Peugeot 407 1.6 HDI Perfec­tion til 279.900 kr. er så billig at køre i, at befor­drings­godt­gø­relsen kan dække ud­gif­ten.

I en omfattende økono­mi­test af 28 biler i job­bil-klassen eller den sto­re mellemklasse, som Bilpriser.dk har gen­nem­ført, sejrer Peugeot 407 1.6 HDI Perfection med 109 hk til 279.990 kr. suverænt med en totaludgift på 2,85 kr. pr. km, inklusive fuld finansiering.
Selv inklusive forsikring til 5.000 kr. om året og en serviceaftale på 25 øre pr. km lander den på 3,35 kr. pr. km, altså under de 3,47 kr., som de fleste ansatte p. t. får i befordringsgodtgørelse efter statens høje takst de første 20.000 km pr. år.

I analysen, der omfatter 14 dieselbiler og 14 benzinbiler, har Bilpri­ser.dk regnet på, hvad det vil koste at købe bilen med fuld finansie­ring, at køre 80.000 km i den over fire år og så sælge den til en for­handler. Totaludgiften viser, hvorfor de ellers meget familieegnede og sikre biler har det svært i vort afgiftsplagede land: udgiften til vinderbilen løber over de fire år op i hele 227.922 kr., og det er end­da uden service og forsikring.
Hos Peugeot-importør K. W. Bruun Import A/S glæder man sig over sejren:
”Det er vi selvfølgelig meget glade for, for 407’eren er også en rigtig fin bil. Designet er dynamisk, og den Peugeot 407 i testen med 1.6 liters HDI-motor med 109 HK og partikelfilter er den model af 407, som vi sælger flest af”, siger pr- og informationschef Janne Bock.
”De, der har en 407, fremhæver også altid køreegenskaberne, blandt andet fordi motoren har et drejningsmoment på 240 Nm ved 1.760 omdrejninger, så der er rigeligt med kraftoverskud. Men man kan og­så køre langt på literen og opnå en god totaløkonomi, uden at det bliver kedeligt, tilføjer hun.
Der blev i 2007 solgt 3.404 styk 407’ere, hvilket rakte til en markeds­andel på 10,6 procent og en fjerdeplads i klassen.

På andenpladsen i den store analyse kommer Citroën C5 1.6 HDI Attraction med 110 hk til 309.990 kr. med en km-udgift på 3,11, og på tredjepladsen Renault Laguna 1.5 dCi Expression ECO2 til 311.900 kr. med en km-udgift på 3,17 kr. pr. km. Nyheden Skoda Superb 1.9 TDI GreenLine til 319.000 kr., klemmer sig lige netop ind på 4. pladsen med 3,18 kr. pr. km, skarpt efterfulgt af Kia Magentis 2.0 CRDI Active med 144 hk på femtepladsen med en km-udgift på 3,19 kr. Det skyldes især den lave pris på 259.999 kr. Det giver lave låneomkostninger og et forholdsvist lavt værditab.

For en Audi A4 1.8 med 160 hk til 435.000 kr., der lander på sidste­pladsen i testen, er udgiften over fire år 334.206 kr. eller 4,18 kr. pr. km. Det skyldes især høje renteudgifter på grund af prisen samt et højt værditab på 183.150 kr.

Manden bag analysen, chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpri­ser.dk, gør opmærksom på, at man ved køb af bil i den store mel­lemklasse skal beslutte sig for, om man tror på, at dieselprisen nærmer sig benzinprisen. Eller om man tror på, at den nuværende forskel på 70-80 øre pr. liter fortsat vil være der:
”Analysen viser blandt andet, at man med de nuværende priser skal køre over 200.000 km, før det kan betale sig at købe en Hyundai Sonata 2.0 GL i dieseludgave”, påpeger han.
”Så hvis man tror, at dieselprisen nærmer sig benzinprisen, så skal man i dette tilfælde vælge benzinudgaven”, siger han.
”Man skal også være opmærksom på, at der om få år kommer krav om eftermontering af partikelfiltre på de dieselbiler, der ikke er født med det. Det kan nemt løbe op i små 10.000 kroner”, forudser han.

