-batterier.

Kombinationen af forbrændingsmotor og elmotor i hybrid eller plug-in hybrid betragter ingeniørerne fra Bosch som en overgangsteknik. Denne løsnings tekniske kompleksitet er omfattende, og det samme er den ekstra vægt, der opstår. Et koncept med et mere langsigtet perspektiv er det såkaldte ”range extender”, da den har en forbrændingsmotor, der udelukkende anvendes til at oplade batteriet og ikke den egentlige motor, hvilket betyder, at der er mindre ”dobbelt” teknik i bilen. Desuden giver dette koncept mulighed for ren elektrisk kørsel over mellemlange distancer. Og takket være den energi, der leveres af forbrændingsmotoren, er dens rækkevidde større.

Det langsigtede mål er ren elektrisk kørsel, fordi der derved ikke opstår emission fra bilen. Sådanne elbilers fremtidsmuligheder stiger i takt med, at det lykkes ingeniørerne at forbedre batteriteknikken, hvad angår energi- og ydelsestæthed, og i takt med, at bilisterne bliver mere og mere villige til at acceptere strækninger på mellem 100 og 200 km til næste genopladning.

I kombination med elmotorer udsender benzinhybrider 25 % mindre CO2 end traditionelle benzinmotor og dieselhybrider 20 % mindre end deres traditionelle modstykker. ”Af de 91 millioner nye personbiler og lette erhvervskøretøjer på verdensplan i 2015 forventer vi, at mere end 3 % vil være hybrid- og elbiler”, siger Scheider. Men dette tal kan variere kraftigt afhængig af fremtidige lovkrav og fremskridt inden for batteriteknik.

Disse tal illustrerer tydeligt, at forbrændingsmotoren fortsat vil være den dominerende motor i de kommende 20 år. ”Men fremover vil folks individuelle mobilitetsbehov bestemme motorformen”, betoner Scheider. I storbyerne kan de eldrevne bilers potentiale f.eks. udnyttes fuldt ud. For mellemlange distancer er koncepter med ”range extender” velegnede. På den anden side betyder konstante forbedringer af diesel- og benzinmotorer med høj ydelse kombineret med et gunstigt forbrug, at det i lang tid vil blive ved med at være den teknik, der vælges til længere afstande.


Bosch koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Med auto- og industriteknik samt forbrugsgoder og bygningsteknik havde koncernen i regnskabsåret 2007 ca. 271.000 ansatte og en omsætning på 46,3 milliarder euro. Bosch koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 datter- og regionalselskaber i ca. 50 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. Bosch bruger mere end tre milliarder euro om året på forskning og udvikling og anmelder over 3.000 patenter på verdensplan. Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”Værksted for finmekanik og elektroteknik”.

Robert Bosch GmbH's virksomhedsstruktur sikrer Bosch koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.

Robert Bosch A/S - Autodivision
Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com

Revideret 3/9-2008 19:21 Fra nyhedsbrev Nr. 36/2008
Publiceret 30/11-2007 10:29 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Robert Bosch A/S - Autodivision:

Køreklar til vinter

Inden vinteren banker på døren, bør du sikre dig, at dit batteri er blevet checket af en ekspert og om nødvendigt udskiftetEt dårligt batteri er den pri­mæ­re år­sag til drifts­pro­ble­mer i vintermå­ne­derne.

Bosch an­be­faler derfor at kontrollere start­bat­teriets ladetil­stand, før det er for sent.

I 2006 toppede dårlige batterier statistikkerne som den primære årsag til drifts­problemer. To tredjedele af alle drifts­problemer opstår om vinteren. Mange bilister husker ikke at få kontrolleret batteriet, før det bliver vinter, selv om dette er meget let at gøre i forbindelse med f.eks. monteringen af vinterdæk. Når det gamle batteri skal udskiftes, bør du vælge et produkt med store startreserver – som eksempelvis de vedlige­hol­delsesfrie Silverbatterier S3, S4 eller S5 fra Bosch.

Øget energiforbrug om vinteren
Ved lave temperaturer stilles der større krav til batteriet, og der bru­ges mere strøm end om sommeren. Batteriet bruger mest energi under starten. En kold motor kræver mere strøm for at kunne starte, fordi kulden øger motorens mekaniske modstand. Kulden hæmmer også batteriets elektrokemiske pro­ces­ser, så effekten daler. Des­uden er generatoren længere om at genoplade batte­riet, og især ved hyppige småture overstiger energiforbruget den mængde ener­gi, som batteriet genoplades med. Batterier, som i forvejen er svage, er ikke rustede til at klare det øgede energibehov i de kolde måne­der – og det er mere end sandsynligt, at sådanne batterier ikke overlever vinteren.

