Når starten i den første weekend i august går til Danmarks største motor­sports­be­giv­en­hed, Copen­hagen Historic Grand Prix, bliver det med en af verdens ældste symaskine-, cykel- og bilproducenter i højsædet – Opel. Opel stiller op med helt moderne hybridbiler til både Safety Car og banechef. Dermed er det første gang, at fremtidens miljø- og klimavenlige automobilteknologi får en officiel rolle på en dansk racerbane. Derudover deltager Opels to danske mærkeklubber med et bredt udsnit af Opels 150 årige historie.

- Vi er meget glade for, at Opel har valgt at slå et slag for hybridbiler sammen med Copenhagen Historic Grand Prix, fortæller Erik Larsen fra CHGP, der i år står for at samle trådende i det store arrangement. Når vi er så heldige at kunne køre rigtig motorløb med historiske racerbiler midt i København, skal vi naturligvis sørge for, at det sker med mindst mulig belastning af miljø og klima.

For at markere Opels imponerende lange historie har Opel Danmark også formået at fravriste fabrikken i Rüsselheim den legendariske Opel grand prix racer fra 1914 til arrangementet i København. Erik Morsing fra Opel Danmark:

- Vi stiller med to absolutte yderpunkter i automobilets historie.  På den ene side en imponerende racermaskine fra motorsportens barndom med en motor på ikke mindre end 12,3 liter og 260 hestekræfter. I den anden ende af historien stiller vi med helt moderne Ampera, der viser vejen inden for moderne hybridteknologi, der kombinerer elbilen og behovet for aldrig at løbe tør for strøm. Og både den gamle racer og de nye modeller kommer ud at køre på grandprix-banen i Fælledparken.

Opel Ampera er forsynet med batteri til de første ca. 80 km, hvorefter en mindre benzinmotor tager over og producerer strøm til elmotoren. Bremseenergien opsamles og benyttes til acceleration. Teknikken og Opel Ampera er blevet rost af en samlet presse og valgt til årets bil i både Danmark og i Europa. Opel Ampera vandt årets Rally Monte Carlo for økonomibiler. Publikum vil få mulighed for at prøvekøre Amperaen uden for banen i løbet af weekenden.

Uddrag af Opels historie
Adam Opel startede i 1862 produktion af symaskiner i Rüsselheim i Tyskland. Efterspørgslen blev hurtig stor og i 1886 fik Adam Opel mod på nye udfordringer: Cykler – de høje af slagsen, ’væltepetere’. Efter Adam Opels død i 1895 begyndte hans to sønner at fifle med automobilproduktion, og i 1901 kunne brødrene Opel vinde deres første bakkeløb i en bil af eget fabrikat. I 1913 tager Opels motorsportshistorie fart med udviklingen af banebrydende grand prix biler med 4 cylindre, 4 og 4,5 liters slagvolumen, 4 ventiler per cylinder og en overliggende knastaksel.

Opels første kommercielle bilsucces opstod i 1909 med Opels ’lægebil’, der på grund af stor pålidelighed og robusthed blev en solid succes blandt datidens praktiserende læger, der dagligt måtte køre utallige kilometer på krævende grusveje.

I begyndelse af 1920erne introducerede Opel som den første tyske bilproducent samlebåndteknologi til masseproduktion.

Opel legendariske Rennwagen fra 1914 vandt Fanøløbene i 1922 og 1924 og blev nr. to i 1923. Hurtigste tid fik bilen det første år med en gennemsnitshastighed (frem og tilbage ad samme rute på stranden) på 194 km/t.

Opel Ampera er forsynet med batteri til de første ca. 80 km, hvorefter en mindre benzinmotor tager over og producerer strøm til elmotoren. Opladning af batteriet tager fire timer med alm husholdningsstrøm. Bremseenergien opsamles og benyttes til acceleration. Teknikken og Opel Ampera er blevet rost af en samlet presse og valgt til årets bil i både Danmark og i Europa.