Samlet salg 449.255 biler - en stigning i forhold til 2010 på 20,3 procent. SPA - Scalable Product Architecture præsenteret som ny teknologisk platform. Designed Around You - en ny virksomheds- og mærkestrategi med fokus på men­ne­sket. Samar­bejde med tyske Siemens bringer Volvo's elektri­ficerings­strategi et skridt videre. Ny organisation og topledelse. Fremgang i vækstplanerne for aktiviteterne i Kina.

Volvo havde vind i sejlene i 2011 med vækst i alle regioner. Virksomheden er nu den hurtigst voksende producent af biler i premium-segmentet og er på vej tilbage mod stabil vækst og indtjening. Vækstplanerne for det kinesiske marked er vigtige for det globale salgsmål på 800.000 biler, og udvidelsen af aktiviteterne i Kina skrider støt fremad med etablering af nye faciliteter heriblandt lokal produktion.

Efter at have fået nye ejere har Volvo offentliggjort, at der vil blive foretaget store investeringer i nye produkter og industrielle systemer de kommende år. Denne intensive investeringsfase, der er rettet mod forskning og udvikling, bliver basis for virksomhedens langsigtede konkurrenceevne. Med offentliggørelsen af en ny skalerbare produkt arkitektur - SPA - er grunden lagt for fremtidige Volvo-modeller, og sammen med en ny strategi for motorer og el-drift vil man se teknologier, der kommer til at  give Volvo en førende position inden for brændstoføkonomi.

En ny global virksomheds- og mærkestrategi - "Designed Around You" - er et vigtigt element i Volvo''s globale planer for fremtiden. Strategien viser vej for den fremtidige udvikling af Volvo-mærket, hvor nøgleordet er mennesket. Den sammenfatter mærkets fokus på at forstå, hvordan mennesker agerer, og derved kunne levere en mere ukompliceret luksusoplevelse, samtidig med at mærkets tradition for at bygge sikre og pålidelige biler holdes i hævd.

Virksomhedsopdateringer

Salg +20,3 procent
Sammenlignet med 2010 steg detailsalget i 2011 med 20,3 procent (= 75.730 biler) til 449.255 enheder. Det gjorde Volvo til den hurtigst voksende producent af biler i premium-klassen. Der var vækst i alle regioner, men Kina tegnede sig for den største stigning på 54,4 procent i forhold til 2010. Nordamerika steg med 22,5 procent, Norden med 13,3 procent, Europa med 13,1 procent og de oversøiske regioner med 35,7 procent set i forhold til 2010. Markedsandelene steg i alle regioner sammenlignet med 2010.
Stigningen i salget skyldes primært stor efterspørgsel på 60-serien; Volvo S60 og V60 og XC60 crossover. Salget af de CO2 venlige DRIVe modeller driver fortsat salget i Europa, og XC-programmet klarer sig stadigvæk fremragende og står nu for 36 procent af det samlede salg.

God indtjening de første tre kvartaler - hele året ser lovende ud
Med et overskud på godt 400 millioner kroner i de første ni måneder af 2011 har Volvo løbende genvundet stabil indtjening og forventer at komme ud af året med overskud. Sammenlignet med 2010 bunder resultatforbedringen primært i højere salgstal og et bedre sammensat modelprogram. Disse faktorer modvirkes dog af større omkostninger til investeringer i den nye teknologi, der skal danne basis for ekspansionsplanerne, ligesom resultatet blev påvirket af en negativ udvikling i valutakurserne.

Vækstplanen for Kina er på sporet
Siden slutningen af 2010 er Volvo i Kina vokset fra et nationalt salgsselskab til en flyvefærdig organisation med salg og markedsføring, produktion, indkøb, produktudvikling og tilhørende supportfunktioner. Hovedkontoret ligger i Shanghai. Salgsnetværket i Kina udvides systematisk, og opførelsen af en ny fabrik i Chengdu er igangsat samtidig med, at man er ved at undersøge mulighederne for yderligere en samlefabrik og en motorfabrik. Virksomhedens mål er at nå et salgstal på omkring 200.000 biler i Kina i 2015.

Ændringer i organisationen
Som enkeltstående virksomhed og med en ny virksomhedsstrategi er det vigtigt at samordne dele af organisationen for at understøtte Volvo Car Corporations ambitiøse vækstplaner. Der er sket en gennemgribende omstrukturering af hovedafdelinger som marketing, salg og kundeservice såvel som forskning og udvikling. For at sikre gennemførelsen af den nye forretningsplan såvel som profitabel vækst er der rekrutteret nye medlemmer til topledelsen, alle med erfaring på globalt plan.
Derudover har Volvo''s aggressive produktplan for fremtiden skabt behov for at rekruttere op til 1.200 nye medarbejdere, primært ingeniører, til forskning og udvikling i Göteborg. En stor del af disse var på plads med udgangen af 2011. Også i produktionen er der behov for at ekspandere for at klare de stigende volumener, som blev implementeret i løbet af året. Produktionsfabrikken i Gent, Belgien, satte ny rekord i antal producerede enheder. På Torslanda-fabrikken i Göteborg har det været nødvendigt, at der kører flere biler af båndet, hvis Volvo skal klare den stigende efterspørgsel.

