Hyundai i30Det myl­drer med gode fa­milie­biler med en sund to­tal­øko­no­mi i den lille mel­lem­klasse, viser analyse fra Bilpri­ser.dk.

Bilpriser.dk.
Stabile eller endda lavere priser end i 2008 gør det til en fornøjelse at handle bil i den lille mel­lem­klasse. Aldrig tidli­gere har de dan­ske forbrugere haft så mange gode, sikre og økonomiske modeller at vælge imel­lem.
Tager man for eksempel den mest totaløkonomiske, Hyundai i30 CRDi Classic med 90 hk og aircondition til 199.995 kr. plus levering, er totaludgiften over fire år kun 2,12 kr. pr. km uden forsikring og service. Selv med 20 øre ekstra pr. km til forsikring og måske 24 øre pr. km til en serviceaftale, er der stadig en krone at tjene på hver kilometer, man kører for sin arbejdsgiver – helt skat­tefrit. Hvis man da kører for sin arbejdsgiver.

Hyundai i30 1.6 CRDi Classic , der også var billigst i 2008, bliver fulgt til dørs af

  • Hyundai i30 1.4 Classic til 2,15 kr. pr. km,
  • Citroën C4 1.6 HDI Prestige til 2,16 kr. pr. km,
  • Peugeot 308 1.6 HDI Comfort Plus til 2,23 kr. pr. km,
  • Seat Leon 1.9 TDI, også til 2,23 kr. pr. km.

Niels GrøftehaugeI den sidstnævnte får man endda en bomstærk 1,9 liters dieselmotor.
Den ny VW Golf 2.0 TDI klarer sig fint i analysen, selv om den koster godt 284.000 kr. Takket være et lavt værditab og en god brændstof­økonomi koster det kun 39.649 kr. mere over fire år at køre i den i stedet for vinderbilen. Den lander da også på en respektabel 17. plads midt i feltet.

”Selv om listen ser ud, som den gør, skal man købe bil efter sit eget hoved og smag. Tag listen med ud til forhandlerne, vift åbenlyst med den og brug den til at få en god handel. For så kan sælgeren se, man har sat sig ind i tingene”, siger Niels Grøftehauge, chefanaly­ti­ker hos bilvurderingshjemmesiden Bilpriser.dk.

Når det gælder at vælge mellem benzin eller diesel, så er hovedreg­len den, at man skal købe diesel, når man kører over 20.000 km om året. Men det er kun en hovedregel:
”Hvis man gerne vil have en dieselbil, skal man bare sørge for, at den bliver ordentlig varm med jævne mellemrum. Ud på motorvejen – og giv den noget gas”, lyder rådet fra Niels Grøftehauge.

BMW og Mercedes er ikke med i analysen, da det ikke kan betale sig at købe dem. De skal leases, da leasingpriserne er særdeles fordel­agtige. Mazda er desværre heller ikke med, da Mazda3 står foran et modelskifte.

Analysen ses her.