Tip til en problemfri start på vinteren
Det nye batteriprogram fra Bosch, type S3, S4 og S5Sørg for at få batte­riet kontrolleret og eventuelt udskiftet på dit værk­sted, inden vinte­ren melder sig. Når du skal vælge det rette start­batteri, skal du tage højde for alt det elektri­ci­­tetsforbrugende udstyr i bilen – herunder ekstra varme, sæde- og rudevarmere, radio og navigationsudstyr. Et batteri med høj elektrisk ydelse sikrer, at dette udstyr fortsætter med at fungere normalt, og at bilen altid star­ter – selv ved lave tem­peraturer. Bosch S3, S4 og S5 batterier garanterer en problemfri start i frostvejr, også når bilen har  holdt stille i lang tid, takket være deres koldstartydelse, som er op mod 30 % højere end i konventio­nelle batterier. Andre fordele ved batteri­erne fra Bosch er op til 30 % længere levetid og stor kapacitet, hvil­ket også giver en optimal ydel­se ved hyppige småture. Desuden er det helt vedligeholdel­sesfrit, og det ikke nødvendigt at efterfylde med vand. For at sikre, at bilen er køreklar til vinter, bør batteriet om nødvendigt oplades, og sørg des­uden for at holde batteriets poler rene og velsmurte med fedt for at sikre lav modstand i forbindel­serne mellem generatoren og batteriet.

For nærmere informationer, kontakt dit lokale Bosch Car Service værk­­sted, som du finder på: www.BoschCarService.dk

Robert Bosch A/S - Autodivision
Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com

Revideret 30/11-2007 10:44 Fra nyhedsbrev Nr. 48/2007
Publiceret 8/10-2007 14:18 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Robert Bosch A/S - Autodivision:

Bosch udvider programmet

Jan Frederiksen og Kurt Jensen er klar til at betjene kunderne med Beissbarth produkter.Bosch ud­vi­der pro­gram­met efter over­tagelse af Beiss­barth og Sicam

Ved Bosch’s over­tagelse i år af Beiss­barth GmbH i Tysk­land og Sicam S.r.l i Italien, tilbyder Bosch igen styre­tøjsud­må­ling, bremse­prøve­stan­­de, dæk­mon­te­ringsmaskiner og af­ba­lan­cering med Bosch navn og i grøn farve, som resten af testudstyret fra Bosch. Disse pro­duk­ter vil løbende blive introduceret og distribueret via grossisterne, som også sælger testudstyr til værksteder. Programmet vil blive ud­valgte dele fra Beiss­barth og Sicam programmerne i særlige Bosch udførelser. Pro­dukt­programmet vil også blive udvidet med helt nye produkter.

Beissbarth GmbH og Sicam S.r.l agenturer fortsætter Med den stærke position Beissbarth og Sicam har i de nordiske lande, vil disse agen­tu­rer blive videreført uforandret med en direkte relation til Beissbarth og Sicam. Kunderne får derved den kendte betjening og service, som er vigtig for produkter af denne type.

Bosch overtager Beissbarth GmbH distributionen i Danmark

Specielt for Danmark vil Beissbarth fremover blive markedsført via en særlig Beissbarth afdeling under Bosch Autodivision. Dette vil sikre eksisterende og fremtidige kunder den optimale betjening ved såvel køb, som den efterfølgende service.

For at sikre dette, har Bosch ansat den kendte branchemand Kurt Jensen som salgskonsulent for området. Kurt Jensen har mange års erfaring i Beissbarth produkterne, så kunderne vil også fremover få optimal betjening. Det er især mærkeværksteder, der tegner sig for stor del af købet af Beissbarth pro­duk­terne, da disse i stor udstræk­ning er godkendt til brug i de enkelte mærkeorga­nisationer.

Servicedelen vil primært blive varetaget af servicekonsulent Jan Fre­deriksen, der igennem en årrække hos Bosch har opnået speciel eks­pertise på området. Som ekstra støttepunkt for Diagnostics værk­ste­det i Ballerup vil også Lange Jørgensen ApS i Odense og BG Ser­vice Center i Risskov blive en del af serviceapparatet.


Bosch koncernen er en førende international producent af auto- og indu­striteknik, forbrugsgoder og bygningsteknik. Koncernen havde i regnskabs­året 2006 ca. 260.000 ansatte og en omsætning på 43,7 mia. euro. Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som "Værksted for finmekanik og elektroteknik&". I dag omfatter koncernen et globalt netværk af produktion, distribution og kundeservice i 300 datter­selskaber med mere end 13.000 servicecentre i over 140 lande. Bosch i Danmark www.bosch.dk beskæftiger ca. 500 medarbejdere.

