Salget af nye biler i september 2009.
Bilsalget oplevede fortsat tilbagegang i september, men tendensen mod et mere normalt marked for især personbiler fortsætter. Registreringstallene viser at personbilsalget i september faldt med knap 19 procent, mens salget af varebiler gik tilbage med 50 procent sammenlignet med samme måned sidste år. I forhold til august oplever især personbilerne dog en markant forbedring.
Bilsalget i september faldt i september set i forhold til samme måned sidste år 2008, men udviklingen mod en normalisering på bilmarkedet fortsatte. Faldet i september var mere end mere 10 procent mindre end det i august, og der er efterhånden ved at være langt til de meget massive fald, som prægede markedet i begyndelsen af 2009.
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | Ændring | ||
2008-2009 | ||||||
Personbiler | sep | 12.322 | 13.478 | 12.047 | 9.783 | -18,80% |
jan - sep | 118.740 | 119.113 | 121.895 | 81.567 | -33,10% | |
Varebiler | sep | 5.442 | 3.646 | 2.539 | 1.278 | -49,70% |
jan - sep | 45.411 | 43.542 | 27.025 | 11.275 | -58,30% | |
Lastbiler | sep | 1.144 | 781 | 650 | 276 | -57,50% |
jan - sep | 4.953 | 5.473 | 5.178 | 2.838 | -45,20% |
”Et fald på 19 procent er naturligvis altid voldsomt, men der er ikke tvivl om, at vi faldet til trods, oplever en bedring i markedet. Salget har udviklet sig i den rigtige retning i flere måneder, og næsten 10.000 solgte biler i september er historisk set ganske fornuftigt. Det er klart noget, der er med til at underbygge, at vi er på vej mod en normalisering siger, Tejs Laustsen Jensen, chefkonsulent hos De Danske Bilimportører.
Han forventer samtidig, at vi i de kommende måneder fortsat vil opleve en positiv udvikling.
”Udviklingen i bilsalget afhænger naturligvis meget af den generelle økonomiske situation, men overordnet ser vi forsigtigt – men positivt – på udviklingen i de kommende måneder. Nye modeller, der kører langt på literen, vil sammen med et fortsat højt transportbehov være med til at underbygge den normalisering af markedet, som vi har set i de seneste måneder”, siger Tejs Laustsen Jensen.
Varebilsalget falder fortsat kraftigt
Også faldet i varebilssalget er reduceret i september, men i modsætning til personbilerne, er markedet stadig hårdt ramt af krisen. Der kom 1.278 nye varebiler ud på vejene i september og det svarer til et fald på 50 procent sammenlignet med samme måned sidste år.
”Markedet for varebiler har gennem lang tid været utroligt hårdt ramt. Senest har ikke mindst krisen og den manglende investeringslyst blandt små og mellemstore virksomheder været med til at trække salget ned,” siger Tejs Laustsen Jensen.
Lastbiler falder fortsat
Registreringstallene for september viser et fald i registreringen af nye lastbiler på 58 procent. 276 lastbiler blev indregistreret i september mod 650 i samme måned sidste år.
”Markedet for lastbiler adskiller sig markant fra det for person- og varebiler. Præcis som vi i foråret så, at det tog lang tid inden krisen kunne aflæses i registreringstallene, så varer det også længere inden en evt. bedring kan aflæses her. Desuden er markedet naturligvis præget af den svære situation, som transportbranchen befinder sig i som konsekvens af krisen”, siger Tejs Laustsen Jensen.
Top 20 for personbiler, Sep. 2009 | |||
Plac. | Mærke/model | Antal | Andel |
1 | FORD FIESTA | 498 | 5,1% |
2 | SUZUKI SPLASH | 316 | 3,2% |
3 | FORD MONDEO | 291 | 3,0% |
4 | TOYOTA AYGO | 287 | 2,9% |
5 | SUZUKI ALTO | 277 | 2,8% |
6 | SKODA FABIA | 259 | 2,6% |
7 | HYUNDAI I30 | 235 | 2,4% |
8 | HYUNDAI I20 | 231 | 2,4% |
9 | CITROEN C1 | 227 | 2,3% |
10 | PEUGEOT 207 | 212 | 2,2% |
11 | SUZUKI SWIFT | 211 | 2,2% |
12 | MAZDA 2 | 210 | 2,1% |
13 | OPEL CORSA | 210 | 2,1% |
14 | VOLKSWAGEN POLO | 210 | 2,1% |
15 | VOLKSWAGEN GOLF | 185 | 1,9% |
16 | PEUGEOT 107 | 180 | 1,8% |
17 | NISSAN QASHQAI | 169 | 1,7% |
18 | SKODA OCTAVIA | 167 | 1,7% |
19 | BMW 3'ER | 155 | 1,6% |
20 | TOYOTA AVENSIS | 144 | 1,5% |
Total top 20 | 4.674 | 47,8% | |
Øvrige | 5.109 | 52,2% | |
Total | 9.783 | 100,0% | |
Top 20 for personbiler, Jan. - sep. 2009 | |||
Plac. | Mærke/model | Antal | Andel |
1 | FORD FIESTA | 2.396 | 2,9% |
2 | TOYOTA AVENSIS | 2.269 | 2,8% |
3 | PEUGEOT 207 | 2.265 | 2,8% |
4 | SUZUKI ALTO | 2.121 | 2,6% |
5 | CITROEN C1 | 2.076 | 2,5% |
6 | SKODA FABIA | 1.956 | 2,4% |
7 | TOYOTA AYGO | 1.955 | 2,4% |
8 | PEUGEOT 107 | 1.827 | 2,2% |
9 | PEUGEOT 308 | 1.660 | 2,0% |
10 | SUZUKI SPLASH | 1.645 | 2,0% |
11 | VOLKSWAGEN GOLF | 1.544 | 1,9% |
12 | HONDA ACCORD | 1.543 | 1,9% |
13 | MAZDA 2 | 1.537 | 1,9% |
14 | OPEL CORSA | 1.444 | 1,8% |
15 | TOYOTA YARIS | 1.422 | 1,7% |
16 | HYUNDAI I20 | 1.405 | 1,7% |
17 | FORD FOCUS | 1.357 | 1,7% |
18 | FORD MONDEO | 1.345 | 1,6% |
19 | PEUGEOT 206 | 1.342 | 1,6% |
20 | OPEL INSIGNIA | 1.329 | 1,6% |
Total top 20 | 34.438 | 42,2% | |
Øvrige | 47.129 | 57,8% | |
Total | 81.567 | 100,0% |