SRP – 15. januar 2009.
Den enes død, den andens brød. Helt så galt gik det heldigvis ikke i bogstaveligste forstand i hvert fald under torsdagens 12. og tredjesidste etape i Rallye Dakar. Men Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewits fra hhv. Sydafrika og Tyskland overtog føringen i rallyet, da team-kammeraterne i Volkswagen teamet, Carlos sainz og Michel Périn kørte ud over en skrænt og havnede med hjulene i vejret 4 meter nede.
”Heldigvis er begge kørere forholdsvis uskadte,” sagde danske Kris Nissen efter ulykken. Kris Nissen er Volkswagens motorsportsdirektør og dermed den øverst ansvarlige for deltagelsen i det berømte maraton rally. ”Sainz slap helt uskadt fra ulykken og Périn brækkede et skulderblad – det er naturligvis tilstrækkeligt til, at de ikke kan fortsætte, men vi kan hos Volkswagen glæde os over, at vi stadig har to biler på hhv. 1. og 2. pladsen.”
Ulykkestedet var ikke angivet i rutebogen og umiddelbart efter var Mitsubishis Nani Roma tæt ved at køre ud over samme skrænt og placere sin Racing Lancer ovenpå Sainz’ Race Touareg. Det kunne have været et kønt syn, men det skete ikke, fordi kamerafolk, der var ankommet til stedet, gjorde tegn, så han fik drejet i tide.
Til gengæld fik Roma senere tekniske problemer af en art, som ikke engang hans eget team havde informationer om først på aftenen europæisk tid. Sikkert er det blot, at uanset det måtte være muligt, at få den debuterende Racing Lancer frem til målet i Buenos Aires på lørdag, bliver det ikke på en topplacering.
Torsdagens etape blev af alle anset for at være den hårdeste i dette års rally. Deltagerne mødte store mængder af såkaldt hvidt sand, som er meget finkornet og uforudsigeligt. Volkswagens Mark Miller, der nu er 2’er i rallyet, fordi han også havde lidt problemer undervejs og blev overhalet af de Villiers, sagde:
”Det er den hårdeste etape, jeg nogensinde har kørt!”
Med to biler på de første to placeringer og en tredje på sjettepladsen ser det så småt ud til, at Volkswagen i år bliver det team, som første gang vinder Rallye Dakar med en dieselbil. Man har også forsøgt sig i fem år og er hver gang blevet besejret af Mitsubishi, men meget skal gå galt hvis ikke succes’en er i hus i år.
Men spørg Carlos Sainz: Han ved, hvor lidt der skal til efter i den grad at have været årets hurtigste kører.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Fredagens etape fører deltagerne fra La Rioja i Argentina til Cordoba. Etapen er 545 kilometer lang, men man er fri af de kæmpemæssige sandbjerge og kører fortrinsvis på grus. Den største udfordring er den fysiske belastning efter snart to ugers race at holde koncentrationen på topniveau over så lang en strækning.
Resultat af dagens etape, Rallye Dakar 2009:
1. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Volkswagen Race Touareg 2, 4t06m43s
2. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF), Volkswagen Race Touareg 2, +16m17s
3. Robby Gordon/Andy Grider (USA/USA), Hummer H3, +25m27s
4. Dieter Depping/Timo Gottschalk (GER/GER), Volkswagen Race Touareg 2, +42m02s
5. Leonid Novitskiy/Oleg Tyupenkin (RUS/RUS), BMW X3 CC, +55m25s
6. Ivar Tollefsen/Quin Evans (NOR/GBR), Nissan Navara, 1t15m16s
Stillingen i Rallye Dakar d. 15. januar 2009:
1. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Volkswagen Race Touareg 2, +43t46m58s
2. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF), Volkswagen Race Touareg 2, +2m35s
3. Robby Gordon/Andy Grider (USA/USA), Hummer H3, +1t18m52s
4. Ivar Tollefsen/Quin Evans (NOR/GBR), Nissan Navara, 5t48m21s
5. Krzystof Holowczyc/Jean-Marc Fortin (POL/BEL), Nissan Navara, +6t44m42s
6. Dieter Depping/Timo Gottschalk (GER/GER), Volkswagen Race Touareg 2, 8t33m23s