Volkswagen vandt Rallye Dakar 2009 og skrev dermed en række kapitler I Dakar historien. Bl.a. var Volkswagen Race Touareg den første dieselbil, der har vundet det berømte rally.SRP – 17. januar 2009.
Volkswa­gen har vun­det Rallye Dakar 2009. Lørdag efter­middag lokal tid an­kom deltagerne i årets maratonrally til Argentinas hoved­stad, Buenos Aires, med to Volkswa­gen Race Touaregs i spid­sen. Dermed opnå­ede Volks­wagen med danskeren Kris Nis­sen som Motor­sports­direktør, det mål, fabrikken satte sig, da man deltog i Rallye Dakar med den specialud­vik­lede Race Touareg for første gang i 2004. I cock­pittet på de to først pla­cerede Volks­wagen rallybiler sad vinder­holdet, Giniel de Villiers fra Syd­afri­ka med tyskeren Dirk von Zitzewitz ved sin side samt på 2. plad­sen, amerikanerne Mark Miller og Ralph Pitschford.

Sejren har afgørende betydning for Volkswagen, fordi hele fabrik­kens motorsportstrategi i de senere år har været koncentreret om cross coun­try rally. I 2007 vandt fabrikken verdensmesterskabet – men det ultima­tive resultat, sejren i verdens hårdeste motorsports­udfordring, det legen­dariske Rallye Dakar, måtte man gang på gang se Mitsubishi løbe af med.

Giniel de Villiers - vinderen i en Touareg fra VolkswagenI år skete det ikke. Mitsubishi debute­rede med en helt ny cross coun­try racer, døbt Mit­subishi Ra­cing Lancer. Under­vejs i rallyet havde teamet flere tek­ni­ske vanskeligheder, pri­mært baseret på den elek­troniske del af mo­torstyringen – elementer, som det kan være meget vanskeligt at gennemteste under realistiske forhold på en prøve­bænk. Den virke­lige verden stiller sine egne krav. Derfor er man hos Mitsubishi på den ene side ked af efter syv Dakar-sejre i træk at måt­te overgive kronen til Volkswagen. På den anden side er man tilfreds med at man formåede at få en af bilerne i mål, oven i købet på en pæn 10. plads, for den succesrige Pajero Evo cross country racer, som har stået for de seneste års triumfer, trængte til at blive skiftet ud. Al begyndelse er svær – også selvom man som Mitsubishi har erfaring fra 20 års deltagelse i maraton-rallyet med i rygsækken.

VW topfolk i snak: Kris Nissen, Giniel de Villiers, Mark Miller.Med sejren skrev Volkswagen en stribe nye kapitler i Dakar-histo­rien. For det første var det fabrikkens første sejr i maraton-rallyet. For det andet var det Giniel de Villiers og Dirk von Zitzewitz’ første sejr. For det tredje var det første gang nogensinde, at et Dakar rally er ble­vet vundet af en dieseldreven bil. For det fjerde blev sejren vundet i det første Dakar rally, afholdt udenfor Afrika.

For Mitsubishis vedkommende kan man så glæde sig over, at det al­drig lykkedes Volkswagen at besejre det japanske bilmærke i Afrika og den japanske fabrik står for over 40 procent af sejrene i den afri­kanske udgave af rallyet. Men et Dakar-rally er nu engang et Dakar rally, uanset det afholdes i Afrika, i Sydamerika eller hvor på kloden, man måtte finde på at afvikle rallyet i fremtiden. Det har årets race været en klar dokumentation af.

Årets Dakar rally var en stor udfordring for Mitsubishi. Man debuterede med en helt ny Racing Lancer og hjembragte en respektabel 10. plads.Dakar rallyet blev flyttet fra Afrika til Sydamerika på grund af trusler om terror rette imod det plan­lagte rally i 2008. Løbsarran­gørerne var som sådan tvun­­get til at finde et nyt sted, hvis man ville holde traditionen i hævd. Skeptikerne påstod forinden, at et Dakar rally kun kunne finde sted i Afrika. Det har man nu dokumenteret, slet ikke er tilfældet.

Rallyet i Sydamerika, som startede 3. januar i Buenos Aires og siden førte deltagerne over Andesbjergene til Chile og retur til den argen­tinske hovedstad lørdag eftermiddag, var et af de hårdeste rallyes i historien. Strækningen var langt mere varieret end man var vant til i Afrika. Terræn’et var mere varieret, sanddynerne var meget større, højdefor­skellene (op til 4700 meter) var unikke, temperatursprin­gene meget større og vejrforholdene stillede større krav. Alt i alt var deltagelsen i Rallye Dakar 2009 en mindst ligeså stor præstation som det, man tidligere har oplevet. Måske endda større, men sammenligning er næsten umulig.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autohuset Hørsholms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Om Rallye Dakar finder sted i Sydamerika igen i 2010 har løbsar­ran­gørerne, ASO, endnu ikke besluttet. Selvom rallyet udadtil fremstod ualmindelig vel organiseret er der altid grund til, efter så stort et ar­rangement at sammenholde erfaringerne, vurdere fremtiden og si­den at tage den optimale beslutning.

Resultat af dagens etape, Rallye Dakar 2009:
1. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Volkswagen Race Touareg 2, +1t35m43s
2. Leonid Novitskiy/Oleg Tyupenkin (RUS/RUS), BMW X3 CC, +02s
3. Krzystof Holowczyc/Jean-Marc Fortin (POL/BEL), Nissan Navara, +7m18s
4. Nani Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA), Mitsubishi Racing Lancer, +17s
5. Guerland Chicherit/Matthieu Baumel (FRA/FRA), BMW X3 CC, +50s
6. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF), Volkswagen Race Touareg 2, +6m39s

Slutstillingen i Rallye Dakar 2009:

  • 1. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Volkswagen Race Touareg 2, 48t10m57s
  • 2. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF), Volkswagen Race Touareg 2, +8m59s
  • 3. Robby Gordon/Andy Grider (USA/USA), Hummer H3, +1t46m15s
  • 4. Ivar Tollefsen/Quin Evans (NOR/GBR), Nissan Navara, +6t04m34ss
  • 5. Krzystof Holowczyc/Jean-Marc Fortin (POL/BEL), Nissan Navara, +6t37m49s
  • 6. Dieter Depping/Timo Gottschalk (GER/GER), Volkswagen Race Touareg 2, +8t43m29s
    .
    .
    .
  • 10. Nani Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA), Mitsubishi Racing Lancer, +17t27m46s