Danmarks første Dækrazzia tager tempe­raturen på bilis­ternes dæk­vaner.

Hvem er det, der kører på næsten slidte dæk, farligt lavt dæktryk og endvidere på vinterdæk på sommervarme veje?
Et typisk svar kunne være: En mandlig bilist bag rattet af en fem år gammel, privatejet personbil i økonomiklassen, hvor dæk ligger langt nede på listen over ting, man har lyst at bruge penge på.
Det blev et af resultaterne, da Københavns Vestegns Politi og Rådet for Større Dæksikkerhed afholdt den første Dækrazzia på udfaldsvejene i det nordvestlige København.

Vinterdæk en uvane i varmen
Dorte Frydenlund var på vej hjem med sine børn i en bil på friske vinterdæk, da hun mødte Dækrazzia:
”Vi har sommerdækkene liggende klar på fælge. Min mand og jeg driver et tagdækningsfirma, og jeg har simpelt hen ikke haft tid til at få skiftet endnu,” sagde Dorte Frydenlund.
Henrik Maigaard blev tjekket med vinterdæk, der var OK, men med alt for lidt luft i dækkene:
”Jeg er bilforhandler og har lige købt bilen af en privat. Så nu skal den tjekkes og klargøres,” smilede Henrik Maigaard.
 Leder af politiets aktion, politikommissær Per Hansen, konkluderede om dagens Dækrazzia, efter at 488 bilister havde fået tjekket dækkene:
”Helhedsbilledet er pænt. Mange kører dog stadig på vinterdæk, en enkelt kørte på blanke dæk og nogle stykker havde glemt kørekortet, men alt i alt så det fornuftigt ud, og bilisterne var positive over for dækkontrollen,” vurderede Per Hansen.

Dækrazzia er et nyt initiativ skabt af Rådet for Større Dæksikkerhed. Målet er, at skærpe bilisternes interesse for at køre med korrekt dæktryk, et tilstrækkeligt dækmønster og et korrekt dækvalg efter årstiden.

Om sommeren kører hver femte bilist stadig på vinterdæk, og cirka 12 procent af bilisterne kører med farligt lavt dæktryk. 74 % af de adspurgte tror endvidere, at dækkene er i bedre stand end de reelt er.

Sammenfatning af Dækrazzia
•  18 procent af de undersøgte biler havde mindst ét dæk med 3 mm eller mindre mønsterdybde.

•  Af dem som havde mindst ét slidt dæk, bedømte hovedparten selv, at deres dæk var tilfredsstillende eller gode. 74 procent var uvidende om, at de kørte på slidte dæk.

• En større andel af unge bilister (<=24 år) kører med mindst ét slidt dæk (3 mm eller mindre mønsterdybde) uden at vide det i sammenligning med ældre bilister.

• Ældre biler (mere end 10 år gamle) havde generelt mere slidte dæk end nyere biler.

• 2 procent af alle undersøgte biler havde mindst ét ulovligt dæk (<1,6 mm mønsterdybde).

• Middelmønsterdybden på det mest slidte dæk på de undersøgte biler var 4,8 mm.

• Tre ud af fire udspurgte førere (76 procent) havde ikke kontrolleret lufttrykket i dækkene den seneste måned eller vidste ikke hvornår det sidst var gjort.

• Kvindelige førere havde generelt dårlige styr på lufttrykket end mandlige førere.

• Hver ottende bil (12 procent) havde mindst ét dæk med så lavt lufttryk at det kan sammenlignes med punktering eller grænsen til punktering (1,6 bar eller mindre).

• 17 procent af alle undersøgte biler havde 0,5 bar eller mere i forskel i lufttryk på samme aksel.

• 29 procent af alle undersøgte biler kørte stadig på vinterdæk i maj måned.

• Danmarks første dækrazzia blev gennemført den 30. maj 2012. I alt blev 419 personbiler og 69 varebiler kontrolleret i Københavns Vestegns Politikreds.

• Efter politiets ordinære trafikkontrol tilbydes bilisten en frivillig måling af dækkenes lufttryk og mønsterdybde, samt at modtage information om lufttrykkets og mønsterdybdens betydning af sikkerhed og miljø.