Chevrolet Camaroen har stolte motor­sports­tradi­tioner. Her er det Danmarks første Formel 1-kører, Tom Belsø, der ved Grand Prix Danmark i 1974 giver Erik Høyer baghjul.

Et bil- og motorsports-ikon vil blive fejret på bedst mulig måde ved dette års udgave af Copenhagen Historic Grand Prix. Det er en af de vel nok mest klassiske amerikanske biler – Chevrolets Camaro-model – som for første gang så dagens lys med 1967-årgangen, og som derfor kan fejre sit 45 års jubilæum.

Bilmodellen kommer til at være i fokus ved Copenhagen Historic Grand Prix, og den vil bl.a. blive hyldet af de danske Le Mans-vindere Jan Magnussen, England, og Casper Elgaard, Aarhus. De vil sammen med deres racerkolleger give den gas på banen rundt om Fælledparken.

Chevrolet Camaroen var en af de mange såkaldte pony cars, som de amerikanske bilproducenter berigede verden med i de glade tressere. Prisbillige og kompakte biler med et tilstrækkeligt stort kraftoverskud under motorhjelmen til at give størstedelen af den øvrige bilpark baghjul. Derfor gik der da heller ikke lang tid, inden modellen fandt vej til motorsporten – ikke bare i udlandet, men så sandelig også herhjemme, hvor man bl.a. kunne opleve Jac Nellemann, Tom Belsø og andre kørere tumle modellen.

Racerudgaven af den moderne Chevrolet Camaro vil også kunne opleves ved Copenhagen Historic Grand Prix, hvor der begge dage afvikles en Super Pole-konkurrence.

Det er nogle af de modeller, der bliver udstillet ved Copenhagen Historic Grand Prix, men den seneste generation af Chevrolet Camaroen kommer også til at spille en vigtig rolle ved årets løb. Jan Magnussen og Casper Elgaard vil sammen med 13 andre inviterede kørere fra Danmark og de øvrige nordiske lande være med på banen rundt om Fælledparken, hvor de ruller deres specialbyggede Camaroer med 445 hestekræfter under motorhjelmen ind på banen.

Begge dage kører deltagerne dels en opvisning, dels en såkaldt Super Pole-konkurrence. Her bliver bilerne sendt på banen én ad gangen, og så skal der kæmpes mod stopuret. Efter en opvarmningsomgang gælder det en omgang på tid, og så bliver det ellers sekunderne – eller måske rettere tiende- og hundrededelene – der bliver afgørende. Og der vil blive givet gas. For Copenhagen Historic Grand Prix tæller nemlig til Camaro-kørernes mesterskab i år, og selv om de hårde betonvægge kan virke ubarmhjertige, så vil det ikke være dem, som vil holde kørerne tilbage, når der er et mesterskab på spil.