Ny arbejdsgruppe går nu i gang med at kortlægge konkrete initiativer til forbedring af vejtransportens vilkår. Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) lover, at politikerne har indset situationens alvor og er klar til at følge op med handling.

På baggrund af et idéoplæg fra Venstre har transportministeren nedsat et hurtigt arbejdende udvalg under Vejtransportrådet, der skal afdække de konkrete årsager til tabene af produktivitet og konkurrenceevne i transportbranchen og inden årets udgang fremkomme med et katalog over initiativer til at dæmme op for udviklingen.

– Det skal kortlægges, hvilke regler og afgifter der bør ændres nationalt og på EU-niveau, og hvad arbejdsmarkedets parter og branchen selv kan gøre for at øge produktiviteten, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V), der på transportmessen Vestfyn Trækker løftede sløret for den forestående indsats i arbejdsgruppen, som bliver bredt sammensat af 15 repræsentanter for brancheorganisationer og myndigheder.

Efter åbningstalen var Pihl Lorentzen rundt på messens stande for at møde arbejdsmarkedets parter og andre aktører i branchen. Ikke uventet fik det nye initiativ en positiv modtagelse ledsaget af en vis portion skepsis.

– Det er ikke første gang, politikere taler om at forbedre transportbranchens vilkår. Jeg tør dog love, at vi kender situationens alvor og tager det meget seriøst at redde de tusinder af arbejdspladser, som er i fare, hvis udviklingen med udflagning og vanskeligere konkurrencevilkår fortsætter. Derfor er vi parate til at arbejde videre med initiativkataloget, så snart det foreligger, siger han.

Alle bør bidrage
Pihl Lorentzen opfordrer alle i branchen til at bidrage. – Dialogen på Vestfyn Trækker bestyrker mig i, at der er bred enighed om, hvor skoen trykker, når det kommer til rammevilkår og konkurrenceevne. Derfor er det vigtigt, at branchen står sammen og taler med én stemme, samt at alle bidrager med deres idéer. Selvom man ikke er tilknyttet en af de organisationer og myndigheder, der har sæde i arbejdsgruppen, er man stadig mere end velkommen med inputs og forespørgsler, fortsætter han.

Trafikordføreren tilskyndede i sin tale også til, at der allerede nu sættes ind mod de trusler, som ikke kræver yderligere udredning. – Vi bør omgående indføre mere effektiv vejkontrol og håndhævelse af regler for fx cabotage, kørehviletid og miljøzoner. Samtidig bør regeringen tage de bebudede kraftige stigninger i kørselsafgiften af bordet, og så skal vi gøre op med den stramme fortolkning af vognmændenes objektive ansvar, konkluderede han for at slutte med endnu en appel: – Lad os samle kræfterne om at vende udviklingen bort fra faldende produktivitet og massiv udflagning. Vi er i elvte time!