Audi A4 2.0 TDIHvis man studerer ud­viklingen hos de tre premium-bilfabri­kan­ter i Syd­tyskland - Audi, BMW og Mercedes - er det overvejende sand­syn­ligt at Audi over­ha­ler Merce­des en gang i løbet af 2010 - målt på solgte enhe­der.

Allerede tilba­ge i 2005 kunne Volks­wagen-dat­teren Audi overhale BMW og pla­cere sig som nr. 2 blandt de sydtyske populære bilmær­ker.

Men det er denne stilling som analytiker og autoekspert Ferdinand Du­denhöfer fra universitetet i Duisburg-Essen mener vil ændre sig i løbet af 2010, hvor Audi vil slå både BMW og Mercedes i salgstal.

Audi A6 Allroad QuattroDudenhöfer mener, at Mercedes snarest skal forny sig for ikke at fal­de tilbage i forhold til Audi og BMW. Samtidig slås Mercedes med en tungere omkostnings­struktur end sine kon­kur­renter. Mercedes beskæftiger f.eks. for man­ge medarbejdere, hvilket bl.a. skyldes at man selv fremstiller meget i eget hus - og­så for meget, mener Du­den­höfer, som også savner et større og mere givtigt samarbejde med andre automobilfa­brikanter.


annonce - klik på billedet
Klik her og gå til Autohuset Hørsholms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.

 

 

 


Her har Audi den store fordel, at man kan udnytte det tætte sam­ar­bejde med Volkswagen - anvendelsen af de samme komponenter og ikke mindst de samme platforme i konstruktionen af de mange mo­del­ler. Og her kommer Mercedes til kort - dog kan Mercedes opnå en større omsætning pr. bil, men når man opgør den enkelte bils over­skud vinder Audi dysten, og det endda med flere længder.

Audi Q5Både BMW og Audi har i den senere tid lanceret et større antal nye modeller, mens Mer­cedes sav­ner flere varianter og modeller i sam­men­ligning med sine to konkurrenter. Og det virker som om mo­del­­vari­anterne kom­mer for sent, og når de så kommer,­ ram­mer de gan­ske en­kelt ikke rigtig plet hos forbrugerne.

Og også på kvalitetssiden har Mercedes måttet overgive sig i følge de tyske eksperter lige som det endnu ikke er lykkedes for Mercedes at få en bredere palette af kunder - man mangler de yngre genera­tion.