Der er fejl i konkurrenceredegørelsen fra Konkurrencestyrelsen, siger administrerende direktør Kim S Rasmussen, Skandinavisk Motor Co.  I dette års konkur­renceredegørelse fra Konkur­rencesty­rel­sen ankla­ges bilim­por­tørerne for at bestemme hvilke værksteder, der kan blive auto­riserede. Dette er direkte for­kert, oplyser Dan­marks største bil­im­portør Skan­di­na­visk Motor Co, som samtidig også undrer sig over anklager mod importørerne om at fordyre ydelserne hos de autori­serede værksteder.

Konkurrenceredegørelsen hævder, "... at importøren bestemmer, hvem der kan blive deres autoriserede forhandlere. De fastsætter også kriterier for, hvad der skal til for at blive autoriseret værk­sted."*

Dette er en direkte forkert analyse af en bilimportørs rolle. Bilimpor­tøren må ikke uddele auto­risationen. Bilfabri­kan­ten udfærdiger de kvalitative stan­dar­der for autorisationer og afstem­mer disse med EU Kommis­sionen. Alle værksteder kan søge om at blive auto­riserede. Denne proces hånd­terer importøren i fuld overensstemmelse med fabrikantens krav og vejledning. Selve autorisationen tildeles i prin­cippet af bilfabrikanten.
- Beskyldninger om overpriser og konkurrenceforvridning hagler ned over den autoriserede bilbranche, men når Konkurrencestyrelsen ikke engang vil besvære sig med at foretage ordentlig research af branchen, og reser­verer særlige afsnit i rapporten hvor de uautorise­redes brancheorga­nisa­tioner står som afsendere, så er det svært at tage konklusionerne alvor­ligt, siger administrerende direktør Kim S Rasmussen, Skandinavisk Motor Co. 

Kvalitetsstemplet "autoriseret"
På baggrund af en prisanalyse af bilbranchen forsøger Konkurrence­sty­relsen at punktere og suge værdien ud af bilbranchens eneste pejle­mærke for forbrugeren: Kvalitetsstemplet som autoriseret værk­sted - det eneste absolutte differentieringspunkt for over 500 virk­somheder i Dan­mark.

- Når de uautoriserede værksteder, deres brancheorganisationer og nu også Konkurrencestyrelsen vil devaluere autorisationsbegrebet, sletter de samtidig kvalitetsstemplet for en masse virksomheder, der bekymrer sig om den vare, de leverer. Det er de uautoriserede værk­steder, der har fravalgt at leve op til kvalitetskravene. Alle kan blive autoriseret - det stempel er i 100 % fri konkurrence, siger Kim S Ras­mussen. 

Rapporten hævder desuden, at bilimportørerne fordyrer ydelserne hos autoriserede værksteder.
- Bilfabrikanten stiller krav til autoriserede værksteder om at inve­stere i det nødvendige specialværktøj, teknisk viden og uddannelse. Samtidig skal de efterleve de kvalitetsnormer, som producenterne opstiller. Dette har intet at gøre med at fordyre ydelserne, men har afgørende betydning for kundernes sikkerhed samt bilens miljøbe­lastning. Ikke mindst har det betydning for bilens stand og værdifast­holdelse, siger Kim S Rasmussen.

* Konkurrenceredegørelse 2009, s. 122.