Continental kommer ud som en klar vinder i den grundige test af 37 nye sommer­dæk, som en række euro­pæiske bil­klub­ber har gennemført. Testen er delt i tre klasser, og Continental har det bedste dæk i alle tre. Det fremgår af testresultatet, som FDM – den danske part i undersøgelsen – har offentliggjort.

”Vi er naturligvis meget stolte af at kunne tilbyde bilisterne de bedste dæk i alle tre klasser”, siger Georg Nielsen, adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S. ”Jeg glæder mig især over, at testen viser, at vi er lykkedes med at producere et sommerdæk, der fastholder sine gode køreegenskaber på våd vej og samtidig har en lavere rullemodstand og dermed sænker forbruget af brændstof. Med det danske klima og med de stigende brændstofpriser er det to afgørende ting.”

Foruden rullemodstand indgår støjniveau og slidstyrke i testen. Dækkene er afprøvet på våd og tør vej. Alle består på tør vej. Til gengæld slår undersøgelsen fast, at det er på våd vej, at de bedste dæk adskiller sig fra de dårligste. Det dårligste dæk har – ved 80 km/t – en bremselængde, der er 13 meter længere end det bedste. I et regnfuldt land som Danmark bør bilisterne, ifølge FDM, være opmærksomme på det forhold.

Testresultat: Fremragende dæk
I Danmark er 16 tommer dækkene de mest anvendte. I denne klasse (205/55 R16 H) er testvinderen det nye Continental ContiPremiumContact 5, der er en videreudvikling af sidste års testvinder, ContiPremiumContact 2. Ifølge Georg Nielsen er det nye sommerdæk yderligere forbedret med endnu kortere bremselængde – især på våd vej – og med endnu lavere rullemodstand, endnu bedre holdbarhed, vejgreb og kørekomfort. Dækket får fem stjerner og beskrives i testresultatet som et fremragende dæk med formidable egenskaber i de sikkerhedsrelaterede kategorier.

Samme karakteristik hæftes på vinderen blandt 14 tommer dækkene (175/65 R14 T), Continentals helt nye ContiEcoContact 5. Det udmærker sig også ved at have testens laveste rullemodstand og dermed det laveste forbrug af brændstof blandt de testede dæk. Og samtidig er bremseegenskaberne på våd vej bevaret.

Georg Nielsen: ”Det er særdeles tilfredsstilende, at vi med de nye dæk er i stand til at sætte en helt ny standard for kategorien af brændstofbesparende dæk i kraft af den lavere rullemodstand, hvor vi samtidig er lykkedes med at fastholde bremseegenskaberne på våd vej. Lavere rullemodstand og kort bremselængde lyder som to modsætninger, men Continentals ingeniører er gået helt nye veje og har set på blandt andet gummiblanding, dækopbygning og -mønster for at nå dette store fremskridt.”

Den tredje type i testen er 16 tommer dæk (215/65 R16 H), der blandt andet bruges på mindre firehjulstrækkere. Her blev Continental CrossContact UHP kåret som det bedste.

Vælg det sikre – det betaler sig
”Vi nærmer os tiden, hvor der skal skiftes fra vinter- til sommerdæk, og testen understreger igen vigtigheden af at køre på kvalitetsdæk. Først og fremmest på grund af sikkerheden, men også komfort og kørselsøkonomi taler for at vælge de bedste dæk”, understreger Georg Nielsen.

Alle tre vinderdæk – og de øvrige sommerdæk fra Continental – forhandles landet over.