Med en lille stigning på 0,6 procent i forhold samme måned sidste år kravlede personbilssalget efter fald i marts og april igen i positivt retning i maj. 16.683 nye personbiler kom på gaden, og det var 102 biler mere end sidste års rekordsalg. Dermed blev det det  bedste majsalg i 15 år, og salget har kun været højere i maj 1997, hvor en afgiftsomlægning gav et ekstraordinært stort salg. Markedet er dog fortsat stærkt præget af leasingindgrebet, og det var alene en markant stigning i de private forbrugeres køb af små biler, der sikrede fremgangen. 

    2009 2010 2011 2012 Ændring
2011-2012
Personbiler  maj 9.342 12.979 16.581 16.683 0,60%
  jan - maj 43.491 58.212 70.776 69.548 -1,70%
Varebiler  maj 1.264 1.193 2.049 2.568 25,30%
  jan - maj 6.400 5.999 9.057 9.843 8,70%
Lastbiler  maj 296 186 351 398 13,40%
  jan - maj 1.916 882 1.643 1.775 8,00%

16.683 nye personbiler rullede i maj ud på de danske landeveje. Dermed slog majsalget sidste års rekord, men det var et ganske anderledes marked, der resulterede i det store salg. Virksomhedernes køb af nye personbiler faldt således med 23 procent i forhold til samme måned sidste år, mens de private forbrugeres køb voksede med hele 25 procent.

"Markedet har ændret sig markant i forhold til sidste år. Vi ser, at salget til virksomhederne falder drastisk, og det er en klar konsekvens af leasingindgrebet og den usikkerhed, der er i markedet omkring fortolkningen af de nye regler. Det er derimod meget positivt, at de private forbrugere udviser så stor optimisme, men det hører nok med til historien, at mange har villet sikre sig at få den nye bil klar til sommerferien inden SKAT overgik til et nyt indregistreringssystem i starten af juni”, siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

At det i høj grad er de private der dominerer markedet ses også på størrelsen af de solgte biler. De mindste biler udgjorde således hele 58 procent af det samlede personbilssalg mod kun 44 procent i maj sidste år.

”De private købere har gennem længere tid været rigtigt glade for de mindre, billige og brændstoføkonomiske biler, og det er den tendens vi ser forstærket i maj. Om vi fortsat vil se et positivt marked i de kommende måneder afhænger bl.a. af om der kommer ro om leasingsituationen, så også virksomhederne igen begynder at købe personbiler”, siger Bent Mikkelsen.

Varebiler stor fremgang.
Salget af nye varebiler steg kraftigt i maj. 2.568 nye varebiler kom på gaden, og det var hele 25 procent flere end i maj 2011.  

"Varebilssalget har svinget lidt op og ned i 2012, men overordnet er de gode majtal en fortsættelse af den grundlæggende positive strømning, hvor marked for alvor er ved at komme sig efter et par svære år. Det er et positivt signal fra de små- og mellemstore virksomheder, og det er der grund til at glæde sig over”, siger Bent Mikkelsen.

Fortsat vækst for lastbilerne
Indregistreringen af nye lastbiler steg fra 351 i maj 2011 til 398 i maj i år, svarende til en stigning på 13,4 procent.

"Det er positivt at markedet igen vokser efter en lidt kedelig tendens i april. Niveauet er historisk set dog stadigt lavt og vi skulle gerne snart se kraftige vækst, men bl.a. de kommende lastbilsafgifter er med til at ligge en dæmper på markedet”, slutter Bent Mikkelsen.