Nu kan ny Ford Focus med Fords hidtil mest brændstof-effektive benzin­motor – Ford 1,0 l. Eco­Boost bestil­les hos de danske Ford for­hand­lere

Den har kun tre cylindre og kunne stå på et stykke A4-papir uden at rage ud over kanterne. Men tag ikke fejl! Ford 1,0 EcoBoost er bomstærk, ekstrem benzinøkonomisk og har indtil videre gjort al skepsis til skamme. Motorjournalister har erkendt, at verden er vendt på hovedet; Det er faktisk muligt, at proppe Fords nye, lille sparegris ned i en kompakt mellemklassebil – Ford Focus – uden at gå på kompromis med hverken køreglæde eller sprælsk kraftoverskud.

Nu lander Ford Focus med Fords nye 1,0 liters EcoBoost-benzinmotor i Danmark. 1,0 EcoBoost kommer i to versioner – med henholdsvis 100 og 125 hk til både 5-dørs og stationcar version. Ford-forhandlere over hele landet har åbnet ordrebøgerne og tager mod bestillinger.

Ford 1,0 EcoBoost er den mest brændstofeffektive benzinmotor Ford nogensinde har udviklet. Ford Focus med 100 hk-versionen kører lige under 21 km på en liter benzin ved almindelig blandet kørsel og udleder beskedne 109 gram CO2 pr kørt kilometer. I 125 hk-udgaven lyder de tilsvarende tal knap 20 km/l og 114 gram CO2/km.
Takket være blandt andet turbo og avanceret benzinindsprøjtning, er det lykkedes Fords ingeniører at udvikle en motor med et enestående forhold mellem brændstoføkonomi og kraftoverskud. Med et moment på 170 Nm i spændet mellem 1.400 og 4.500 omrejninger/min, er den nye 1,0 EcoBoost benzinmotor helt på niveau med moderne dieselmotorer og leverer et kraftoverskud, som ville være helt utænkeligt for så lille en motor for blot få år siden.
Senere på året vil den nye 1,0 EcoBoost-motor også være at finde i Ford C-MAX og den helt nye Ford B-MAX.

Den nye EcoBoost-motors præstationer gør det naturligt at indlemme den i Fords ECOnetic-serie, som hører til blandt de mest brændstofeffektive biler på markedet.

Det forventes at mere end halvdelen af alle solgte Ford-modeller i 2012 vil bære ECOnetic-mærket – et tal som vil stige til to tredjedele i 2013.

Blandt de særlige ECOnetic-teknologier finder man blandt andet Active Grille Shutter, som, automatisk, åbner og lukker for kølergrillen for at få et optimalt forhold mellem motor-køling og bilens aerodynamik. Smart Regenerative Charging sørger for at batteriet hele tiden er ladet korrekt for dermed at reducere brændstofforbruget, ligesom føreren bliver hjulpet til den mest miljørigtige kørsel af informationer i bilens display.
Prisen for en ny Ford Focus med 1,0 l. EcoBoost motor begynder ved 251.400 kroner ekskl leveringsomkostninger. Den årlige ejerafgift er skruet helt i bund og koster kun 560 kroner.