Der er for tiden stærke tyske kræfter i spil for at få Opel ud af ejerskabet hos GM.
På grund af de meget vanskelige tider for GM er der kommet særligt focus på to af koncernens mærker - SAAB og Opel. Og netop det giver grobund for tyske spekulationer om at få Opel tilbage i et rent europæisk regi inklusive søstermærket Vauxhall med engelske rødder.
Og netop disse tanker er kernen i et forslag fra arbejdersiden i Opels bedriftsråd, som vil indgå i en kommende saneringsplan - en plan, som den tyske forbundsregering har anmodet om at få.
Men konceptet kræver deltagelse fra regeringens side med fremskaffelse af den nødvendige likviditet og egenkapital. Folkene bag ideen håber samtidigt, at lande hvor Opel har fabrikker vil deltage med økonomisk hjælp til gennemførelse af planen - om ikke andet, så for at forsøge at bevare af egne lokale arbejdspladser.
IG-Metalls chef Berthold Huber udtalte i går, at den samlede plan skal forelægges regeringen snarest muligt, så allerede i denne uge - fredag den 27. februar - afholdes et ekstraordinært møde i bedriftsrådet hos Adam Opel GmbH og her skal planerne drøftes indgående. Men et er sikkert: Man går efter hjælp fra regeringen, og dermed er en total adskillelse mellem Opel og SAAB eneste løsning.