Med koncept­bilen Audi cross­lane coupé viser Audi vejen ind i fremtiden, når det gælder design, bil- og driv­linje­koncept. Teknik, konstruk­tion og design fusioneres med hinanden på en ny måde og giver et fingerpeg om designet på kommende Q-modeller fra Audi.

Denne konceptbil går med en Multimaterial Space Frame helt nye veje, når det gælder vægt, omkostninger og samlet energibalance, og udgør et nyt skridt for Audi ultra - letvægtsprincippet fra Audi.

En innovativ og effektiv plug-in-hybrid-drivlinje baseret på en 1,5-liters, 3-cylindret TFSI-motor, som er udviklet i eget regi, og to elmotorer sætter nye standarder med et brændstofforbrug på banebrydende 90,9 km/l og en CO2-emission på kun 26 g pr. km.

Resultatet er en urban bil, som ikke mindst på grund af det aftagelige tag og de skræddersyede tjenesteydelser fra Audi connect tiltaler unge, sportslige kunder.

Et banebrydende koncept: Multimaterial Space Frame
Den kompakte Audi crosslane coupés Multimaterial Space Frame er sammensat af tre forskellige materialer - aluminium, kulfiberforstærket kunststof (CFK) og glasfiberforstærket kunststof (GFK). Konceptbilen har en egenvægt på 1.390 kg inklusive det store litium-ion-batteri.
Aluminiumsprofilerne danner en lukket, stiv struktur omkring selve kabinen. Ophæng under motorhjelmen forbinder den medbærende ramme på singleframe-grillen, som ligeledes er fremstillet af aluminium, med kabinen.

Innovativt: dual-mode-hybridkonceptet
Audi crosslane coupés plug-in-hybrid-drivlinje, som bærer betegnelsen dual-mode-hybrid, er både innovativ og effektiv. Den omfatter en forbrændingsmotor, to elmotorer og en 1-trins gearkasse. Drivlinjens samlede ydelse ligger på 177 hk. Audi crosslane coupé sprinter fra 0-100 km/t på 8,6 sek. - ved ren elektrisk drift tager det 9,8 sek. Tophastigheden ligger på 182 km/t. Brændstofforbruget ved blandet kørsel ligger på imponerende 90,9 km/l, og CO2-emissionen udgør 26 g pr. km. Litium-ion-batteriet giver med sine 17,4 kWh en elektrisk rækkevidde på ca. 86 km.

Forbrændingsmotoren er en 3-cylindret TFSI-motor, som er udviklet i eget regi, med en slagvolumen på 1,5 l. Den yder 130 hk og leverer et drejningsmoment på 200 Nm. Den 3-cylindrede motor er koblet sammen med en elmotor (EM 1), der primært fungerer som starter og generator. Den yder 68 hk og leverer et drejningsmoment på 210 Nm. Den anden elmotor (EM 2) med 116 hk og et drejningsmoment på 250 Nm sørger for den elektriske fremdrift. Gearkassen gør det muligt at koble forbrændingsmotoren og generatoren sammen med resten af drivlinjen via en klokobling.

Dual-mode-hybridkonceptet giver mulighed for forskellige driftsindstillinger. I området fra 0-55 km/t sker driften af bilen udelukkende via EM 2, og den påkrævede energi kommer primært fra batteriet. I seriedrift danner forbrændingsmotoren og generatoren (EM 1) elektrisk energi for at understøtte eller aflaste batteriet - eller for at overtage driften fra batteriet, hvis det er afladet.

Bilen kan køre op til 130 km/t ved elektrisk drift. Fra ca. 55 km/t tillader drivlinjesystemet, at både TFSI-motoren og generatoren kobles sammen med drivlinjen - ved denne hybriddrift kan motorerne kombineres på optimal vis, både når det gælder virkningsgrad og præstationer. Over 130 km/t sker driften primært via den 3-cylindrede motor, som efter behov kan få hjælp fra EM 1.

Fremtidsorienteret: det udvendige design
Den 2+2-sæders Audi crosslane coupé er 4,21 m lang, 1,88 m bred, 1,51 m høj, og akselafstanden udgør 2,56 m. Karrosseriet har et kraftfuldt og markant udseende og giver et fingerpeg om formsproget for en kommende generation af Q-modeller fra Audi.

Forskydeligt: bagagerummet
Bagagerummet danner en separat fordybning i karrosseristrukturen og er forbundet med bagsæderyglænene, som er adskilt fra sædehynderne. Med et tryk på en knap kører hele enheden ca. 40 cm fremad rent elektrisk - på den måde kan taget gå i hak i slutpositionen, hvor det beskytter bagagen. Samtidig bliver der adgang til niveauet under bagagerummet, hvor der er et fladt opbevaringsrum til snavsede eller våde genstande.

Audi crosslane coupé præsenterer nye onlinetjenesteydelser under navnet Audi connect. Passagererne er helt tiden forbundet med internettet - på Twitter, på Facebook eller via onlineafsendelse af billeder og film, som er blevet optaget på turen. Noget helt nyt er Escape Manager - et program, som giver passagererne mulighed for at vurdere og kommentere de strækninger, de kører, over for deres venner.

Geometrisk klart: det indvendige design
Det indvendige design i Audi crosslane coupé viderefører det ydre formsprog med de geometrisk, klare grundelementer, og instrumentafdækningen og luftdysernes gitre er fx trapezformede. De smalle spaltemål og de tredimensionelle overflader afspejler den kompromisløst høje kvalitetsstandard fra Audi.