Dr. Ing. h.c. F. Por­sche AGs sporty Gran Turis­mo får nu for­stærk­ning i form af en lang­dis­tance crui­ser med en impo­neren­de fart­has­tighed. Med en række­vidde på over 1.200 kilo­meter på en 80 liters tank, er den nye Por­sche Pana­mera Diesel et godt bud på en udpræ­get økono­misk GT sedan. Takket være sit brænd­stof­for­brug på kun 6,3 liter pr. 100 km base­ret på NEDC med de speci­elle lav­frik­tions dæk (til­valg) - hvil­ket giver en CO2 udled­ning på 167 g/km - er det den første Por­sche Gran Turis­mo med en seks­cylin­dret diesel­motor, som rent mate­matisk set, kan køre fra Berlin til Bolog­na på én tank. Med stan­dard dæk er brænd­stof­for­bruget på 6,5 l/100 km (172 g/km CO2), hvil­ket også er meget lavt.

Porsche Panamera Diesel håndterer ubesværet korte etaper af såvel hastighed som alpine skift. Dette leveres af den velfungerende 3,0 liters V6-motor med en effekt på 250hk (184 kW) som opnås mellem 3.800 omdr./min og 4.400 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment på 550 Nm er til rådighed hele vejen fra 1.750 omdr./min til 2.750 omdr./min. Kombinationen af den højeffektive otte-trins Tiptronic S gearkasse og den nye seks-cylindrede turbo diesel motors kræfter presser den nye Gran Turismo fra 0 til 100 km på 6,8 sekunder, med en topfart på 242 km/t (150mph). Porsche Panamera Diesel fås udelukkende med baghjulstræk.
Porsche Panamera Diesel''s 3,0 liters V6 motor er state of the art indenfor diesel teknologi: Common rail indsprøjtning som anvender piezo ventiler med et tryk på 2000 bar samt turbo, der benytter Porsches unikke VGT teknologi (Variable Geometry Turbochargers) og udstødningskontrol som opnås ved hjælp af kontrolleret recirkulation af udstødningsgasserne via katalysator og partikelfiltre. På denne måde samles high performance, generøst moment og lavt forbrug med støjsvaghed, pålidelighed og lav CO2 udledning. En yderligere medvirkende faktor er auto start/stop-funktionen, som er standard.
Med hensyn til køredynamik og komfort er Porsche Panamera Diesel en ægte Porsche Gran Turismo hele vejen igennem. Adaptiv luftundervogn er tilgængelig som et alternativ til standard undervognen, hvis det ønskes. Det giver mulighed for en personlig afstemning af undervognens egenskaber for yderligere forbedret kørekomfort på den ene side og sporty køreegenskaber på den anden.
Udviklet fra starten som en fire-personers model, også når det gælder indre design og den individuelle komfort for hver enkelt passager angår, så kører den nye Gran Turismo sine helt egne veje. Uanset dens karakteristiske flade og strakte silhuet, 4,97 meter i længden og blot 142 centimeter i højden, så yder Porsche Panamera Diesel en generøs indkvartering for at alle fire sæder. Den nye model kan genkendes på bogstaverne "diesel" på fordørene.
Porsche Panamera Diesel koster kr. 1.684.884,- inklusive moms og afgift og vil kunne bestilles fra august 2011 hos Danmarks to autoriserede Porsche Centre.