På vegne af Historisk Motor Sport har vi fornøjelsen at udsende følgende pressemeddelelse om Munkebjerg Hill Climb 2008, som blev afviklet i går søndag ved Vejle Fjord:
Hollænderen Jan van der Kooi snød Danmarks elite og vandt Munkebjerg Hill Climb.
Silende regn skabte regulære floder ned ad Munkebjerg og gjorde den lille bjergvej glat som grøn sæbe, da Danmarks bedste bakkeløbskørere stillede op til Munkebjerg Hill Climb, anden afdeling af årets Hil Climb mesterskab.
Men det gav deltagerne pokker i, de kørte som om det var deres sidste motorløb, og det sendte flere biler ned i dybe grøfter, efter at de med god fart var skøjtet af den våde asfalt under dagens tre løb op af den én og en halv kilometer lange bjergvej ved Vejle Fjord
Bedst af alle blev hollænderen Jan van der Kooi i en Lotus Europa fra 1967. Han mestrede kunsten at kørte stærkt, men sikkert på de glatte veje, og blev dermed den populære vinder af løbet.
På de to næste pladser kom to af landets bedste bakkeløbskørere, Peter Jørgensen og Ulrik Steen Hansen, begge i Lotus Super Seven fra henholdsvis 1966 og 1964. Og løbet fjerdeplads blev en stor overraskelse, idet den tidligere rallykører Mikael Mikkelsen bragte en helt almindelig Volvo PV 544 fra 1964 i mål på en fornem placering.
Munkebjerg Hill Climb 2008 vil blive husket af de 64 deltagere og mere end tusind tilskuere for godt race og silende dagsregn.
Resultater af Munkebjerg Hill Climb 2008:
Nr |
Start |
Navn |
Bil |
1 |
37 |
Jan van der Kooi |
Lotus Europa 1967 |
2 |
64 |
Peter Jørgensen |
Lotus Seven 1966 |
3 |
65 |
Ulrik Steen Hansen |
Lotus Seven 1964 |
4 |
34 |
Mikael Mikkelsen |
Volvo 544 Sport 1964 |
5 |
63 |
Søren Meder |
Lotus Elan 1971 |
6 |
42 |
Lars Bækkelund |
Fiat 128 SL Coupe 1972 |
7 |
17 |
Tue Hodal |
Lotus 23B 1963 |
8 |
101 |
Michael Klessner |
VW Golf 1 VR 1978 |
9 |
61 |
Vincenzo Santangelo |
Fiat x 1/9 Dallara Abarth 1973 |
10 |
29 |
Peter Ensted Jensen |
Triumph TR6 Pi 1970 |
... og her følger tiderne i de respektive heats samt det endelige resultat:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|