­KIA Rio og Picanto hædret i prestige­fyldt euro­­pæisk design­­konkur­­rence. Med de seneste succeser har KIA vundet i alt seks red dot-priser siden 2009. Flere branche­priser er endnu et skulderklap til KIAs design­strategi

Frankfurt, den 14. marts 2012 – KIA har vundet to vigtige priser for Picanto- og Rio-modellerne i 2012-udgaven af red dot-designkonkurrencen.

5-dørs versionerne af KIAs iøjnefaldende Picanto og Rio i henholdsvis A- og B-segmentet blev begge tildelt priser i den internationalt anerkendte Product Design-kategori i red dot-konkurrencen. I konkurrencen deltog mere end 4.500 produkter fra 1.800 producenter fra 58 lande og fra en række forskellige sektorer.
Juryen bestod af en række højt respekterede designeksperter, der undersøgte og testede produkterne ned i mindste detalje, og vinderne blev valgt på baggrund af deres innovationsniveau, funktionalitet, ergonomi, holdbarhed og miljøvenlighed samt deres niveau af intuitiv betjening.  Kun produkter med den højeste designstandard kan komme i betragtning til at vinde den eftertragtede red dot-pris.

Med disse to seneste priser har KIA i alt vundet seks red dot-priser – Soul crossover-modellen vandt i 2009, den kompakte MPV Venga vandt i 2010, og både den kompakte SUV Sportage og sedanmodellen Optima vandt i 2011. Optima blev i 2011 desuden kåret som "best of the best", som er red dot-konkurrencens største anerkendelse for banebrydende design, og som kun de bedste produkter i hver kategori kan nomineres til.

"Vi er meget stolte af red dot-priserne til Picanto og Rio", udtaler KIAs design chef Peter Schreyer.  "De er en stor hyldest til hele vores globale designteam, fordi alle tre KIA designcentre har været involveret i udviklingen af begge biler. Og resultatet er særdeles harmoniske modeller med stor udstråling.  Jeg er især glad for dette helt igennem kreative og succesfulde samarbejde mellem vores teams i Korea, Europa og Amerika".

Thomas Oh, som er KIAs Senior Executive Vice President og COO, tilføjede: “I takt med at de europæiske kunder i stadigt højere grad skifter til mindre biler, bliver designet en endnu vigtigere faktor i A- og B-segmentet.  Rio og Picanto er vigtige volumenmodeller for os, og efterspørgslen efter dem er allerede stor i regionen.

"Disse eftertragtede red dot-priser er endnu en anerkendelse af KIAs dedikerede arbejde på at skabe produkter af høj kvalitet og med smukt design kombineret med minimal miljøpåvirkning og fremragende værdi for pengene.  Vores imponerende salgsfremgang over hele verden i en tid, hvor bilbranchen som helhed oplever et faldende salg, skyldes denne strategi og den succesfulde implementering af den".

Priserne kommer lige efter, at Rio og Picanto har vundet andre priser, hvor Rio blandt andet er blevet kåret som bedst i "Exterieur"-klassen i forbindelse med Automotive Brand Contest i 2011, og hvor den 3-dørs Picanto – som den fjerde KIA model – har fået tildelt iF-produktdesignprisen 2012.

red dot product design awards er en af verdens førende konkurrencer inden for design, og konkurrencen har været afholdt i Design Zentrum Nordrhein Westfalen siden 1955. 2012-priserne uddeles til vinderne den 2. juli 2012 i forbindelse med en gallaevent i operahuset i Essen, der er designet af Alvar Aalto.