Bosch koncernens ejerstruktur sikrer økonomisk uafhængighed og forret­ningsmæssig frihed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage betydelige investeringer for at sikre fremtiden og leve op til et socialt ansvar i grundlæggerens ånd. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af stiftelsen Robert Bosch Stiftung. Virksomhedens industrielle aktiviteter og ejerfunktioner varetages af Robert Bosch Industrietreuhand KG.

Robert Bosch A/S - Autodivision
Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com

Revideret 8/10-2007 14:30 Fra nyhedsbrev Nr. 41/2007
Publiceret 20/2-2007 13:49 Til udskrift | Send pressemeddelelse

Robert Bosch A/S - Autodivision:

Styrkelse af forretningen med værksteds­udstyr

 

Bosch planlægger overtagelse af Beiss­barth GmbH og Sicam  

Omsætning på 90 millioner EUR, om­kring 430 med­ar­bejdere

- Produktområdet Bosch Diagnostics udvides

- Udvidelse frem for alt inden for hjulindstilling og udvidelse med udstyr til dækbranchen.

Bosch gruppen har til hensigt at overtage Beissbarth GmbH Mün­chen, fra Beissbarth Automotive Group GmbH samt Sicam s.r.l., Cor­reggio (Italien). En aftale herom blev underskrevet den 14. februar 2007. De to selskaber har tilsammen en omsætning på cirka 90 mil­lioner EUR og beskæftiger i alt omkring 430 medarbejdere på to adresser samt i flere salgsselskaber.

 

 

 

 

 

 

 

- Vi ønsker at styrke positionen yderligere for vort produktområde Bosch Diagnostics inden for forretningen med værkstedsudstyr – dette gæl­der frem for alt forretningen med diagnose-systemer, siger Peter Ty­roller, medlem af ledelsen hos Bosch og ansvarlig for salg af auto­udstyr til fabriksmontering samt Automotive After­market Divi­sion. Med overtagelsen udvider Bosch frem for alt produkt­seg­mentet hjul­indstilling, desuden udvides det eksisterende program af værk­steds­udstyr til dækbranchen. Overtagelsen styrker også forretningen med værkstedsudstyr hos bilproducenternes autoriserede værk­ste­der. Købsprisen vil ikke blive offentliggjort. Handelen sker under for­be­hold for godkendelse fra kartelmyndighederne.

Beissbarth GmbH producerer hjulindstillings- og bremsetestere og forhandler derudover udstyr til dækbranchen. Hos Sicam s.r.l. er det vigtigste produkt udstyr til dækbranchen. Beissbarth GmbH og Sicam s.r.l. skal integreres i Bosch Diagnostics inden for divisionen: Bosch Automotive Aftermarket.

Robert Bosch A/S - Autodivision
Telefon 44 89 83 25, autodivision@dk.bosch.com

Revideret 20/2-2007 13:53 Fra nyhedsbrev Nr. 8/2007
kode
Husk
LOG IND
Glemt koden?
Ny bruger?

PRESSEMEDDELELSER:

oversigtseneste

nyhedsbrev
TILMELD
FRAMELD

 

KATEGORIER
Additiver
au2parts
Auktioner
Aut. værksted
Autodiagnose
Autoimport
Autolakering
AutoPartner
Autoradioer
Autoservice
Autotransport
Autotransportør
Bilanalyser
Bilklubber
Biludlejning
Biludstillinger
Bilvask
Bilvaskeanlæg
Bilvurderinger
Bosch Car Service
Brugtbilvurderinger
Chassiser
Designcenter
Dæk
EDB-løsninger
Elbiler
El-bilproducent
Elektriske dele
Eneforhandler
Faglitteratur
Foreninger
Forhandlere
Forhandlerkæde
Forhandling
Fælge
GPS/Navigation
Hjælpematerialer
Højttalere
Import
Importører
Industriel bearbejdning
Industrikomponenter
Institutioner
IT-løsninger
Kassevogne
Kemiske produkter
Klargørings­center
Konsulentvirksomhed
Kølere
LAKexperten
Lakreparation
Leasing
Logistik
Logoplates
Marinekomponenter
Marketing
Minibusser
Ministerier
Motorrenovering
Motorrens
Motorsport
Multimedie systemer
Musikanlæg
Navigation
Nøgleringe
Online-løsninger
Organisationer
Pressemeddelelser
Pris
Prisberegning
Prisforhandling
P-skiver
Reklameartikler
Reservedele
Restaurationsbranchen
Rådgivning
Servicepartner
Servicerens
Skadecenter
SMS Service
Software
Specialopbygninger
Styling
Tilbehør
Tilsætningsstof
Transport
Tuning
Udstillinger
Undervognsbehandling
Varmeanlæg
Vask
Vejhjælp
Vitesse-racing
Værksted
Værktøj
Web-løsninger


annonce


annonce

 

10814 online Copyright © 2002-2024 autoteket • info@autoteket.dk annoncør-info