Når den nye Lambor­ghini V12 super­sports­vogn får sin debut på den inter­natio­nale bilud­stil­ling i Geneve i marts vil fabrik­kens nye top­model være udsty­ret med en meget avan­ceret under­vogn. Udover en kom­plet ny 6,5 liters V12 motor med 700 hk samt en revolu­tione­rende ny trans­mis­sion kaldet ISR, så byder model­lens affjed­ring på en unik kombi­nation af motor­sport og kom­fort.

Den innovative og sofistikerede affjedring bryder nye grænser og er inspireret af Formel 1. Sammen med dobbelte triangler i aluminium og keramiske bremser er den nyudviklede affjedring en del af Lamborghinis målsætning for at reducere den uaffjedrede vægt i det nye flagskib.

Lamborghini ønsker, at deres nye model har en ekstrem præcis og skarp køredynamik, hvilket inkluderer et nyt styretøjsystem, en undervogn med den perfekte balance mellem racerbilsfornemmelse og komfort på de længere stræk, samt stabilitet ved høje hastigheder. Med sin imponerende motorydelse og letvægtskonstruktion vil den nye V12 supersportsvogn sætte nye standarder for hastigheder i segmentet. Det vigtigste kendetegn ved affjedringssystemet er monteringen, der i stil med konceptmodellen Lamborghini Sesto Elemento har komponenterne i affjedringen monteret horisontalt under forruden foran og tæt på motoren bag, akkurat som på en Formel 1-racer.

Denne opbygning har flere fordele. Modellens køredynamik er mere direkte og forudsigelig, selv ved ekstreme hastigheder. Samtidig er det nemmere at kontrollere indstillingerne og reaktionerne i fjedre og støddæmpere. Dermed er det blevet muligt at montere en anelse blødere fjedre til glæde for komfortniveauet uden at gå på kompromis med præcisionen. Endvidere er støddæmperne på forakslen udstyret med et hydraulisk løftesystem, der med et tryk på en knap hæver forenden med 40 mm.

En anden nyhed er det hydrauliske styretøj, der udgør den sensitive kommunikation mellem chauffør og supersportsvognen, der kører på veldimensionerede dæk i form af 19" fælge med 255/35 dækmontering foran og 20" fælge med en dækmontering på 335/30 bagtil. Systemet har tre forskellige indstillingsmuligheder afhængig af den ønskede kørestil. For, som de siger hos Lamborghini, er ikke to dage ens og den krævede "Corsa"-indstilling er måske for meget til hverdagsbrug ...
Lamborghini forhandles i Danmark af eneforhandleren Lamborghini Danmark.