Audi’s attraktive bestseller er blevet endnu mere effektiv. Den fås i hele ti forskellige motorversioner, som byder på endnu flere kræfter, flere kilometer pr. liter og meget mindre CO2. I gennemsnit forbruger motorerne 11% mindre brændstof, og udleder tilsvarende mindre CO2. For eksempel tilbagelægger 2.0 TDI motoren hele 22,2 kilometer på bare én eneste liter diesel.

Den nye Audi A4 kan leveres med en attraktiv businesspakke indeholdende 4-eget multifunktionslæderrrat, Bluetooth mobiltelefon interface, varme i forsæderne, midterarmlæn foran og 3-zoners komfortklimaanlæg og opgraderes med højteknologisk udstyr, som ellers er forbeholdt langt større bilmodeller. Det er alt sammen udstyr, der effektivt sikrer, at køreoplevelsen er behagelig, komfortabel og uhæmmet dynamisk.

Priserne på den nye Audi A4 starter på kr. 411.000 eller med Audi Privatleasing fra kr. 4.250 pr. måned.
Kom til Audi A4 Days i weekenden - lørdag den 4. og søndag den 5. februar kl. 10 til 16 - og oplev den nye Audi A4 live.
Der vil i denne weekend være en del aktiviteter for de mindste i vores "børnehjørne", hvor de bl.a. kan se film og være med i konkurrencen på Xbox om eksklusive børnepræmier fra Audi Collection.

En succesfuld bil er nu endnu mere attraktiv – den nye Audi A4
En bestseller er nu endnu mere attraktiv – Audi har opdateret A4-modelrækken. Ny drivlinje og undervogn samt nye infotainment-løsninger viser sammen med et endnu mere attraktivt design det "Vorsprung durch Technik", der er opnået i A4 Limousine, A4 Avant, A4 allroad quattro og S4.

A4 er den mest solgte Audi model. I sin nu ottende generation er den mærkets omdrejningspunkt. Gennem de seneste 39 år har Audi solgt ca. 10 millioner stk. af A4 og dens forgænger Audi 80. Alle versioner af modelrækken – Limousine, Avant, A4 allroad quattro og S4 – har nu gennemgået en omfattende opdatering.

Designet er blevet renere og mere markant. Frontens vandrette linjer er fremhævet mere, og motorhjelmen har en mere markant udformning. De øverste hjørner på singleframe-grillen er skråtskårne, og tværlamellerne og Audi ringene er fremhævet på en tredimensionel måde. Afhængigt af modellen er grillen enten grå eller sort. De nydesignede støddæmpere har et markant udseende med de kantede luftindtag, de nye luftindtag og – på Limousine og Avant – de flade tågeforlygter.

Forlygterne er også blevet opdateret. Deres nederste kant former en raffineret bølge, og deres indvendige struktur er ny. I forbindelse med xenon plus-forlygter (ekstraudstyr) er de udstyret med LED-dagskørelys i elegant bøjleform. Audi tilbyder også adaptive light med dynamisk kurvelys og statisk drejelys.

Forlygternes design videreføres i baglygterne, der fås med LED-lysstriber som ekstraudstyr. Stødfangeren med diffusorindsats har fået nyt udseende. Man kan vælge mellem 15 forskellige lakfarver inklusive seks nye farver. S line-eksteriørpakken fås til Limousine og Avant.

Interiør
Interiøret i A4-modellerne er nu mere elegant end nogensinde før. Audi tilbyder et stort udvalg af nydesignede rattyper inklusive et sportslæderrat med flad bund. Mange af betjeningselementerne er forsynet med kromindlæg, mens kontakterne på ratstammen og tændingsnøglen har fået nyt design.

Ergonomien er blevet fintunet ned i mindste detalje. Infotainment-systemet MMI Navigation plus har nu kun fire knapper, og knappen til regulering af lydstyrken omfatter nu en vippefunktion. Andre forbedringer omfatter betjeningen til den automatiske gearkasse, sædevarmen og klimaanlægget samt Audi drive select og multifunktionslæderrattet.

Den fremragende samlekvalitet og et smagfuldt udvalg af farver og interiør er en selvfølge hos Audi. Alle interiørfarverne – undtagen sort – er blevet tilpasset. Udvalget af sædeindtræk er også blevet tilpasset, da læder af typen Feinnappa erstatter typen Valcona.

