autoteket
  SØG
onsdag  24/4-2024  uge 17
Alfa Romeo
Aston Martin
Audi
Bentley
BMW
Bugatti
Cadillac
Chevrolet
Chevrolet-US
Chrysler
Citroën
Daihatsu
Dodge
Ferrari
FIAT
Ford
Honda
Hummer
Hyundai
Jaguar
Jeep
KIA
LADA
Lamborghini
Lancia
Land Rover
Lexus
Lotus
Maserati
Mazda
Mercedes
MG
Mini
Mitsubishi
Nissan
Opel
Peugeot
Porsche
Renault
Rolls-Royce
Rover
SEAT
Skoda
smart
SsangYong
Subaru
Suzuki
SAAB
Toyota
Volkswagen
Volvo
pressemeddelelser
Publiceret 27/2-2012 11:01 Til udskrift | Send pressemeddelelse

De Danske Bilimportører:

DBI: Begrænset betydning af afgiftsændringer.

De Danske Bilimportører glæder sig over, at regeringen forpligter sig til at gennemføre en hårdt tiltrængt reform af bilafgifterne.

De Danske Bilimportører tager regeringens forslag til ændringer omkring leasing- og demobiler til efterretning og gælder sig over, at regeringen fortsat fastholder målsætningen om senere at gennemføre en samlet reform af bilafgifterne.

”Tiltagene på leasing- og demobilsområdet er i høj grad af teknisk karakter, og vil efter vores vurdering ikke for alvor ændre på sammensætningen af bilmarkedet i Danmark, eller påvirke bilsalget i nævneværdigt omfang. Ændringerne vil næppe få nogen særlig betydning for hverken den enkelte forbruger eller for branchen som helhed. Imidlertid står der en meget stor mængde problemer tilbage i det nuværende afgiftssystem, og det gælder os derfor, at regeringen forpligter sig til målsætningen om at gennemføre en samlet reform af bilafgifterne”, siger Bent Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører i en kommentar.

De Danske Bilimportører
Telefon 39 16 23 23, dbi@bilimp.dk

Fra nyhedsbrev Nr. 8/2012
Publiceret 13/7-2010 09:28 Til udskrift | Send pressemeddelelse

De Danske Bilimportører:

Salget af nye biler i juni 2010

Personbilsalget stiger fortsat. Salget steg i juni med 29 procent, og dermed fortsætter fremgangen på bilmarkedet. Det er som i de foregående måneder personbilerne, der trækker fremgangen, men både last- og varebiler viser tegn på stabilisering, dog på et lavt niveau. Samlet set blev første halvår kendetegnet ved en overraskende kraftig vækst og et samlet personbilssalg på knap 73.000 biler.

Bilsalget kraftigt frem for 8 måned i træk.

 

 

2007

2008

2009

2010

Ændring 2009-2010

Personbiler

juni

15.194

15.386

11.291

14.512

28,5%

 

jan  juni

78.817

85.470

54.782

72.711

32,7%

Varebiler

juni

4.601

3.345

1.398

1.375

-1,6%

 

jan  juni

32.956

19.272

7.797

7.362

-5,6%

Lastbiler

juni

658

593

286

253

-11,5%

 

jan  juni

3.645

3.539

2.202

1.134

-48,5%


Danskerne køber fortsat langt flere personbiler end i 2009. For 8 måned i træk gik salget af nye personbiler frem og i juni kom hele 14.512 nye biler ud på de danske veje.

”Det er utroligt positivt at fremgangen fortsætter ind i sommerperioden. Vi oplever et mere og mere stabilt marked, med stor efterspørgsel og et salg på 14.512 biler i juni er meget positivt. Det er fortsat især de private købere der trækker markedet, og mange købere har ønsket at køre på ferie i en ny, sikker og brændstoføkonomisk bil”, siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører. 

Når det gælder den samlede udviklingen i første halvår af 2010 er billedet ligeledes positivt.

