Kulmi­natio­nen på produkt­offen­siven med den nye SEAT Leon. Den nye mærke­iden­titet og det nye corporate design er inspireret af Barcelonas Avenida Diagonal. 2.400 af mærkets medarbejdere deltager i hyldesten til koncernens nye produkter og nyskabelser.

Paris, 27/09/2012. – I dag præsenterede SEAT sit nye logo for første gang. Den metamorfose, som bilproducenten er fordybet i, kulminerer på Paris Motor Show med præsentationen af mærkets nye identitet og corporate design sammen med verdenspremieren på den nye SEAT Leon. Denne model, som rammer de europæiske veje i starten af november, fuldender en hidtil uset produktoffensiv i koncernens historie – spændende fra lanceringen af Mii, den fornyede Ibiza og comebacket til Toledo.

Her til morgen præsenterede James Muir, som er SEATs øverste chef, begge innovationer. "Næste skridt i SEATs evolution er præsentationen af vores nye firmalogo.  Det afspejler de mærkeværdier, som jeg lige har nævnt: et rendyrket design og præcis ingeniørkunst af høj kvalitet", forklarede Muir. Den første model med det nye logo vil være den helt nye SEAT Leon, som er stjernen på SEATs stand på biludstillingen i den franske hovedstad. "Den er et ikon i vores modelrække og repræsenterer alt det bedste ved SEAT: et smukt design, kvalitet i særklasse, brugbar teknologi og køreglæde", sagde Muir.  

Det nye logo er endnu et skridt i den fortsatte udvikling af SEATs image. Det afstemmer koncernens corporate identity og design med mærkets platform og symboliserer åbent koncernens seks værdier – design, dynamik, en ungdommelig ånd, effektivitet, pålidelighed og tilgængelighed.  

Det nye visuelle element omfatter den uadskillelige kombination af passioneret rød – varm og dynamisk – og det umiskendelige SEAT krommærke. Udviklingen af logoet symboliserer koncernens omdannelse – en balance mellem den rationelle del og den mest emotionelle del af det spanske mærke. Det er karakteriseret af de symmetriske linjer i permanent spænding, og kromsymbolet er udformet med præcision og udstråler en høj grad af modernitet – alt sammen under en diskret linje af industriel inspiration. Det unikke design understreger SEATs fornyede engagement vedr. præcis teknologi, fremragende ingeniørkunst og innovation, mens den røde farve fortsat fremmaner mærkets spanske sjæl.

Rødderne bag SEAT logoets elegance og præcision skal findes i en diagonal streg, der minder om Barcelonas Avenida Diagonal. Denne linje styrker en kreativ vision og er en vigtig del af SEATs DNA. Sprudlende anstrøg af spansk design giver det liv – varme højdepunkter, dybe skygger, dynamiske perspektiver og glæde minder menneskerne om en ny hybrid livsstil (rationel og emotionel).

Designet af SEAT
Når det gælder mærkeidentitet og corporate design, er logoet et af de visuelle elementer, som udgør en del af koncernens nye vision. Selv om mærkets primære aktivitet er bilproduktion, indtager design en særlig vigtig plads blandt koncernens værdier, og det udgør en immanent del af DNA''en. Design er SEATs DNA. Hvis vi skal citere Alejandro Mesonero-Romanos, som er SEATs designchef, så afspejler designet af SEATs nye logo vores kærlighed til detaljen og kvaliteten på en perfekt måde. Mens vi har bibeholdt identiteten for vores traditionelle "S", så har vi denne gang reduceret antallet af linjer, og de er nu mere 3D, ligesom den overordnede omkreds er mere firkantet, mere geometrisk. Denne helhed giver vores nye logo et mere moderne, præcist og formet udseende.

I samme aspekt har SEAT logoet været et fælles projekt inden for design, udvikling og implementering hos SEAT Design Center (SDC) og koncernens afdeling for markering-kommunikation – lige fra de indledende undersøgelser og skitser og til 2D-versionen af det nye symbol. Derudover har det udvendige design af den nye Leon haft indflydelse på den kreative udvikling af logoet – især på konceptualiseringen af den nærmest flydende overflade, der udstråler kvalitet og præcision. Den kreative proces blev påbegyndt midtvejs i 2010 og har haft en tidsplan, som er skredet frem efter bogen.

Velkommen til ENJOYNEERING
ENJOYNEERING er koncernens vision. Som SEATs øverste chef, James Muir, præsenterede for første gang på den seneste udgave af den årlige biludstilling i Geneve, “er ENJOYNEERING den spanske koncerns nye slogan, og det repræsenterer mærkets værdier og DNA – teknologisk præcision og ingeniørkunst af høj kvalitet kombineret med et emotionelt, middelhavsinspireret design”.

For SEAT er ENJOYNEERING meget mere end blot en ny retning for mærkets corporate identity. Ifølge Christian Stein, som er SEATs marketingchef, “er ENJOYNEERING en del af alt, hvad vi foretager os hos SEAT. Fra detaljer på instrumentpanelet i en af vores bilmodeller til vores kunders onlineoplevelser. Fra teknologi til følelser er der kun ét skridt, og hos SEAT tager vi det skridt hver eneste dag". Det nye slogan er et virkningsfuldt værktøj til ændringer i hele koncernen. Hver referenceenhed opretter nye modeller for emotion og udfordringer – fra en bilmodel eller et salgssted til et helt almindeligt visitkort – SEAT er klar til udviklingen – er du?

2.400 af mærkets medarbejdere deltager i præsentationen af SEATs nye image

I morgen og på lørdag, den 28. og 29. september, byder den franske hovedstad velkommen til 2.400 af mærkets forhandlere og importører, som ankommer fra over 70 forskellige lande og mødes i Paris til SEATs internationale konference.

I forbindelse med dette hidtil usete stormøde i koncernens historie (og udelukkende for disse interne deltagere) vil den spanske koncern løfte sløret for den nye SEAT Leon over for det internationale netværk (inklusive forpræsentationer af Leon-familien – de nye SC- og ST-modeller) sammen med den nye SEAT Toledo, og desuden vil kulminationen på udviklingen af mærkets nye identitet og corporate design finde sted i form af afsløringen af det nye logo. ENJOYNEERING vil udgøre den nye platform for SEAT mærkets fremtoning verden rundt.
60 år med ægte følelser og design gennem generationer 
Koncernens første model kom til verden den 13. november 1953 – SEAT 1400 var en elegant og rummelig bil, som var meget populær i det øvre segment. Siden da har SEAT skabt køreoplevelser, som har været i stand til at ramme følelserne hos alle generationerne. SEAT 600 satte skub i 60''ernes frie ånd på en entusiastisk måde, og i 80''erne blev SEAT Ibiza født – et af koncernens ikoner og den første 100 % SEAT bil, mens SEAT Toledo (1991) og SEAT Leon (1998) gjorde stort indtryk i de hektiske 90''ere.