Prins Joachim er blandt deltagerne i Historisk Festival, hvor han starter i sin hvide Lotus Cortina med startnummer 65.I den første juni­week­end køres Historisk Festival på den søn­der­jyske ra­cer­­bane.

Der bliver rig lejlighed til at komme en tur ned ad mindernes allé, når Pad­borg Park i den kom­men­de weekend afhol­der dette års ud­gave af Historisk Fe­sti­val. Over to dage vil racerbanen ved den dansktyske grænse summe af aktivitet med masser af løb og endnu flere racer­biler fra perioden fra anden verdenskrig og frem til vore dage.

Intet mindre end fem forskellige klasser med historiske racerbiler er på pro­gram­met, hvor lørdagen er reserveret træninger og tidtag­nin­ger, mens det om søndagen gør løs med masser af skærm mod skærm race. De helt klassiske standard- og sportsvogne kører i tre forskellige klasser inddelt i tre alders­perio­der henholdsvis op til 1965, fra 1966 til 1971 og fra 1972 til 1976.

I klassen for de ældste biler vender HKH Prins Joachim, Møgeltønder, tilbage til Padborg Park efter et års fravær. Sidste år kom racerprin­sens hvedebrødsdage i vejen for deltagelse i 2008-udgaven af Hi­sto­risk Festival, men nu er han og den hvide Lotus Cortina med start­nummer 65 klar til start, og skal man tage hans tidligere resulta­ter på hjemmebanen som rettesnor, vil han komme til at spille en me­get afgørende rolle. Ved Historisk Festival i 2007 blev han bedste standardvognskører i 1965-klassen, da han opnåede henholdsvis en fjerde- og en andenplads i de to løb, hvor det faktisk kun var de utro­ligt lette Lotus Elan- og Ginetta G4-sportsvogne, som kunne køre fra ham.

HKH Prins Joachim er i øvrigt ikke den eneste kører fra det syd- og sønder­jyske område, der er til start i klassen for de ældste biler. Traditionen tro stiller Thorkild Stamp, Padborg, og Herluf Jensen, Esbjerg, også op i henholdsvis Porsche 356 og Alfa Romeo Giulia.

Der kan opleves mange forskellige modeller i de historiske løb på Padborg Park. Her er det en Mini Cooper og en Alfa Romeo Giulia i dyst.I 1966-1971- og 1972-1976-klasserne er biler­ne selvklart nyere, men også hurtigere. Ikke blot takket være flere heste­kræfter under motor­hjelmen, men også som en konse­kvens af den generelle udvik­ling af bilmo­dellerne, der fore­gik i denne tiårige peri­ode. I løbene for 1966-1971-klassen er det biler som Alfa Romeo GTA, BMW 2002, Ford Escort, Ford Mu­stang, NSU TT og Sunbeam Imp, man kan ople­ve, mens den nyeste klasse domineres af Porsches hurtige 911-mo­deller, der dog tidligere på Padborg Park er blevet udfordret af Opel Kadett GT/E-køreren Peter Hansen, Varde.

Udover de tre aldersinddelte klasser ved Historisk Festival køres der også løb for historiske formelbiler og de såkaldte youngtimere.

I sidstnævnte klasse er det muligt at deltage med en racerbil, blot den er mindst 15 år gammel. Jævnbyrdigheden sikres her ved at ind­dele bilerne i tre forskel­lige klasser afhængig af deres relative vægt/­effekt-forhold. I klasse 1 forventes kampen at stå mellem Lars Kri­stensen, Padborg, og Asger Tylak, Kruså, mens Thomas Nielsen, Bro­ager, i sin BMW 318is fører klasse 2, hvor Anders Tage Jensen, Ran­derup, har været nærmeste udfordrer.