”Efter det meget kraftige dyk i bilsalget i slutningen af 2008 og det meste af 2009, kunne man have frygtet en længere periode med lav vækst og et meget begrænset salg. Det har heldigvis slet ikke været tilfældet. Udviklingen i første halvår har tværtimod har vist, at markedet et kommet hurtigere og kraftigere tilbage, end man havde kunnet forvente, og knap 73.000 solgte biler i første halvår understreger, at den grundlæggende efterspørgsel i markedet er stærk og stabil, og et generelt tegn på at økonomien er på vej ud af krisen”, siger Bent Mikkelsen.  

Tilbagegang for varebiler.
Markedet for nye varebiler har med en tilbagegang på 5,6 procent i første halvår oplevet yderligere tilbagegang ovenpå et meget svært 2009. Men med en tilbagegang på kun 1,6 procent i juni, er der svage tegn på en stabilisering.
 
”Varebilsmarkedet har været en gyser igennem rigtigt mange måneder efterhånden, men med tallene for juni – og det trods alt beskedne dyk i første halvår – er der så småt en stabilisering i sigte. Men det sker på et lavt niveau, og der vil formentlig gå lidt tid endnu inden vi for alvor oplever en reel fremgang i dette marked”, siger Bent Mikkelsen.
 


Lastbiler kraftigt tilbage.
Nyregistreringerne af lastbiler faldt i juni med 11,5 procent sammenlignet med juni 2009.

”Lastbilsmarkedet har haft det svært rigtigt længe. Juni er indtil videre den måned vi har set med det mindste fald, men et første halvår med en nedgang på 48,5 procent vidner om den megen turbulens markedet for tunge køretøjer har været inden i. Nu ser vi måske de første spæde tegn på en stabilisering, men akkurat som for varebilerne sker det på et lavt niveau. Vi følger markedet tæt og udviklingen i de kommende måneder bliver en vigtig indikator for, hvorvidt også denne del af bilmarkedet er ved at være igennem krisen”, slutter Bent Mikkelsen.

Yderligere oplysninger:
Adm. direktør Bent Mikkelsen, tlf. 39 16 23 23
Chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen, 39 16 23 23 eller 26 23 94 43

 

Antal

Segmentandel

Segment

jun 2010

jun 2010

jul 09-jun 10

jul 08-jun 09

Lille klasse                 

7.000

48,3%

46,0%

46,0%

 - TOYOTA AYGO, FORD FIESTA, CITROEN C1

 

 

 

 

Mellemklasse 1               

2.880

19,9%

21,3%

19,4%

 - VOLKSWAGEN GOLF, HYUNDAI I30, FORD FOCUS

 

 

 

 

Mellemklasse 2               

1.947

13,4%

16,3%

18,9%

 - TOYOTA AVENSIS, FORD MONDEO, OPEL INSIGNIA

 

 

 

 

Stor klasse                  

314

2,2%

2,6%

2,9%

 - MERCEDES-BENZ E-KLASSE, AUDI A6, BMW 5''ER

 

 

 

 

Luksus                       

39

0,3%

0,1%

0,2%

 - JAGUAR XF, CADILLAC CTS, BMW 7''ER

 

 

 

 

Sport                        

15

0,1%

0,1%

0,2%

 - MAZDA MX-5, FORD MUSTANG, BMW Z4

 

 

 

 

MPV                          

1.773

12,2%

10,1%

8,7%

 - FORD C-MAX, CITROEN C3 PICASSO, FORD S-MAX

 

 

 

 

Øvrige                       

514

3,6%

3,4%

3,6%

 - SUZUKI SX4, FORD TRANSIT, FIAT DUCATO

 

 

 

 

El-biler

6

0,0%

0,1%

0,0%

 - FIAT MICRO-VETT, TESLA ROADSTER, THINK CITY

 

 

 

 

Personbiler i alt

14.488

100,0%

100,0%

100,0%

 

 

 

 

 

Campere                      

24

 

 

 

 

 

 

 

 

I alt

14.512

 

 

 

 

• Under hvert segment er de tre mest solgte bilmodeller i de forgangne 12 måneder angivet
• Alle tal er baseret på registreringer på motorkontorerne pr. 10. juni 2010
• Tabeller og tal bedes refereret med De Danske Bilimportører som kilde
• Næste pressemeddelelse udsendes tirsdag den 24. august 2010.