Farven på den nye ud-i-et-afdækning til instrumentenheden er afstemt efter interiøret. Dekorindlæggene fås i aluminium, Trigon, med mørkebrunt nødderodstræ, naturfarvet asketræ og egetræ af typen Beaufort i flere lag som mulige ekstraudstyrsoptioner. S line-sportspakken, der fås til Limousine og Avant, omfatter et interiør holdt i sort og med elegante indlæg. 18"-fælge og sportsundervogn, der sænker bilens karrosseri med 30 mm, fuldender pakken.

Motorer
Opdateringen af Audi A4 har reduceret modelrækkens brændstofforbrug med 11 procent i gennemsnit, selv om mange af motorerne har fået mere ydelse og drejningsmoment. Limousine- og Avant-modellerne fås med seks forskellige TDI-motorer og fire forskellige benzinmotorer, mens der tilbydes tre forskellige motorer til allroad quattro. Alle motorer er udstyret med trykladning og direkte indsprøjtning, der giver en fantastisk trækkraft, og de har alle start-stop-system som standard.
Man kan vælge mellem fire udgaver af den 2.0-liters, 4-cylindrede TDI-motor, og tre af dem er udstyret med en ny balanceaksel i det dobbelte svinghjul. Det gør motoren endnu mere kultiveret og støjsvag ved lave omdrejninger, så man kan skifte tidligere til et højere gear.

Den mest økonomiske version i modelrækken er Audi A4 2.0 TDI med 136 hk. Som Limousine kører den hele 22,2 km/l ved blandet kørsel – det svarer til en CO2-emission på 117 g pr. km.

Derudover fås der tre andre 4-cylindrede dieselmotorer – med 120 hk, 143 hk og 177 hk. Bortset fra indstigningsversionen kan de også bestilles til allroad quattro. To V6 TDI-motorer fuldender udvalget. 3.0 TDI med 204 hk (fås ikke til A4 allroad quattro) er den mest effektive 6-cylindrede motor i verden i sin klasse. I A4 Limousine kører den imponerende 20,4 km/l ved blandet kørsel. Den anden version af 3.0 TDI yder 245 hk, og senere kommer der en clean diesel-version af denne motor.

A4-modelrækken præsenterer også den nyeste topmoderne teknologi, når det gælder benzinmotorer. Et nyt højdepunkt i TFSI-familien er den nye 1,8-liters-motor, der fås til Limousine og Avant. Denne 4-cylindrede motor omfatter vigtige innovationer på mange områder: ventilstyring og -løft, termostyringskonceptet, indsprøjtningssystemet, turboladeren og integreringen af udstødningsmanifolden i topstykket.

1.8 TFSI yder 170 hk og har et drejningsmoment på 320 Nm. I A4 Limousine kører den hele 17,9 km/l ved blandet kørsel, hvilket er bedst i klassen. Indstigningsmotoren på benzinsiden, 1.8 TFSI med 120 hk, introduceres senere. 2.0 TFSI, som er den eneste benzinmotor, der også fås i A4 allroad quattro, yder 211 hk. Topversionen er 3.0 TFSI, der følger på et senere tidspunkt. Den kompressorladede V6''er yder 272 hk i A4 og 333 hk i S4.

Drivlinje
Det store udvalg af drivlinjer til A4-familien er typisk for Audi. En 6-trins manuel gearkasse er standard på Limousine- og Avant-modellerne med forhjulstræk, og den trinløse multitronic fås som ekstraudstyr til de fleste versioner. quattro-versionerne er enten udstyret med den manuelle gearkasse eller (som fx 2.0 TDI med 177 hk) med den 7-trins S tronic. A4 allroad quattro fås med manuel gearkasse eller S tronic til alle motorvarianter.

I alle versioner med 4-cylindret motor er den manuelle gearkasse integreret i det innovative termostyringssystem. Det afkorter varmkøringsfasen, som er præget af øget friktionstab. Alle gearkassetyper er kendetegnet af en stor spredning i gearudvekslingsforholdet – det store udvekslingsforhold i de højere gear reducerer brændstofforbruget, mens det mindre udvekslingsforhold i de lavere gear er en fordel for dynamikken.
Det permanente firehjulstræk quattro er standard på A4 allroad quattro, og det fås til Limousine og Avant fra 2.0 TDI med 143 hk. Torque vectoring, som er en intelligent softwareløsning, anvender ganske små bremseindgreb for at fintune quattro-systemets funktion yderligere. Audi tilbyder også sportsdifferentialet som ekstraudstyr til V6 quattro-modellerne. Det fordeler aktivt kræfterne mellem baghjulene efter behov.

