Med demonstrationen af et nyt hjælpesystem til køkørsel har Volvo taget endnu et skridt hen mod den selvkørende bil. Det nye system, som gør, at bilen automatisk følger efter en forankørende ved kørsel i langsomme trafikkøer op til 50 km/timen, er klar til produktion i 2014.

"Med denne teknologi kan man slappe mere af, når man kører den form for monoton køkørsel, der er en mindre behagelig del af den daglige trafik i byområder. Systemet gør det muligt at køre sikkert og ubesværet i langsomme trafikkøer," siger Peter Mertens, direktør for forskning og udvikling hos Volvo Car Corporation.

Det nye system er en videreudvikling af Volvo''s nuværende Adaptive Cruise Control and Lane Keeping Aid teknologi, som blev introduceret i den helt nye Volvo V40 tidligere i år.

Føreren aktiverer hjælpesystemet ved et tryk på en knap. Når funktionen er tilkoblet, reagerer motor, bremser og styretøj automatisk. Adaptive Cruise Control gør det sikkert og komfortabelt at køre ved automatisk at bevare en indstillet afstand til en forankørende, og samtidig kontrolleres også styringen.

"Bilen følger den forankørende i samme vejbane. Det er dog altid føreren, der har det sidste ord at skulle have sagt, eftersom han eller hun til enhver tid kan overtage kontrollen," fastslår Peter Mertens.

Amerikanere pendler længere, end de holder ferie
Køkørsel er en uundgåelig del af den tid, vi tilbringer bag rattet til hverdag. Ifølge amerikanske Census Bureau''s American Community Survey bruger amerikanere således over 100 timer om året på at køre til og fra arbejde. Det er mere end de to uger (80 timer) amerikanere i gennemsnit holder ferie om året.
Bor man i eller omkring større byer såsom New York, Chicago, Philadelphia og Los Angeles, går der endnu mere tid med at køre i kø til og fra arbejde.

"Situationen er selvfølgelig den samme eller endda værre i store byer over hele verden. Målet med vores nye hjælpesystem til køkørsel er at gøre det lidt mindre stressende for bilisterne," siger Peter Mertens.

Volvo vil være bedst på området
Selvkørende biler, hvor styring, acceleration og/eller opbremsning kontrolleres automatisk af bilen og kun kræver, at føreren foretager sig meget lidt, er en højt prioriteret del af Volvo''s udviklingsarbejde.

"Vores mål er at blive bedst inden for området selvkørende biler. Det forsøger vi at opnå ved ikke bare at udvikle koncepter, men rent faktisk være først med teknologier, der når ud til kunderne. Det er dog vigtigt, at den slags systemer er driftssikre og lette at anvende, hvis kunderne skal have tillid til selvkørende biler," forklarer Peter Mertens.

Hjælpesystemet til køkørsel er den anden type teknologi til selvkørende biler, Volvo har præsenteret for nylig. For få uger siden demonstrerede virksomheden SARTRE projektet (Safe Road Trains for the Environment), som fokuserer på konvojkørsel på motorveje ved hastigheder op til 90 km/timen.

Kunderne kan godt lide det
I Volvo''s målrettede fokus på at designe biler med mennesket er i centrum indgår også at undersøge, hvad kunderne mener om selvkørende biler.

I 2011 inviterede Volvo en række ejere af biler i premiumklassen til at vurdere fremtidige systemer til førersupport på virksomhedens testbane. I testen indgik en tidlig prototype af hjælpesystemet til køkørsel. En af gæsterne kommenterede: "Perfekt til at gøre det mindre stressende at køre til og fra arbejde. Slut med de knæsmerter, jeg er generet af, når jeg hele tiden skal justere hastighed og afstand, når jeg kører i kø".

Introduceres i 2014
Hjælpesystemet til køkørsel bliver en del af Volvo''s nye Scalable Product Architecture, SPA, som bliver introduceret i 2014.

"SPA er et projekt, der er unikt for Volvo, og som gør det muligt for os at bevare et fast greb om virksomhedens teknologiske fremtid. Størstedelen af vores volumen kommer til at bygge på denne nye arkitektur. Det giver os en så høj grad af ensartethed og god økonomi, at vi kan vedblive at være konkurrencedygtige i fremtiden," slutter Peter Mertens.