De Danske Bilimportører
Telefon 39 16 23 23, dbi@bilimp.dk

Revideret 14/7-2010 11:01 Fra nyhedsbrev Nr. 9/2010
Publiceret 23/4-2010 17:43 Til udskrift | Send pressemeddelelse

De Danske Bilimportører:

Ny formand for De Danske Bilimportører

På De Danske Bilimportørers ordinære generalforsamling onsdag den 21. april fratrådte foreningens formand Johnny Berntsen, Semler Holding. Som ny formand valgtes Preben Stenkjær, administrerende direktør hos Interdan, der repræsenterer mærkerne Peugeot, Mitsubishi og Chevrolet.

Foreningens næstformand, Jørgen Damkjær, Scania Danmark A/S, fratrådte ligeledes på generalforsamlingen. I stedet valgtes administrerende direktør Gunni Mikkelsen, Iveco Danmark. Desuden nyvalgtes administrerende direktør for Renault Danmark, Henrik Bang til bestyrelsen.

De Danske Bilimportørers bestyrelse består herefter af:

• Adm. direktør Preben Stenkjær, Interdan A/S
• Adm. direktør Gunni Mikkelsen, Iveco Danmark A/S
• Adm. direktør Henrik Bang, Renault Danmark A/S
• Adm. direktør Henrik Hangaard, Volvo Personvogne Danmark A/S
• Adm. direktør Jens Bjerrisgaard, Semler Holding A/S


Yderligere oplysninger:
Adm. direktør hos De Danske Bilimportører Bent Mikkelsen, tlf. 39 16 23 23

De Danske Bilimportører
Telefon 39 16 23 23, dbi@bilimp.dk

Revideret 23/4-2010 17:44 Fra nyhedsbrev Nr. 6/2010
Publiceret 6/11-2007 09:56 Til udskrift | Send pressemeddelelse

De Danske Bilimportører:

Omlæg bilafgifter og få lavere CO2-udslip

Ny under­sø­gelse fra Co­pen­­ha­gen Eco­no­mics: Om­læg bilaf­gifter og få la­vere CO2-ud­slip.  

En analyse fra Copen­hagen Econo­mics viser, at EU krav til nye bilers CO2-udslip ikke vil have den samme gavnlige effekt på CO2–udled­ningen i Danmark som i andre EU-lande. Årsagen er de høje danske bilafgifter, der gør, at ener­gi­be­spa­rende teknologier bliver for dyre i Danmark. Det er ærgerligt, at afgifts­struk­turen står i vejen for mil­jø­forbedringer på bilområdet, mener De Danske Bil-importører (DBI).

Copenhagen Economics konkluderer i en analyse, at det danske af­giftssystem længe har stået i vejen for de mest miljørigtige bilers ind­tog i Danmark, og at EU krav til bilers CO2-udledning ikke vil have den samme gavnlige effekt på CO2–udledningen i Danmark som i an­dre EU-lande.

Baggrunden for analysen er, at man forventer, at EU ved årsskiftet vil frem­lægge forslag til lovgivning om nye bilers CO2-udslip. Her vil der blive stillet krav om, at nye biler muligvis allerede fra 2012 i snit maksimalt må udlede 120 – 130 gram CO2 per kørt km. I dag udleder nye biler i EU i snit 160 gram CO2 per kørt km. Nye biler i Danmark ligger lidt højere.

De nye CO2-krav vil øge bilproducenternes udviklingsomkostninger, og ekster­ne konsulenter har for EU Kommissionen beregnet, at biler­ne i gennem­snit vil stige med helt op til 30.000 kroner før afgifter. I Danmark vil dette slå igennem med en faktor 3 på grund af vores af­giftssystem og gøre det meget svært at afsætte de miljørigtige biler her i landet.

Gør Danmark til et foregangsland
Analysen fra Copenhagen Economics konkluderer, at hvis Danmark vil under­støtte de positive kræfter i en kommende EU-lovgivning om nye bilers brændstoføkonomi, kræver det en omlægning af bilafgif­terne.

