Mercedes-Benz involverer sig i den aarhusianske musikfestival og spreder musikken globalt. Nyt erhvervs- og kultursamarbejde har dermed set dagens lys.

Når den 18. SPOT Festival afvikles den 4.-5. maj 2012 i det centrale Aarhus, er der en interessant – og for mange måske uventet – virksomhed med på listen over samarbejdspartnere. Mercedes-Benz har nemlig indgået en samarbejdsaftale med den aarhusianske musikfestival.

Mercedes-Benz vil anvende festivalen som afsæt for forskellige tiltag i grænselandet mellem kultur og involvering med det verdenskendte bilmærke.

Allerede fredag formiddag slår det nye samarbejde sine første folder.

Festivalaktuelle The Eclectic Moniker tager turen fra København til Aarhus i en Mercedes-Benz luksusbus. Bandet vil blive fulgt af et filmhold og journalister fra Mercedes-Benz’ online platforme Mercedes-Benz.tv og Mixed Tape; et globalt musiksite med fokus på nye og ukendte artister. Filmholdet er med helt frem til, at The Eclectic Moniker står på Blackbox-scenen i Godsbanen. Interesserede kan naturligvis også følge med via Facebook.

I det centrale festivalområde på nyåbnede Godsbanen udstiller Mercedes-Benz endvidere konceptbilen Concept Style Coupe. De første billeder af denne bil blev offentliggjort for mindre en to uger siden – nu står den live på SPOT festivalen i Aarhus.

Kommunikationschef for Mercedes-Benz Danmark, Lars van het Erve, forklarer baggrunden for samarbejdet med SPOT således:

"Vi holder os i konstant bevægelse for at føde vores nysgerrighed og innovation. Det er det, der driver vores udvikling. Og det er det, der gør, at Mercedes-Benz hele tiden kan overraske omverden. Hos SPOT Festivalen har vi fundet et fantastisk spændende match mellem vores tilgange til at forstå sin historie, forankre en kvalitet og forny for fremtiden. Vores samarbejde handler ganske enkelt om indlevelse og oplevelse – i både dynamikkens og musikkens verden."

SPOT Festivalens leder, Gunnar Madsen, er også godt tilfreds med aftalen med Mercedes-Benz. Det implicitte kvalitetsstempel, som Mercedes giver festivalen, er stor gevinst for kulturinstitutionen.

”Mercedes har henvendt sig til os, fordi vi står for en række tydelige værdier. At vores fokus på kvalitet og fornyelse forbinder os med så stærkt et kvalitetsprodukt som Mercedes-Benz, er jeg ikke ked af. Vi har en tiltrækningskraft langt udenfor musikverdenen, og branchefolk kommer i stort tal hertil fra udlandet for at spotte nye trends – primært indenfor musik, men også indenfor mode, design osv.”