I dag er risikoen for at komme til skade i en nyere Volvo kun halvt så stor som i år 2000.

Flere forskellige, uafhængige crashtest anerkender Volvo''s beslutning om at ville bygge de sikreste biler i verden, og resultaterne kommer ikke bag på virksomhedens sikkerhedseksperter.

"Vores egen, bredt baserede ulykkesdatabase viser, at risikoen for at komme til skade i en af vores nyere bilmodeller er faldet til det halve sammenlignet med år 2000, og vi arbejder på nye teknologier, der bringer tallet endnu længere ned," siger Thomas Broberg, sikkerhedsekspert hos Volvo Car Corporation.

Svenskernes videnbaserede arbejde med bilsikkerhed bygger på input fra virkelige trafikuheld, bl.a. oplysninger indsamlet af Volvo''s egen havarikommission, der har eksisteret i over 40 år.

"Udgangspunktet for vores sikkerhedsarbejde har altid været et helhedssyn, der tager udgangspunkt i virkelige trafikforhold. Vi har en stor database med input fra trafikuheld, og den hjælper os med at fokusere på omåder, hvor ny teknologi skaber mærkbare resultater i hverdagstrafikken," fortsætter Broberg.

Automatisk opbremsning giver i færre uheld
At Volvo''s tilgang til sikkerhed er effektiv, er bevist flere gange for nylig:

- Tidligere i år dokumenterede en rapport fra amerikanske IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), at kollisionshyppigheden falder med op til 22 procent, når biler er forsynet med City Safety teknologien.

- En lignende undersøgelse foretaget af det svenske forsikringsselskab Volvia har vist, at Volvo''er, der er udstyret med automatisk opbremsning, er involveret i 22 procent færre uheld end biler uden.

- Slutrapporten fra forskningsprojektet EuroFOT konkluderer, at en bil med Adaptive Cruise Control og Collision Warning har op til 42 procent lavere risiko for at kollidere med en forankørende ved kørsel på motorveje. (Systemet bevarer en forudindstillet afstand til en forankørende samt advarer føreren, hvis der er umiddelbar risiko for, at han/hun kører op i en forankørende. Samtidig forberedes bremserne til nødopbremsning).

Adskillige topplaceringer
Også flere uafhængige test har bekræftet, at Volvo er på rette vej:

- I den nyeste rapport fra IIHS opnår Volvo S60 bedste bedømmelse i en ny og mindre frontal offset crashtest ved 64 km/timen.

- Sidste år blev ikke mindre end fem Volvo-modeller - C30, S60, S80, XC60 og XC90 - belønnet med en IIHS Top Safety Pick.

Fokus på at hjælpe føreren
Fremtidige teknologier inkluderer videreudvikling af eksisterende sikkerhedssystemer såvel som nye løsninger. Lige nu har Volvo fokus på tre hovedområder:

- Autonomous Driving Support, der anvender data fra et kamera og radarsensorer til at sikre, at bilen automatisk følger et forankørende køretøj ved langsom køkørsel.

- Intersection Support advarer og bremser automatisk for krydsende trafik, hvis det er nødvendigt.

- Animal Detection er udviklet til at opdage og bremse automatisk for store dyr som elge og kronhjorte.

Banebrydende sikkerhed i den helt nye V40
I den helt nye V40 har Volvo sat alle sejl til, og modellen er et fremragende eksempel på, hvordan svenskerne bruger viden fra hverdagstrafikken til at udvikle banebrydende teknologier. Den er forsynet med Pedestrian Detection with full auto brake såvel som det videreudviklede City Safety system, som nu fungerer ved hastigheder op til 50 km/timen. Blandt nyhederne er verdensnyheden Pedestrian Airbag Technology, Lane Keeping Aid with haptic auto steering, Active High Beam og et Cross Traffic Alert radar system bag.

"Risikoen for at blive involveret i et uheld eller komme til skade i en Volvo bliver mindre og mindre. Vi arbejder målrettet hen mod vores sikkerhedsvision om, at ingen må blive dræbt eller komme alvorligt til skade i en ny Volvo i år 2020," slutter Thomas Broberg.