Ydelsen forbedres med 33 pct. og brændstofforbruget med 13 pct. i ny Opel motor, der finder vej til flere Opel modeller næste år.

Opel afslører nu de første detaljer i en ny motorserie, der bliver taget i brug i begyndelsen af næste år. Motoren er en fire cylindret turboladet 1,6 liters ECOTEC benzinmotor med tilnavnet SIDI (spark ignition direct injection). Ambitionen under udviklingen af motoren har været at kunne tilbyde klassens bedste motor på alle væsentlige områder som økonomi, ydelse samt støj- og vibrationsreduktion. Brændstofforbruget er således mindsket med 13 pct., og ydelsen er forbedret med 33 pct. i forhold til forgængeren, når det gælder drejningsmoment og effekt. I praksis betyder det, at accelerationen fra 80 km/t til 120 km/t i femte gear kan ske 20 pct. hurtigere.

Som den eneste motor i klassen er den nye 1,6 SIDI udstyret med to balanceaksler. 1,6 SIDI bliver produceret i to varianter med to forskellige ydelser – en
1,6 liter Eco Turbo med 125 KW/170 hk og 280 Nm drejningsmoment samt en Performance Turbo med 147 kW/200 hk og et drejningsmoment på 300 Nm.

Hjertet i den nye motor er en ny cylinderblok udviklet til at modstå et cylindertryk på 130 bar. Motoren er bygget af en kombination af støbejern og aluminium og er udstyret med direkte indsprøjtning.