Siden introduktionen i 2005 viser beregninger, at Lexus Hybrid Drive har sparet klimaet for 70.000 tons CO2, set i forhold til hvis kunderne havde valgt en tilsvarende bil med de samme præstationer uden hybridteknologiDet er en teknologi med stor betydning for miljøet og en salgs­mæs­sig succeshistorie. Lexus er stadig ene om at kunne tilbyde hybrid­tekno­logi i klassen for luk­susbiler med modellerne RX 400h, GS 450h og topmodellen LS 600h. Og faktisk er det hybrid­model­ler­ne, der er de bedst sæl­gende blandt Lexus’ forskellige mo­delvarianter.

56 procent af dem som vælger LS-serien, køber topmodellen LS 600h, mens 55 procent af GS-kunderne vælger GS 450h. For RX-se­rien er ten­densen endnu mere tydelig, da 86 procent af kunderne vælger RX 400h, verdens eneste hybrid-SUV.

Bilkøberne bliver stadig mere bevidste om de miljømæssige kon­se­kvenser af deres valg, og med Lexus Hybrid Drive er det muligt at have en højt­ydende luksusbil, men samtidig have et brændstof­for­brug som en almin­delig familiebil og en væsentlig reduktion i udled­ningen af skadelige stof­fer. I tæt bytrafik eller i bilkøen kører man ofte med elmotoren alene og udleder på den måde ingen skadelige stoffer overhovedet.

At hybridteknologien er kommet for at blive, er ingen længere i tvivl om. På verdensplan har Toyota Motor Corporation solgt over halv­anden million hybrid­biler indtil nu, og dette tal vil vokse betydeligt i fremtiden, hvor flere storbyer forventes at følge Stockholm og Lon­dons eksempel med en betalingsring omkring byen, både for at for­bedre miljøet og be­grænse trafikken. Begge steder er Lexus hybrid­modeller som de eneste luksusbiler fritaget for afgift på grund af de­res lave forbrug.

Siden introduktionen i 2005 viser beregninger, at Lexus Hybrid Drive har sparet klimaet for 70.000 tons CO2, set i forhold til hvis kun­der­ne havde valgt en tilsvarende bil med de samme præstationer uden hybrid­teknolo­gi. Alt i alt har alle denne verdens biler med hybridtek­nologi sparet os for langt over fem millioner tons CO2.

Artiklen fortsætter under reklamen.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til arcurios hjemmeside - med gaveidéer til autofolket

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Lexus modelprogram med hybridteknologi:

LS 600h          
Hjertet er det mest magtfulde hybridsystem nogensinde, og resul­tatet er en enestående køreoplevelse, der kombinerer overlegne præstationer med lydløs komfort og et benzinforbrug på blot 10,8 km/l. Som den eneste luksusbil opfylder LS 600h dermed de strenge amerikanske krav til en Ultra Low Emissions Vehicle, og det er den eneste luksusbil i sin klasse, der er fritaget for den særlige afgift i Stockholm og London.

Tekniske data
Slagvolumen cm3   V8/4969
Effekt kW @ o/min   290 @ 6400
Drejningsmoment Nm @ o/min 520 @ 4000
Systemeffekt (kW)   327
Topfart (km/t)   250
0-100 km/t (sek.)   6,3
Forbrug (l/100 km)   9,3
CO2-udledning (g/km)  219

RX 400h         
Verdens eneste SUV med hybridteknologi tager det bedste fra GS 450h og forener det med anvendeligheden fra RX-serien. Den 3,3 liters V6 fungerer i perfekt harmoni med de to elmotorer og leverer det impone­rende kraftoverskud, du ville forvente af en V8 – men uden V8-motorens forbrug. Det innovative elektroniske firehjulstræk E-FOUR skifter automa­tisk mellem to- og firehjulstræk, og med et gennemsnitligt forbrug på 12,3 km/l er RX 400h trods sin størrelse og anvendelighed så sparsommelig som de fleste familiebiler.

Tekniske data
Slagvolumen cm3   V6/3311
Effekt kW @ o/min   155 @ 5600
Drejningsmoment Nm @ o/min 288 @ 4400
Systemeffekt (kW)   200
Topfart (km/t)    200
0-100 km/t (sek.)   7,6
Forbrug (l/100 km)   8,1
CO2-udledning (g/km)  192

GS 450h        

Verdens første performance hybrid forener suveræn luksus med køre­glæde og dynamik, og demonstrerer, at suveræne præstationer og et lavt forbrug sagtens kan forenes. Lexus 3,5 liters Direct Injec­tion V6 i kombination med en højtydende elmotor, giver en samlet systemeffekt på 340 hk. Resultatet er et en 0-100 tid på under 6 sekunder, men samtidig et benzinforbrug på blot 12,8 km/l. Som de øvrige hybridmodeller klarer GS 450h sig ofte med elmotoren alene, for eksempel i trafikkøen eller ved bykørsel.

Tekniske data
Slagvolumen cm3   V6/3456
Effekt kW @ o/min   218 @ 6400
Drejningsmoment Nm @ o/min 368 @ 4800
Systemeffekt (kW)   254
Topfart (km/t)    250
0-100 km/t (sek.)   5,9
Forbrug (l/100 km)   7,9
CO2-udledning (g/km)  185