Den helt nye Volvo V40 har ikke alene fået de eftertragtede fem stjerner i Euro NCAP kollisionstesten - det samlede resultat er det bedste, instituttet nogensinde har registreret.

"Et fantastisk resultat. Vi er meget stolte over at have en af verdens sikreste biler, og vi er nået endnu et vigtigt skridt videre hen mod vores 2020 mål om, at ingen må blive dræbt eller komme alvorligt til skade i en Volvo," siger Thomas Broberg, sikkerhedsekspert hos Volvo Car Corporation.

I 2009 begyndte det europæiske sikkerhedsinstitut Euro NCAP at udarbejde en samlet bedømmelse af hver af de bilmodeller, der bliver testet. Der afvikles separate test i fire forskellige underkategorier, som efterfølgende danner basis for en samlet vurdering. De fire kategorier er beskyttelse af voksne, beskyttelse af børn, beskyttelse af fodgængere og sikkerhedsassistance.

Det er ikke bare det samlede resultat, der sætter ny rekord. Den helt nye Volvo V40 beskytter de voksne bedre, end det før er set i en test - ikke mindre end 98 procent. Under udviklingsarbejdet med modellen var målet at opnå samme sikkerhedsniveau som i større biler. Helhedssynet, en stærk struktur og systemer som WHIPS, der beskytter mod piskesmældsskader, er grundlaget for det fremragende resultat.

I kategorien sikkerhedsassistance opnåede Volvo V40 maksimumpoint. "Den nye V40 blev præsenteret som den mest intelligente og sikre bil i sin klasse, og den er pakket med aktive sikkerhedssystemer som automatisk opbremsning, Pedestrian Detection, der beskytter fodgængere, Lane Keeping Aid, der hjælper føreren med at blive i vejbanen, og BLIS, der hjælper føreren med at opdage andre køretøjer i den blinde vinkel skråt bag bilen," fortsætter Broberg.

Også i kategorien beskyttelse af fodgængere, sætter Volvo V40 ny rekord. En vigtig faktor her er den innovative, unikke fodgængerairbag. Sensorer foran på bilen opdager, hvis bilen kommer i kontakt med en fodgænger. En pyroteknisk ladning udløser motorhjelmens lukkeanordning og løfter hjelmen ved hjælp af en airbag. Den oppustede airbags "pudeeffekt" sammen med den større afstand til de hårde komponenter i motorrummet hjælper med at beskytte fodgængerens hoved ved en påkørsel. I beskrivelsen af systemet skriver Euro NCAP bl.a., at "systemet arbejder godt, motorhjelmen giver god beskyttelse alle de steder, fodgængerens hoved med al sandsynlighed vil ramme, og gør V40 til den første bil, der scorer maksimumpoint på dette område".

Volvo har i forvejen modtaget Euro NCAP Advanced Award for City Safety systemet, som er standardudstyr på alle udgaver af V40. City Safety fungerer ved hastigheder op til 50 km/timen, hvilket er mere end andre bilproducenter kan tilbyde i lignende systemer.

"Ved at forske i de årsager, der ligger til grund for trafikuheld og erhverve indgående forståelse af, hvad det er, der sker i kollisioner, forbedrer vi løbende det allerede høje sikkerhedsniveau i vores biler," slutter Thomas Broberg.