Volvo V40 D2 kan nu smykke sig med titlen ”Årets Businessbil 2013”. Dommerne roser svenskeren for dens ergonomi, sikkerhed, fede køreegenskaber og frække design.

I overlegen stil susede Volvo V40 D2 først over målstregen foran ni andre kompakte firmabiler under kåringen af ”Årets Businessbil 2013”. Juryen bestående af otte rutinerede firmabilister, en ergoterapeut og to motorjournalister var benovet over svenskeren: Man sidder fantastisk. Den kører komfortabelt, men sportsligt. Sikkerhedsudstyret er helt i top, og så er den til at betale. Samtidig mente flere, at Volvo V40 er så lækker, at det nærmest bliver sexet at være kørende salgskonsulent.

Det er syvende gang, at sælgernes fagforening, Business Danmark, kårer årets Businessbil. I år i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten. Med årets vinder er det virkelig lykkedes at forene sporty køreglæde med sikkerhed og sparsommelig, vurderer Lars Bundgaard, trafikpolitisk formand i Business Danmark.

”Volvo V40 har bare det hele til en overkommelig pris omkring 300.000 kr. Køreoplevelsen er suveræn, den har stil og sender klare signaler til omverden. Samtidig er den testens mest miljørigtige bil med et forbrug på knap 28 km på literen. Og ikke mindst er den netop vurderet som den mest sikre bil af Euro NCAP,”, siger han.

En super arbejdsplads
Kåringen af årets businessbil handler om langt mere end tekniske præstationer og køreegenskaber. Den skal give landets firmabilister en bedre forståelse for bilen som arbejdsplads og lægger særlig vægt på arbejdsmiljø og ergonomi. Og her var Volvo V40 i særklasse, konstaterer ergoterapeut Kate Severinsen fra arbejdsmiljøkonsulentfirmaet Crecea.

”Volvoen er en yderst fleksibel bil med rigtigt gode sæder, og ergonomien er i top. Alt er inden for rækkeafstand. Skuldrene er i en neutralstilling, så man ikke belaster nakke, skuldre og den øvrige del af ryggen. Sæderne byder på en god støtte til lår, mens den har lændestøtte, der er nem at indstille,” siger Kate Severinsen.

Businessclass på mellemklasse
I modsætning til de tidligere seks års kåringer af businessbilen, bestod feltet i år af firmaklassens mindre bilmodeller og altså ikke de klassiske stationcars som Ford Mondeo, Toyota Avensis og Volkswagen Passat. Ergonomi og sædekomfort i mellemklassebilerne er et langt stykke hen ad vejen på højde med standarden i den større jobbilsklasse, vurderer Kate Severinsen. Så i lyset af den øgede skat på firmabiler giver det mulighed for at spare lidt eller få mere luksus uden at betale ekstra.

”Den største forskel er, at der er mindre plads i bilerne og på den måde mindre plads til at variere indstillingerne, så sæde, rat og nakkestøtter kan justeres perfekt,” siger Kate Severinsen, som også hæfter sig ved, at ind- og udstigningshøjden er lavere. Sæderne er generelt lige så gode og velstøttende og i mange tilfælde med vigtig lændestøtte, som i den større businessklasse. Hun vurderer, at Volvo V40 næsten er på højde med de seneste års suveræne ergonomi-vinder, VW Passat.

Volvo V40 D2 vandt foran Mercedes A-klasse og BMW 116. De øvrige syv testbiler var: Citroën C4, Ford Focus, Hyundai i30, Kia Ceed, Opel Astra, Renault Grand Scenic og VW Golf.