Fakta 1

De 28 biler i analysen

Udgift pr. km i den store mellemklasse (jobbilklassen):

Peugeot 407 1.6 HDI Performance 4d 5g: 2,85 kr. 
Citroen C5 1.6 HDI Attraction 5d 5g: 3,11 kr. 
Renault Laguna 1.5 dCi Expression ECO2 5d 6g: 3,17 kr. 
Skoda Superb 1.9 TDI GreenLine 5d 5g: 3,18 kr. 
Kia Magentis 2.0 CRDI Active  4d 5g: 3,19 kr. 
Kia Magentis 2.0 Active  4d 5g: 3,19 kr. 
Hyundai Sonata 2.0 GL  4d 5g: 3,23 kr. 
Skoda Superb 1.4 TSI Comfort: 3,25 kr. 
Peugeot 407 1.8 Performance  4d 5g: 3,25 kr. 
Mazda6 1.8 Advance 4d 5g: 3,27 kr. 
Renault Laguna 1.6 Authentique  5d 6g: 3,29 kr. 
Hyundai Sonata 2.0 GL CRDI  4d 6g: 3,33 kr. 
Chevrolet Epica 2.0 TDCi LS A/C  4d 5g: 3,40 kr. 
Opel Vectra 1.6 16v Limited  4d 5g: 3,43 kr. 
Chevrolet Epica 2.0 LS A/C  4d 5g: 3,50 kr. 
Volkswagen Passat 1.9 TDI Bluemotion 4d 5g: 3,53 kr. 
Volkswagen Passat 1.4 Trendline  4d 6g: 3,59 kr. 
Toyota Avensis 1.8 Terra  4d 5g: 3,64 kr. 
Citroen C5 1.8 Attraction  5d 5g: 3,66 kr. 
Ford Mondeo 1.8 TDCI Trend  4d 6g: 3,70 kr. 
Honda Accord 2.0 Comfort  4d 5g: 3,71 kr. 
Ford Mondeo 1.6 Trend  4d 5g: 3,73 kr. 
Mazda 1.8 Advance 2.0 DE 4d 6g: 3,73 kr. 
Opel Vectra 1.9 16v Limited CDTI DPF  4d 5g: 3,88 kr. 
Audi A4 2.0 TDI Limousine  4d 6g: 3.99 kr. 
Honda Accord 2.2 i-DTEC Elegance 4d 5g: 4,03 kr. 
Toyota Avensis 2.0 D-4D Sol Plus 4d 6g: 4,12 kr. 
Audi A4 1.8 Limousine  4d 6g: 4,18 kr.

Kilde: Bilpriser.dk 

Fakta 2

Diesel eller benzin?

De fem vindere I testen er alle dieselbiler, men betyder det, at man absolut skal købe dieselbil? Ikke nødvendigvis. Man må opveje fordele og ulemper ud fra sine egne behov:

Fordele ved dieselbiler:
* Godt bundtræk
* Lavt brændstofforbrug
* Bedre holdbarhed ved høje km-tal
* Lavere værditab

Ulemper ved dieselbiler:
* Høj pris
* Partikelforurening
* Tager længere tid om at varme op
* Kokser til ved for mange småture

Fordele ved benzinbiler
* Lavere pris
* Hurtigt varm
* Støjsvag

Ulemper ved benzinbiler
* Dyrere brændstof
* Dårlig brændstoføkonomi
* Svagt bundtræk
* Højere værditab

Kilde: Bilpriser.dk

Fakta 3

Rabat kan ændre bilvalget

Hvis man ønsker sig en af bilerne på listen, men gerne vil have en bedre totaløkonomi, er den enkleste løsning at finde en forhandler, der vil give rabat. Her kan du se, hvad rabatten betyder i besparelse pr. km i analysen, inklusive besparelsen på lånet:

50.000 kr.: 75 øre
40.000 kr.: 60 øre
30.000 kr.: 45 øre
20.000 kr.: 30 øre
10.000 kr.: 15 øre

Kilde: Bilpriser.dk