­BMW Group kan for før­ste gang i verdens­hi­sto­rien præ­sentere en ny, elek­trisk fremdre­ven MINI E. Det sker i dage­ne 19.-20. november, når dørene åbnes for den store biludstilling Los Angeles Auto Show.

Samtidig meddeler grup­pen, at man har afskibet 500 MINI E med be­stem­melses­steder som Californien, New York og New Jer­sey, hvor mo­dellen skal testkøres af sær­ligt udvalgte så­vel pri­va­te som firma­er.

Udviklingen af MINI E understreger BMW Groups engagement i for­søget på at minimere CO2 udledningen og på samme tid reducere brændstof­forbruget generelt - vel at mærke uden at det går ud over køreglæden.

Og med 500 testkørere bag rattet i en ny MINI E kan gruppen ind­hente en masse erfaring, når de små elektriske biler drøner rundt i det nord­amerikanske.

Bilerne leveres i en et års leasingperiode - med mulighed for at for­længe perioden. Det må­nedlige beløb dæk­ker alle udgifter til ser­vice og vedlige­hol­delse og når leasingperioden er slut tilbage­leveres samt­lige biler til grup­pens ingeniører, der herefter foretager en mas­se tests for at få så megen knowhow som muligt.

MINI E's elektriske system udvikler et maksimalt drejningsmoment på 220 Nm og 0 - 100 km/t sker på 8,5 sekunder mens topfarten er an­givet til lidt over 150 km/t.

Modellen er dog kun beregnet til to personer, der begge indtager deres plads på den forreste række, idet bagsæderne er reserveret til de store lithium-ion batterier. Disse batterier har en maksimums­-la­ger­ka­pa­citet på 35 kilowatt timer (kWh) og energien overføres til den elektriske motor med 380 volt. Det genopladelige batteri er ind­delt i 48 moduler med 5.088 celler og hver MINI E indeholder tre bat­terier.

Hver kunde får mon­teret et særligt væg­panel, hvorfra bilen oplades på ganske kort tid - faktisk er du fuldt ud kørende efter 2 1/2 times oplad­ning. Hver opla­det kilowatt giver en kørsel på knapt 9 kilome­ter, så aktions­radius bliver omkring de 240 km - en af­stand, der dækker alles hverdags­forbrug.

Modellen kan ned­bremses op til 75 % af tiden blot ved at slippe "gas­pe­dalen", for motoren virker som en generator, der bremser ved de-accele­ration.

Alt i alt et spændende projekt der giver nul-forurening.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autocoms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.