Porsche 911 TurboCabri­olet’­er, skal man kun købe, hvis man har råd til vær­ditabet. Ellers skal man lease dem, tilråder Bilpriser.dk.

Det er sommer, solen står højt på himlen, og drømmen om en cabrio­let dukker op hos man­ge bilejere. Bilpriser.dk har i samarbejde med månedsmagasinet Bilen derfor tjekket totaløkonomien for 30 cabrio­let’er. Er de dyrere at køre i end almindelige biler med fast tag? Kan man spare penge på at lease dem i sommer­månederne i stedet? Svaret er ja til begge dele.

”Det er dyrere at køre i en fabriksny cabriolet end en almindelig bil, fordi værdi­tabet generelt er større i de første år. Men med årene falder de lang­sommere, fordi der bliver passet godt på dem, de får kultstatus, og der er liebhavere til dem, som gerne vil betale lidt ek­stra for en flot, ældre cabriolet”, forklarer chefanalytiker Niels Grøf­te­hauge fra bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk.

Audi A3 CabrioletDe 30 biler i Cabrioletanalysen 2009 har efter fire år og 60.000 km mistet mellem 27 og 57 procent af deres værdi. Tilsvarende biler i mellem­klassen ligger typisk på mellem 30 og 45 procent. De laveste afskriv­ningsprocenter har Porsche og Audi.

”Dem er der altid købere til, det gælder også BMW”, forklarer Niels Grøftehauge.

Ganske vist koster det kun 2,38 kr. pr. km at køre i en smart Fortwo 0,8 CDI til 198.000 kr., men man behøver ikke at gå mange trin op, før udgifterne bliver pebrede: 4,84 kr. pr. km for en Ford Focus 2.0 TDCI Cabriolet til 461.001 kr., 8,15 kr. pr. km for en Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor Cabriolet til 755.000 kr. og 24,21 kr. pr. km for at nyde livet i en BMW 650i Cabriolet til 1.862.000 kr. eksklusive ser­vice og forsikring. Der er i eksemplerne regnet med en udbetaling på 20 pct.

Ønsker man en cabriolet, skal man købe en diesel-model:

”Du får en større motorydelse, og de bliver nemmere at sælge som brugte”, forklarer Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Han anbefaler også et foldetag i stedet for et stoftag, da det danske vejr passer bedst til foldetag. Og en mindre motor, end man ellers ville vælge. En cabriolet er beregnet til at cruise med, ikke til hurtig motorvejskørsel.

Det bedste tip, han kan give cabriolet-elskere er imidlertid at lade være med at købe dem:

”Vil man bare prøve fornemmelsen af at køre med vind i håret langs stranden, så prøv at flexlease først, for eksempel i tre måneder. Det er billi­gere end at købe, og man risikerer ikke uventede tab, hvis man i løbet af efter­året bliver træt af den”, siger Niels Grøfte­hauge.

En anden mulighed er at leje en cabriolet i Tyskland eller på sin ferie­destination. ”Så får man en lille forsmag, der dog også kan være stærkt vanedannende”, smiler Niels Grøfte­hauge.