Volvo er en af del­tag­erne i et nyt forsk­nings­pro­jekt kaldet ELVIIS (Electric Vehicle Intelligent Infra Structure), hvis formål er at udvikle et integreret system, der kan kontrollere, måle og styre betalingen af elektricitet, når en el-bil oplades.

Projektet falder helt i tråd med Volvo''s fokus på tilslutningsteknologi, som også omfatter intelligente systemer til opladning af el-biler.

ELVIIS er navnet på et svensk konsortium med deltagelse af de fire virksomheder Volvo Personvagnar, Ericsson, Göteborg Energi og Viktoria Institute. Målet med det nye, tværindustrielle researchprojekt er at levere mobile tilslutninger til el-biler og at identificere og rydde barrierer af vejen, der gør det mere besværligt at køre el-bil i dagligdagen. Konceptet fungerer således:

Føreren kan oplade batteripakken i alle almindelige stikkontakter.
- Stikkontakten identificeres ved hjælp af GPS
- Føreren forudindstiller tid og opladning på bilens touch screen eller fjernbetjent via en smartphone eller tablet
- Anvendes det mobile netværk, kommunikerer bilen med el-nettet og sikrer, at nettets kapacitet udnyttes optimalt, ligesom opladningen sker til den lavest mulige el-pris
- Hvis opladningen af en eller anden grund afbrydes, får føreren besked via sin mobiltelefon
- Prisen på opladningen tilskrives automatisk bilens ejers almindelige el-regning

El-drift uden kompromiser
Volvo C30 Electric er testbil i projektet. I kraft af modellens integrerede 7" touch screen er den som skræddersyet til ladekonceptet. Fem eksemplarer af C30 Electric skal nu testes i et år, hvorefter teknologien skal vurderes.

"Vores grundlæggende indstilling er, at ejeren af en el-bil ikke skal undvære de egenskaber, han eller hun forventer af en luksusbil," siger Lennart Stegland, direktør i Volvos afdeling for el-driftssystemer. "Denne smarte teknologi til opladning i alle stikkontakter og det, at man kan betale automatisk via sin almindelige el-regning, er et glimrende eksempel på vores arbejde med at gøre den daglige brug lettere for kunderne".