Batteriet i Chevrolet Volt rækker til 60 – 65 kilometers ren eldrift. Skal man køre længere uden at kunne lade op, starter en lille forbrændingsmotor automatisk med at drive generatoren, så bilen ikke strander med flade batterier.   General Motors Eu­ro­pe un­der­søger be­ho­vet for lade­sta­­tioner for elbiler sam­men med det span­ske ener­­giselskab Iber­drola.

General Mo­tors har indgået en aftale med det span­ske ener­gisel­skab Iberdrola om at undersøge beho­vet for lade­stationer og stik­kon­takter til så­kald­te plug-in elbiler, der kan oplades fra en al­min­delig stikkontakt. Undersøgelsen vil rette sig mod det spanske og engelsk marked, hvor Iberedrola er repræsenteret. Formålet med undersøgelsen er at kort­lægge behovet for antallet og typen af lade­stationer og stikkontakter i private hjem, ved kontorer og offentlige parkeringspladser samt instal­lation af målere.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS JULEGAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.


GM vil bruge informationerne til at bane vejen på de europæiske mar­­keder for plug-in elbilen Chevrolet Volt og en Opel med samme teknologi. Volt er en såkaldte E-REV – Extended Range Electric Ve­hicle, der kan køre ca. 60 – 65 kilometer på elektricitet fra bilens bat­teri alene. Ønsker man at køre længere uden mulighed for at lade batterierne op, starter en lille forbrændingsmotor automatisk og driver generatoren. På den måde kan den elektriske drift fortsætte, selv om batterierne er flade. Denne bil kommer i slutningen af 2010 på det amerikanske marked og i slutningen af 2011 på det europæ­iske marked. Fidusen ved denne teknologi er, at 75 - 80 procent af de amerikanske bilisters daglige kørselsbehov kan ske ved ren eldrift med strøm fra en stikkontakt. Forbrændingsmotoren starter således kun, når man skal køre længere end 60 - 65 kilometer.

Begge selskaber deltager sammen med 41 elselskaber over hele ver­den i et samarbejde under ledelse af det prestigefyldte Electric Power Research Institute (EPRI) i USA, der også beskæftiger sig med infrastrukturen for elbiler.