Undervogn
Undervognen på A4 imponerer med sportslig præcision, stor kørekomfort og fremragende sikkerhed. Opsætningen af de bageste bærearme og støddæmperkarakteristikken er blevet ændret. Som noget nyt i A4 giver den elektromekaniske servostyring en præcis feedback fra vejen. Systemet bruger ingen energi, når bilen kører ligeud, hvilket reducerer brændstofforbruget med op til 0,3 l pr. 100 km. Det svarer til en reducering af CO2-emissionerne på op til 7 g/km.

En anden topmoderne udstyrsdetalje, som giver A4 en særlig status i klassen, er Audi drive select. Med basispakken kan føreren skifte karakteristik for speederresponsen, den automatisk gearkasses skiftepunkter, servostyringen og klimaanlægget med fire forskellige indstillinger. Hvis bilen er udstyret med navigationssystem, er der desuden inkluderet en ekstra indstilling, som kan programmeres frit.
Der findes en række ekstraudstyrsmoduler, der kan tilkobles til Audi drive select: fartpilot, adaptive cruise control, sportsdifferentialet til topversionerne, undervognen med adaptiv støddæmperregulering og dynamisk styring. Sidstnævnte tilpasser hele tiden styretøjets udveksling afhængigt af bilens hastighed, og når der køres dynamisk, sørger små indgreb for at kompensere for understyring og overstyring.

Som ekstraudstyr tilbyder Audi også to særligt sportslige udgaver af undervognen. Den er standard på Ambition-udstyrslinjen.

Alle forhjulstrukne A4-modeller omfatter det elektroniske stabilitetsprogram (ESP) med elektronisk differentialespærring. Under dynamisk kørsel forbedrer systemet køreegenskaberne og sikkerheden yderligere ved hjælp af små bremseindgreb på det forhjul, der er inderst i svinget og dermed har begrænset belastning.

Assistentsystemer
Audi tilbyder en lang række assistentsystemer til A4-familien, hvoraf det nyeste er standard på alle versioner: Førerinformationssystemet med pauseanbefaling gør brug af styrebevægelserne og andre parametre for at analysere, om føreren er ved at blive træt, og anbefaler at holde en pause.

Det mest avancerede assistentsystem, der kan fås til modelrækken, er Audi adaptive cruise control. Det radarbaserede system holder konstant den korrekte afstand mellem A4 og den forankørende bil. Ved hastigheder under 30 km/h sørger systemet for maksimal opbremsning i tilfælde af en mulig kollision. Audi active lane assist hjælper føreren med at blive i vognbanen, mens Audi side assist overvåger området bag A4 for at gøre vognbaneskift mere sikre.

Infotainment-systemer og Audi connect
Audi tilbyder en lang række topmoderne infotainment-systemer til A4-modelrækken. Cd-radioen chorus med otte højttalere er standard, mens topmodellen blandt ekstraudstyret er MMI Navigation plus med stor harddisk, farveskærm, 3D-grafik og dvd-afspiller. Stemmebetjening og digital radio (ekstraudstyr) er nogle af udvidelsesmulighederne til systemet.

Den mest avancerede udvidelse af MMI Navigation plus er Bluetooth-biltelefon online. Via Audi connect sørger systemet for at gøre særlige tjenester tilgængelige i bilen, det kan fx være stemmestyret Google-søgning efter points of interest eller navigation med Google Earth-billeder og Google Street View. Audi trafikinformationer online er en anden af disse tjenester, og den giver føreren de nyeste informationer om kø på den valgte rute. WLAN-hotspottet, som er endnu en feature ved Bluetooth-biltelefon online, giver passagererne mulighed for at surfe på internettet og sende e-mails via deres mobile apparater.

Audi S4
Audi S4, der både fås som Limousine og Avant, er udstyret med modelrækkens topmotor – 3.0 TFSI med 333 hk og et drejningsmoment på 440 Nm. Limousine-versionen kører hele 12,3 km/l ved blandet kørsel til trods for de imponerende præstationer. S4 accelererer fra 0-100 km/h på 5,0 sek. og har en elektronisk begrænset tophastighed på 250 km/h.

Den opdaterede udgave af S4 kan kendes på ændringerne af forlygterne, stødfangerne, luftindtagene og farverne. Der er også blevet foretaget diskrete ændringer af interiøret. De vigtigste tekniske fremskridt udgøres af quattro-firehjulstrækket med torque vectoring og den elektromekaniske servostyring. S sportsundervognen og 18"fælgene på S4 giver bilen et fantastisk vejgreb.

Priser
Priserne på A4-modelrækken starter for fx A4 1.8 TFSI med 120 hk fra kr. 411.000.