”Det er ærgerligt, at vi har en afgiftsstruktur, som står i vejen for mil­jøforbed­ringer på bilområdet. Vi skal have omlagt bilafgifterne, så det klimavenlige valg belønnes. Og det uanset hvilken teknologi, der tages i brug. Det kan være hybridbiler men også eksempelvis mo­der­ne dieselbiler med partikelfilter,” siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører, og fortsætter:

”Politikerne skal skabe rammerne for, at det miljø- og energirigtige valg kan betale sig. Så skal branchen nok sørge for at levere en bred vifte af biler med moderne miljøteknologi. Med en om-lægning af bil­afgifterne kan Danmark blive et foregangsland for miljøvenlige biler.”

I nedenstående faktaark kan der læses mere om analysen fra Copenha­gen Economics: 


Fakta om bilafgifter og CO2-reduktion i Danmark

Dette faktaark indeholder hovedpointer fra en analyse af bilafgifter og CO2-reduktion, som Copenhagen Economics har udarbejdet for De Danske Bilimportører.

CO2-reduktionen i Danmark bliver mindre end i øvrige EU

• Løbende forbedringer i brændstofteknologier har igennem en årræk­ke ført til fald i nye bilers gennemsnitlige udslip af CO2 i EU, herunder også i Danmark.

• Danmark vil ikke i samme udstrækning som de øvrige EU lande opleve et fald i CO2-udslippet som følge af krav til nye bilers CO2-udslip. I hvert fald ikke i første omgang. Med tiden vil det større udbud af mere brændstoføkonomiske biler sandsynligvis også afspej­les i den danske bilpark – og dermed i CO2-udslippet – men det vil gå væsentligt langsommere end i de øvrige europæiske lande, jf. figur 1.

Figur 1: CO2-reduktionen i Danmark bliver mindre end i øvrige EU

 
Note: Den sorte linie viser den faktiske udvikling i CO2-udslippet fra nye biler i Danmark og den stiplede sorte linie viser en fremskrivning af CO2-udslippet baseret på den historiske udvikling i Danmark. Den grønne linie viser den faktiske udvikling i CO2-udslippet fra nye biler i EU og den stip­lede grønne linie viser en lineær udvikling hen imod Europaparlamentets mål om maksimalt 125 gram CO2 pr. kilometer i 2015.
Kilder: Færdselsstyrelsen, Danmarks Statistik og European Federa­tion for Transport and Environment (2007) Reducing CO2 emissions from new cars – 2006 progress report on the car industry's voluntary commitment.

• Figur 1 illustrerer, hvordan nye biler Danmark i 2015 kan komme til at udlede 20 gram CO2 mere pr. kilometer end gennemsnittet for nye biler i EU. Hvis de nye biler i Danmark fremover forbedrer brænd­stoføkonomien svarende til den historiske tendens, vil ’gabet’, i for­hold til hvad der kunne være opnået nemlig 125 g CO2/km, være på cirka 20 gram CO2 pr. kilometer.  

Årsag: Dyrt at indføre energibesparende teknologier i Danmark
• Årsagen til den skitserede udvikling er den høje danske registre­ringsafgift, som vil gøre de energibesparende teknologier meget dyre for de danske bilkøbere.

• Et konsulentfirma har for EU Kommissionen beregnet, at en bil med forbedret brændstoføkonomi kan blive helt op til 30.000 kroner dyre­re, før afgifter, end tilsvarende biler uden sådanne forbedringer . I Danmark vil afgifterne oveni formentligt betyde, at en sådan brænd­stoføkonomisk bil kan blive mellem 70.000 og 100.000 kroner dyrere end en tilsvarende bil med knap så god brændstoføkonomi.

• På grund af den høje danske registreringsafgift, er det væsentligt dyrere at indføre energibesparende teknologier i Danmark end i de øvrige europæiske lande. Fx bliver det hurtigt dobbelt så dyrt at indføre energibesparende teknologier i Danmark sammenlignet med Tyskland, jf. figur 2.

• I mange tilfælde vil bilproducenterne sandsynligvis i første omgang gå uden om Danmark når en ny teknologi introduceres. De vil vurde­re, at der på grund af de høje priser ikke vil være en reel efterspørg­sel.

Figur 2: Det er dyrt at indføre energibesparende teknologier i Danmark

Note: Figuren viser de akkumulerede omkostninger ved indførelse af en række brændstoføkonomiske teknologier – hvor de billigste tekno­logier indføres først. På den lodrette akse aflæses hvor meget det vil koste at reducere brændstofforbruget svarende til mængdeangivel­sen på den vandrette akse.
Kilde: IEA (2000) Fuel economy improvement. Policies and measures to save oil and reduce CO2 emissions.

