Mens 3.400 SAAB-med­ar­bej­dere går og bider negle i den sven­­ske by Troll­hättan efter at hol­landske Spyder har fremsat endnu et købs­tilbud på den le­gen­da­ri­ske sven­ske kon­cern, kom­mer endnu en ny­hed, der handler om den svenske bil­pro­duk­tion: Efter oplys­ninger fra den sven­ske radio­avis er det lykkedes for Ford at få solgt det andet svenske mærke Volvo, som har været ejet af Ford i en årrække. Nyheden er bekræf­tet af Ford.

Køber er den kinesiske koncern Zhejiang Geely Holding Group, som siden oktober har været på banen i forhandlingerne om overtagelse af Volvo. Nu skulle i følge en svensk metalarbejderfagforenings­for­mand salget være på plads, og prisen forventes at ligge på omkring 11. milliarder dkr., men dette tal er endnu ikke bekræftet.

Godkendelsen af salget er endnu ikke endeligt gennemført, for der mangler fortsat en del papirarbejde, men parterne regner med at den endelige købsaftale kan underskrives i andet kvartal af 2010.

Hvis salgsprisen er har Fords køb af Volvo været en rigtig dårlig for­retning - ganske i lighed med GMs køb af SAAB. Begge amerikan­ske bilgiganter har postet penge i de to svenske bilmærker, og spørgs­målet er, om de indirekte har fået valuta for de tabte penge i form af knowhow, og det virker meget tvivlsomt.

En af knasterne i den lange forhandlingsperiode, har været, at Ford ikke har ønsket at kaste vestlig teknologi lige i armene på kineserne, og dette problem skulle være løst ved, at Ford i fremtiden leverer visse dele til kineserne.