Produktudvikling = Ledende stilling på miljøområdet
Effektivitet og el-drift er drivkraften, når Volvo tager teten i jagten på grøn bilisme og overlegen brændstoføkonomi. Virksomhedens dedikerede miljøfokus har givet den en førerposition blandt europæiske bilproducenter, når det gælder om at mindske udledningen af CO2, hvor Volvo har udklasset Europas otte største billproducenter i 2010 ved at reducere den samlede CO2 udledning med hele 9 procent.

SPA - Scalable Product Architecture: Ny bilteknologi
Volvo''s teknologiske fremtid bygger på en skalerbar produkt arkitektur (SPA), som i princippet betyder, at de fleste Volvo-modeller kan bygges på samme produktionslinie uanset bilens størrelse og kompleksitet. Når den første model, der bliver bygget på SPA, introduceres i 2014 - den nye XC90 - vil omkring 90 procent af dens komponenter være nye og unikke. Udover de industrielle fordele ved fælles modelarkitektur er der også væsentlige produktrelaterede fordele, hvad angår vægt, el-drift, køredynamik og design.

VEA - Volvo Enviromental Architecture: Ny firecylindret strategi
Det nye motorprogram, kendt som VEA - Volvo Environmental Architecture - består udelukkende af firecylindrede motorer, som i nogle af konfigurationerne får højere ydelse ved hjælp af el-drift eller anden spydspidsteknologi. Volvo kommer til at udvikle firecylindrede motorer med højere ydelse end dagens sekscylindrede samtidig med, at de får lavere brændstofforbrug end de nuværende firecylindrede motorer.
Volvo introducerer også en ny, ottetrins automatgearkasse, som giver føreren fremragende køreegenskaber og brændstoføkonomi. Endvidere har man indledt test af svinghjulsdrift på offentlig vej. Svinghjulsdrift, også kendt som KERS - Kinetic Energy Recovery System - giver føreren ekstra hestekræfter, så en firecylindret motor får samme acceleration som en sekscylindret, ligesom man får væsentlige besparelser i brændstofforbruget.

Smart El-drift
El-biler skal være lige så sikre som alle andre nye Volvo-biler at eje, køre, og hvis uheldet er ude. Volvo har udført vidtgående og omhyggelige analyser af en række sikkerhedsscenarier for el-drevne biler. Ved hjælp af avanceret automatisk overvågning af batteristatus og ved at indkapsle batteriet og beskytte det effektivt ved en kollision er resultatet blevet sikkerhed i verdensklasse.

Volvo V60 Plug-in Hybrid - en verdensnyhed
Volvo V60 Plug-in Hybrid er verdens første diesel-drevne plug-in hybrid, der giver ejerne en rækkevidde på 50 kilometer ved el-drift og over 1,9 liter/100 kilometer (52,6 kilometer/liter) i hybrid-indstillingen. Den kombinerer de bedste egenskaber fra tre forskellige biltyper i én attraktiv sportswagon. Blot ved et tryk på en knap kan man vælge, hvilken bil man ønsker at køre: en el-bil med op til 50 kilometers rækkevidde, en højeffektiv hybrid med CO2 udledninger på gennemsnitligt blot 49 g/km eller en velkørende muskelbil med en kombineret ydelse på 215 + 70 hk, 440 + 200 Nm drejningsmoment og en acceleration fra 0 til 100 km/timen på blot 6,9 sekunder. V60 Plug-in Hybrid når ud til kunderne i Europa i efteråret 2012.

Volvo C30 Electric - ren el-drift
Volvo begyndte at producere C30 Electric i 2011, hvor den indgik i virksomhedens ambitiøse el-drifts strategi  for de kommende år. Flåden på 250 biler udleases til særligt udvalgte kunder i visse europæiske lande, og de indgår også for øjeblikket i demonstrationsaktiviteter i Sverige, Belgien og Kina. Volvo C30 Electric har et 20 kW batteri, som oplades i en almindelig husholdningsstikkontakt. En fuld opladning tager omkring syv timer, hvorefter bilen kan køre op til 150 kilometer, inden den skal oplades igen.

Volvo og Siemens indgår partnerskab på el-området
Et strategisk samarbejde blev præsenteret mellem Volvo og Siemens til fremme af den teknologiske udvikling af el-biler. Fokus er rettet mod fælles udvikling af teknologi til el-drift, teknologier til strøm og opladning såvel som integration af disse systemer i Volvo C30 Electric.