• Figur 2 viser, at det koster langt mere at indføre brændstoføkono­miske teknologier i Danmark end i Tyskland. Desuden viser den skarpe stigning på den sidste del af kurverne, at det er meget dyrt at opnå de sidste brændstofbesparelser.

De Danske Bilimportører
Telefon 39 16 23 23, dbi@bilimp.dk

Revideret 6/11-2007 10:21 Fra nyhedsbrev Nr. 45/2007
Publiceret 24/10-2007 13:11 Til udskrift | Send pressemeddelelse

De Danske Bilimportører:

Kommentar til Folketingsvalg 2007

Det nye Folketing skal sikre miljøvenlige biler

Det bliver en udfordring for det nye Folketing at sikre, at Danmark lever op til internationale mil­jø­målsætninger. Det gæl­der særligt på trans­port­om­rådet. Hvis Danmark skal have en mere miljø­ven­lig bil­park, er det bydende nødvendigt med en reform af bilafgifterne, der er langt mere visionær end forårets justeringer af afgifterne, mener De Danske Bilimportører (DBI).

”En af udfordringerne for de nye Folketing bliver at sikre, at Danmark lever op til målsætningerne på miljøområdet. Den nye regering bliver vært for FN klima­konferencen i 2009, og dermed har Dan­mark også en særlig forpligtigelse til at leve op til de internationale miljø­målsæt­ninger,” udtaler Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilim­portører.

Transportsektoren spiller en hel central rolle i forhold til miljø- og kli­ma­for­­an­dringer. I Danmark tegner vejtransportsektoren sig for en fjerdedel af energi­forbruget, og den danske bilpark er ikke særligt miljøvenlig. 40 % af bilerne er mere end 10 år gamle og ikke engang hver tiende af de nye benzin­biler tilhører energiklasse A.

”Hvis Danmark skal have en mere miljøvenlig bilpark, er det bydende nødven­digt med en visionær reform af bilbeskatningen. Som sidege­vinst, vil en sådan reform kunne give danskerne mere trafiksikre bi­ler,” siger Bent Mik­kelsen.

”I foråret blev der gennemført en mindre justering af bilafgifterne, men det er fortsat bilens værdi og ikke dens miljøegenskaber, der afgør, hvor meget der skal betales i afgift. Forårets lappeløsning er ikke nok, hvis Danmark for alvor skal have en mere miljøvenlig bil­park,” udtaler Bent Mikkelsen.

De Danske Bilimportører
Telefon 39 16 23 23, dbi@bilimp.dk

Revideret 24/10-2007 13:17 Fra nyhedsbrev Nr. 43/2007
Publiceret 2/5-2007 15:05 Til udskrift | Send pressemeddelelse

De Danske Bilimportører:

Afgiftsforslag påfører branchen milliontab

Med Regeringens forslag til omlægning af bilaf­gifterne øges pri­sen for mange varebiler samt for campere. De Danske Bilimpor­tører har net­op opgjort, at mere end 30.000 vare­biler og 4.000 campere er på lager hos impor­tører og for­handlere eller er bestilt på bil­fa­brikkerne. Branchen risikerer at ’bræn­de inde’ med mange af disse biler og kommer til at lide et betydeligt milliontab, hvis der ikke etableres de nødvendige over­gangs­ordninger, vurderer De Danske Bilimportører(DBI). 

Svært at sælge tusindvis af biler

Lageret af varebiler og campere, som bliver dyrere efter Regeringens omlægning af bilafgifterne, tæller op mod 40.000 enheder. Det viser en helt ny opgørelse fra De Danske Bilimportører. 

