Det er muligt at integrere vejtog i almindelig motor­vejs­trafik.

SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) projektet, der har involveret syv europæiske organisationer og virksomheder, har nået sin afslutning, og takket være Volvo og projektets øvrige deltagere bliver det måske snart muligt at stige ind i sin egen bil, fjerne hænderne fra rattet og øjnene fra vejen og overlade kørslen til moderne teknologi.

Formålet med det unikke projekt har været, at undersøge mulighederne for, at såkaldte vejtog kan køre på almindelige motorveje i et almindeligt trafikmiljø sammen med andre trafikanter.

"Vejtog er det bedste fra to verdener. Man kan multitaske på samme måde, som når man benytter offentlig transport, og man kan gøre det i sin egen bil. Det er et perfekt supplement til glæden ved at køre sin egen Volvo," siger Erik Coelingh, teknisk specialist hos Volvo Car Corporation.

Fire meters afstand mellem køretøjerne
Volvo Car Corporation er SARTRE''s eneste bilproducent. Projektets vejtog består af en manuelt kørt fører-lastvogn efterfulgt af en lastvogn og tre Volvo-personbiler (S60, V60 og XC60).

Alle følgekøretøjer kører automatisk ved hastigheder op til 90 kilometer i timen og i nogle tilfælde med blot fire meters afstand mellem køretøjerne. Dette kan lade sig gøre ved hjælp af en kombination af eksisterende og ny teknologi.

"Det grundlæggende princip er, at følgekøretøjerne gentager førerkøretøjets bevægelser. For at opnå dette har vi udbygget den kamera-, radar- og laserteknologi, der anvendes i eksisterende Volvo-systemer som f.eks. Adaptive Cruise Control, City Safety, Lane Keeping Aid, Blind Spot Information System og Park Assist Pilot," forklarer Erik Coelingh..

De vigtigste, nye detaljer, følgekøretøjerne er udstyret med, er:

- En prototype Human-Machine Interface, der inkluderer en touch screen, der viser vigtige informationer og videreformidler kommandoer, som f.eks. at tilslutte sig eller forlade vejtoget.

- En prototype bil-til-bil kommunikationsenhed, der gør det muligt for køretøjerne i konvojen at kommunikere med hinanden.

Mere smidigt end offentlig transport
De langsigtede visioner er at skabe et transportsystem, hvor det er nemmere og mere komfortabelt at tilslutte sig et vejtog end at benytte offentlig transport.

"Betjening og information til kørsel i vejtog vil selvfølglig blive integreret i Volvo Sensus infotainment-systemet, når teknologien er klar til at gå i produktion. At booke, tilslutte sig og forlade et vejtog skal være let og gnidningsløst. En anden udfordring er at udvikle et system, der håndterer betalingen. Det siger sig selv, at det ikke bliver gratis at køre i vejtog," fastslår Erik Coehling.

Mange fordele
Udover at kunne foretage sig andre ting, mens man kører, er der andre væsentlige fordele:

- Større sikkerhed. En professionel chauffør sidder bag rattet i førerkøretøjet, som f.eks. kan være en lastvogn. Den koordinerende teknologi sikrer, at følgekøretøjerne reagerer lynhurtigt.

- Indvirkningen på miljøet mindskes. Bilerne kører tæt på hinanden og drager fordel af lavere luftmodstand.

- Færre hastighedsskift giver bedre trafikflow og bedre udnyttelse af vejkapaciteten.

"Potentialet for energibesparelser er 10-20 procent. Det betyder, at ikke alene bliver turen til f.eks. sommerhuset mere komfortabel og sikker, brændstofforbruget bliver også lavere - penge man sikkert kan brugere til noget sjovere," smiler Erik Coelingh.

Analyse
I erkendelse af, at det at implementere vejtogsteknologi på Europas motorveje ikke alene er et spørgsmål om teknologi, inkluderer SARTRE også en analyse, der identificerer hvilke forandringer, der vil være nødvendige, hvis vejtog skal blive til virkelighed.

"Der er adskillige problemer, der skal løses, før vejtog kan rulle ud på Europas motorveje. Som førende inden for bilsikkerhed, har Volvo særlig fokus på ulykkessituationer, f.eks. undvigemanøvrer og pludselige opbremsninger. Vi er imidlertid overbeviste om, at der er et stort potentiale i vejtog," konkluderer Erik Coelingh.