Importerer du en eksotisk klassiker, risikerer du en økonomisk lussing, når du sælger den igen. Ejere af klassiske biler kan nemlig ikke få afgift retur ved eksport. Er bilen over 35 år gam­mel, kan du, mod­­sat yng­re biler, ikke få re­gi­stre­rings­afgift retur ved eksport. Det er en uri­me­lig forskels­behand­ling af klassiske biler, mener FDM, der nu har henvendt sig til skatte­ministeren.

Eksporterer du en brugt bil, får du refunderet en del af den værdi, der svarer til den danske registre­ringsafgift. Er bilen derimod over 35 år - og altså regnes for en veteranbil – kan det være en dyr fornø­jelse at skille sig af med sin bil.

Da reglen om refusion ved eksport blev indført, omfattede den nem­lig ikke veteranbiler, eller klassikere som de også kaldes, fordi afgif­ten på disse var meget lav. Siden har nye beregningsmodeller bety­det, at mange klassikere i dag er blevet væsentligt dyrere at indføre, mens afgiften stadig ikke kan refunderes ved eksport.

”Tidligere blev afgiften på alle importerede brugtbiler, også klassi­kere, fastsat efter en konkret vurdering af bilens brugsværdi. I dag beregnes afgiften på en over 35 år gammel bil derimod ud fra 40 pro­­cent af nyprisen, og det har gjort mange klassiske biler markant dyrere at indregistrere”, siger Casper Schad, jurist i FDMs rådgivning.

MotorClassic nr. 7 er netop kommet på gaden. Derfor har FDM skrevet til skat­teministeren og opfordret ham til at ændre det urimelige i, at ejere af klassiske biler i modsætning til alle andre ikke har ret til at få afgift retur ved eksport.

FDMs magasin om klassiske biler, MotorClassic, omtaler i det nyeste nummer en klassisk gammel Ferrari, der for få år siden blev betalt over 100.000 kr. i afgift af. En afgift Landskatteretten for nylig fast­slog, at ejeren ikke kunne få retur ved eksport.

”Det er ganske urimeligt, at ejere af veteranbiler på den måde for­skels­be­handles. En af konsekven­serne bliver, at veteranbilerne hur­tigt bliver svære at handle i Danmark, og skal nogle af udgifterne hjem igen, bliver prisen hurtigt for høj for en udenlandsk køber,” si­ger Bo Christian Koch, chefredaktør på MotorClassic.

FDMs magasin om klassiske biler, MotorClassic, udkommer fire gange årligt. Det kan købes i større kiosker, eller man kan tegne abon­ne­ment på www.fdm.dk > motor > motorclassic.