”Mange varebiler og campere bliver væsentligt dyrere som følge af Regeringens forslag til omlægning af bilafgifterne. Bilerne kan formo­dentlig ikke sælges i Danmark – og mange af dem er bygget om, så de heller ikke kan sælges i andre lande,” siger Bent Mikkelsen, adm. direktør i De Danske Bilimportører og fortsætter: 

”Vores aktuelle opgørelse viser, at mere end 30.000 varebiler og 4.000 campere bliver ramt af afgiftsforhøjelsen, og det er køretøjer, som branchen risikerer at ’brænde inde’ med. Bilerne er dyre for branchen, som derfor står overfor et større milliontab. Det er ikke rimeligt, da der er tale om gamle regler, der er vedtaget af skiftende politiske flertal. Risikoen for hamstring kan ikke retfærdiggøre, at man undlader at lave overgangsordninger,” siger Bent Mikkelsen. 

Biler skræddersyet til det danske marked

De danske bilafgifter er unikke og har skabt et marked for biler, der er skræddersyet de særlige danske afgiftsforhold.  

”De nye afgiftsregler gør de køretøjer, der er skræddersyet til det danske marked, usælgelige. Det gælder eksempelvis campere, der som led i ombygningen har fået skåret hul i taget. I udlandet er der ingen, der vil købe disse køretøjer, og det er der med de nye afgifts­regler formodentlig heller ikke Danmark,” siger Bent Mikkelsen. 

Overgangsordninger er nødvendige

”Hvis branchens tab skal minimeres, er der behov for overgangsord­ninger, som giver branchen en mulighed for at komme af med biler, som ellers ikke ville kunne sælges. Overgangsordninger er ikke noget ukendt fænomen, og myndighederne har tidligere godkendt over­gangsordninger for eksempelvis autocampere. Det er helt afgørende for branchen, at man også denne gang får etableret de nødvendige overgangordninger,” siger Bent Mikkelsen. 

De Danske Bilimportører har her til morgen foretræde for Folketingets Skatteudvalg, hvor sagen vil blive fremlagt.

Opgørelse over køretøjer mål i stk., der bliver ramt af afgiftsforhøjel­ser:

 

Varebiler 2,0 – 2,5 tons

26.299

Varebiler 2,5 – 3,0 tons

3.551

Varebiler over 3,0 tons

3.583

Varebiler i alt

33.433

Campere

4.130

Personbiler

18.954

De Danske Bilimportører
Telefon 39 16 23 23, dbi@bilimp.dk

Revideret 2/5-2007 15:09 Fra nyhedsbrev Nr. 18/2007
kode
Husk
LOG IND
Glemt koden?
Ny bruger?

PRESSEMEDDELELSER:

oversigtseneste

nyhedsbrev
TILMELD
FRAMELD

 

KATEGORIER
Additiver
au2parts
Auktioner
Aut. værksted
Autodiagnose
Autoimport
Autolakering
AutoPartner
Autoradioer
Autoservice
Autotransport
Autotransportør
Bilanalyser
Bilklubber
Biludlejning
Biludstillinger
Bilvask
Bilvaskeanlæg
Bilvurderinger
Bosch Car Service
Brugtbilvurderinger
Chassiser
Designcenter
Dæk
EDB-løsninger
Elbiler
El-bilproducent
Elektriske dele
Eneforhandler
Faglitteratur
Foreninger
Forhandlere
Forhandlerkæde
Forhandling
Fælge
GPS/Navigation
Hjælpematerialer
Højttalere
Import
Importører
Industriel bearbejdning
Industrikomponenter
Institutioner
IT-løsninger
Kassevogne
Kemiske produkter
Klargørings­center
Konsulentvirksomhed
Kølere
LAKexperten
Lakreparation
Leasing
Logistik
Logoplates
Marinekomponenter
Marketing
Minibusser
Ministerier
Motorrenovering
Motorrens
Motorsport
Multimedie systemer
Musikanlæg
Navigation
Nøgleringe
Online-løsninger
Organisationer
Pressemeddelelser
Pris
Prisberegning
Prisforhandling
P-skiver
Reklameartikler
Reservedele
Restaurationsbranchen
Rådgivning
Servicepartner
Servicerens
Skadecenter
SMS Service
Software
Specialopbygninger
Styling
Tilbehør
Tilsætningsstof
Transport
Tuning
Udstillinger
Undervognsbehandling
Varmeanlæg
Vask
Vejhjælp
Vitesse-racing
Værksted
Værktøj
Web-løsninger


annonce


annonce

 

535 online Copyright © 2002-2024 autoteket • info@autoteket.dk annoncør-info