iMiEV i Kbh.Om lidt over 10 år er hver femte ny­kon­struerede Mit­subishi forsy­net med elek­trisk aggre­gat, lyder mel­dingen fra Mit­subishi, som hermed giver et forhå­bent­ligt kvalificeret bud på ud­viklin­gen væk fra biler, der er alt for afhæn­gige af fos­sile brænd­stoffer.

Men allerede fra 2012 skal der produceres mindst 30.000 nye Mit­su­bishi i kategorien ”elektroautos.” I dag koster Mitsubishis nye­ste model i-MiEV på det japanske hjem­me­mar­ked omkring 35.000 euro målt i tyske priser, men denne pris vil blive sænket frem til 2012 til omkring under det halve eller svarende til ca. 15.000 euro (i dkr. 112.500 – desværre fortsat i tyske priser). Denne model vil blive mar­kedsført i Tyskland i slutningen af 2010.

Den europæ­iske forbruger er ret meget interesseret i i-MiEV, siger che­fen for Mit­su­bishi Mo­­tors Osamu Masuko, men han oplyser, at mo­dellen først vil ankomme til det engelske marked, hvor modellen som i Japan er høj­restyret.

I Japan kan den ja­pan­ske for­bru­ger al­le­re­de nu be­stille mo­del­len, der på en ladning af batteriet klarer 160 kilometer i akti­onsradius - og det er i langt overvejende grad nok til de fleste menneskers dag­lige km-forbrug. Her i landet er det over 90 % af landets bilister, der har mindre end 160 kilometers dagligt behov og dermed kan nå hjem i carporten til den daglige opladning. I Japan begynder leveringerne først ab april 2010.

annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.