Den bomstærke 2.5 TFSI-motor i RS Q3 concept kombinerer to klassiske Audi teknologier med hinanden –  den direkte benzinindsprøjtning og turboladningen. Fra en slagvolumen på 2480 cm3 yder den 360 hk. Bilen katapulteres fra 0 til 100 km/h på 5,2 sek., og tophastigheden er hele 265 km/h.

En 7-trins S tronic-gearkasse overfører kræfterne fra den velklingende 2.5 TFSI-motor til det permanente firehjulstræk quattro. Under normale forhold sendes kræfterne næsten udelukkende til forhjulene. Hvis der opstår behov for det, kan systemet lynhurtigt omfordele kræfterne trinløst til bagakslen via en hydraulisk lamelkobling med elektronisk regulering.

En ramme af børstet og poleret aluminium omkranser singleframe-kølergrillen på Audi RS Q3 concept. Dens sorte lameller er udført i en ny form, og grillens nederste område omfatter et sølvfarvet quattro-logo. Stødfangeren har fået nyt design, og kraftfulde kanter indrammer de yderste luftindtag. Hele den nederste del af stødfangeren er forsynet med blå klarlak.

På siderne af Audi RS Q3 concept finder man den samme kombination af sorte og blå farvede områder – på listerne på døre og paneler samt på skærmforøgerne. Sidespejlhusene er fremstillet af sort CFK, og lister af mat aluminium omkranser sideruderne. Tagkantspoileren forløber langt bagud, og dens midterste segment er let forkortet i forhold til de yderste segmenter. Den er lakeret i bilens farve – ordosblå –  en mat blå farve med en anelse gult i.

Bagpå er stødfangerens nederste del udført i et sportsligt-kantet design. Diffusorindsatsen, som har integreret de to store, ellipseformede afgangsrør i typisk RS-look, er trukket langt opad. Baglygterne og de ekstra lygter i stødfangeren er udført i mørk antracit og med klart dækglas.

Kabinen i Audi RS Q3 concept, hvor der er masser af lys takket være glastaget, er domineret af en kølig sort farve – på loftbeklædningen, bundbeklædningen, måtterne, det læderbetrukne instrumentpanel og på store dele af sædeindtrækket i læder af typen Feinnappa. Mørkeblå Alcantara på sædeindtrækket er med til at skabe en kontrast.

Den blå kontrastfarve kan som noget helt særligt ses på CFK-dekorindlæggene – ved fremstillingen er der blevet indvævet blå, brillant lysende glasfibre. På rattet er der store gearskiftekontakter af CFK, som er indrammet af aluminiumsindlæg. Den største del af ratkransen er betrukket med sort læder af typen Velvet – en kvalitet, som giver et godt greb og samtidig er smudsafvisende. I dørbeklædningerne er der flader af blåt Alcantara.

De indvendige dørhåndtag er som i alle RS-modeller udført i letvægtslook med åbning. Der er RS Q3-logoer på kombiinstrumentet, sædernes ryglæn, panellisterne og måtterne. Også motorrummet har et ekstremt sportsligt udseende. En beklædning af kulfiber i flere lag dækker området omkring den 5-cylindrede maskine med den rødlakerede topstykkeafdækning, og motoren får tilført luft via to ventilationsgitre i siderne. Lige som man kender det fra motorsporten, er cylindrene markeret med tal på tændspolernes afdækninger. Det åbne sportsluftfilter er placeret i et aluminiumshus, og luftindsugningsrøret er fremstillet af ædelstål.