renault twizyRenault sat­ser som en af de første store au­tomo­bil­fa­bri­kan­ter stort på el-biler. Og på den internationale biludstilling IAA i Frank­­furt stiller de op med en hel pa­lette af el-biler, der allerede bliver sat til salg i 2011 og 2012.

Renault-Chef Carlos Ghosn betragter de fire ud­stil­lede el-biler som et stort gen­nembrud - netop fordi det er modeller, der kan massefrem­stil­les. Men han lægger ikke skjul på, at modeltypen i starten skal sub­­ven­tio­neres af en­ten regeringer eller respektive bystyrer world­wide.

I Tyskland skal Re­nault-modellerne forsynes med strøm fra et net af ladestationer i stor­by­erne gennem et sam­arbejde med ener­gisel­ska­bet RWE.

Modelpaletten med Z.E.-modellerne fra Renault starter med Twizy, der er en lille bymodel. Så følger Zoe - en lidt større model og herfter kommer Flu­ence, der er i limou­sinestørrelse. Og endelig ses Kangoo-modellen i en eludgave.

zoeZ.E. står naturligvis for Zero Emission, og pro­duk­tionen af disse mo­deller starter alle­rede op i andet halvår af 2011 med Twizy-mo­del­ler, og Zoe følger efter i midten af 2012 .

Fluence og Kangoo som elbil skal allerede være tilgængelig for det sto­re "nul-emis­si­ons-hung­rende" publikum i første halvdel af 2011, og flere modeller vil følge, afslører Ghosn.

fluenceUdviklingen af Z.E.-modellerne sker i tæt samarbejder mellem Re­nault og Nissan, som tilsammen investerer omkring 4 milliarder euro svarende til næ­sten 30 mia dkr. Hos Renault anslå man el-bilernes markedsandel til af blive 10 % frem til år 2020 - ikke mindst takket være et tæt samar­bejde med RWE, der står for udbyg­nin­gen af "strøm­­stationer" flere steder i Europa.

Som bekendt er det i Israel og i Danmark selskabet Better Place med Shai Agassi som direktør, der skal stå for udbygningen af strømnet­tet.

Kangoo be bopI 2010 - altså alle­rede om et 1/2 års tid - kø­rer der 100 testmo­del­ler fra Renault rundt i Berlins gader, så fod­gængerne skal allere­de nu gå i træning med at se sig godt for, når man krydser gaden. El-biler lar­mer ikke næv­ne­værdigt. 

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autocoms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.