Volvo's førende stilling inden for sikkerhed i biler bliver bekræftet af Insurance Institute for Highway Safety, der netop har tildelt prisen Top Safety Pick til hele fem Volvo-modeller. Det amerikanske institut anerkender biler, der beskytter de kørende ved front- og side kollisioner, overrulningsulykker og kollisioner bagfra.

De fem Volvo-modeller, der har gjort sig fortjent til en Top Safety Pick er: C30, S60, S80, XC60 og XC90.

"Hvis man sammenligner med en Volvo fra 1970''erne, er risikoen for at blive involveret i et uheld eller komme til skade i en af vores nyeste modeller reduceret med over to tredjedele. Og vi arbejder videre hen mod vores mål, som er, at i år 2020 må ingen blive slået ihjel eller komme alvorligt til skade i en ny Volvo," siger Thomas Broberg, chefrådgiver på sikkerhedsområdet hos Volvo Car Corporation.

IIHS Top Safety Pick tager udgangspunkt i udfaldet af fire uheldsscenarier*:

- Vurdering efter en crashtest af en frontkollision, hvor bilen kører ind i en barriere med 64 km/timen.

- Vurdering efter en crashtest af en sidekollision, hvor bilen rammes af en barriere, der bevæger sig med 50 km/timen. Barrieren simulerer fronten af en pickup eller SUV.

- For at få en god bedømmelse i  testen af overrulningsbeskyttelsen skal bilen kunne modstå en kraft, der er fire gange bilens vægt, inden den giver 5" (12,7 cm) efter.

- Beskyttelsen ved kollisioner bagfra vurderes ved hjælp af en dukke, der måler, hvordan kollisionskræfterne påvirker en persons nakke. Denne test simulerer en kollision, hvor en bil, der holder stille, rammes bagfra med 32 km/timen.

Enestående U.S. NCAP resultater
Flere nyere studier har anerkendt Volvo''s arbejde på sikkerhedsområdet. XC60 er den eneste SUV crossover med en IIHS Top Safety Pick og fem stjerner totalt i de amerikanske NCAP tests. I 2010 testen modtog XC60 fem stjerner i alle individuelle crashtests, inklusive fem for fører og fem for passagerer i frontkollisioner og fem i begge sidetests.

Automatisk opbremsning giver færre uheld
Tidligere i år dokumenterede en anden IIHS rapport, at Volvo''s banebrydende City Safety teknologi, der gør, at bilen bremser selv, hvis der er risiko for at påkøre en forankørende ved lave hastigheder, nedbringer antallet af den type kollisioner med op til 22 procent. IIHS undersøgelser af forsikringsanmeldte uheld, hvor en Volvo XC60 har været indblandet, viser, at City Safety mindsker omkostningerne til personskader med 51 procent og omkostningerne til reparationer med over 20 procent.

En lignende undersøgelse foretaget af det svenske forsikringsselskab Volvia viser, at Volvo biler med automatisk opbremsning er involveret i 22 procent færre skader end biler uden automatisk opbremsning.