Nye produkter
Volvo''s kunder kan nu vælge mellem i alt syv modeller med CO2 udledninger under 120 g/km, tre af dem under 100 g/km. Senest er Volvo S60 og V60 i DRIVe udgaver med CO2 udledninger på blot hhv. 114 g/km og 119 g/km kommet til. Det svarer til et brændstofforbrug på hhv. 4,3 og 4,5 liter/100 kilometer (23,2 og 22,2 km/liter). Den opgraderede motor findes allerede i DRIVe udgaver af Volvo C30, S40 og V50, alle med CO2 udledninger på 99 g/km.
Volvo S80, V70 og XC70 er blevet opgraderet med f.eks. det nyeste, brugervenlige Volvo Sensus infotainment system og forfinede drivliner. Det aktive sikkerhedssystem Pedestrian Detection with Full Auto Brake kan nu også fås i disse modeller, ligesom City Safety er standard i alle tre modeller.
Volvo XC90 SUV har fået mere sofistikerede linier og materialer, og C70 cabriolet kommer i en begrænset Inscription udgave med helt specielle detaljer.
I D5 motoren har Volvo''s motoreksperter givet ydelse og drejningsmoment et boost fra 205 hk/420 Nm til 215 hk og 440 Nm samtidig med, at brændstofforbruget er reduceret med otte procent. Det betyder, at brændstofforbruget i Volvo S80 D5 med manuel gearkasse og start/stop nu er nede på 4,9 liter/100 kilometer  (20,4 km/literen) (EU kombineret), svarende til 129 gram CO2/kilometer.
Start/stop teknologi er introduceret i kombination automatgearkasse, hvilket begrænser udledningen af CO2 med 10 g/km eller 0,4 liter mindre brændstof pr. 100 kilometer.
Volvo S60 R-Design byder på en endnu mere sportslig og dynamisk køreoplevelse med skarpere styreegenskaber og forfinet chasis.
De seneste nyheder inden for tilslutning er en mobil applikation, der forbinder fører og bil via en smart phone, så han/hun kan bevare kontakten med den parkerede bil.

Konceptbiler
På biludstillingen i Shanghai i april 2011 viste Volvo Concept Universe, et mesterværk af skandinavisk design rettet mod bilkøbere med udsøgt smag. En stor, luksuriøs sedan med et nyt designsprog, der sætter mennesket i centrum. Det er en exceptionel bil.
Concept You, der blev vist på biludstillingen i Shanghai i september 2011, samlede op, hvor Concept Universe slap. Den kombinerer et elegant, coupe-lignende eksteriør med et luksuriøst high-tech interiør, der overlader kontrollen til føreren ved hjælp af intuitiv smart pad teknologi. Concept You giver kunderne til denne luksussedan mulighed for at opleve et håndværk og en intuitiv teknologi, der kommer til at kendetegne fremtidige Volvo-modeller.

Andre nyheder

Nyt på sikkerhedsområdet
Volvo Car Corporation''s førende stilling inden for bilsikkerhed blev bekræftet af Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), da ikke mindre end fem Volvo-modeller - C30, S60, S80, XC60 og XC90 - fik tildelt en 2012 Top Safety Pick Award.
I Volvo''s sikkerhedscenter er man for øjeblikket i gang med at udvikle et system, der er i stand til at opdage dyr og bremse bilen automatisk, hvis et dyr bevæger sig ud foran den. Systemet bygger på teknologien fra Pedestrian Detection with Full Auto Brake.
En an anden spændende aktivitet er vejtog, som ifølge SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) projektet består af en konvoj af køretøjer, hvor en professionel fører kører forrest og leder en række andre køretøjer. Formålet med vejtog er, at de skal forbedre trafiksikkerheden og mindske brændstofforbruget og dermed udledningen af CO2.

Kvalitetspris
Volvo''s kvalitetskrav blev bekræftet i den seneste undersøgelse, J.D. Power udførte for det tyske marked, hvor Volvo blev bedste mærke i 2011 - foran alle tyske premiummærker og alle japanske bilproducenter. Resultatet er bevis på den kvalitet, driftssikkerhed og service, Volvo-kunder kan forvente, og er særligt tilfredsstillende, fordi kunder til biler i premium-segmentet har store forventninger.

Volvo Ocean Race
2011-2012 udgaven af Volvo Ocean Race blev skudt i gang i Alicante, Spanien, den 5. november, hvor seks konkurrerende både satte kurs mod den første af otte stopover havne på den 39.000 sømil lange sejlads verden rundt. Volvo Car Corporation og AB Volvo er fælles om sejladsen, som får stor dækning i medierne og styrker varemærkerne. Den næste udgave af Volvo Ocean Race er allerede annonceret til at starte i 2014.
Traditionen fortsætter også, når Volvo''s afdeling for specialkøretøjer præsenterer et særligt designet variantprogram med et kapsejlads-tema - de nye Volvo Ocean Race Edition modeller. Programmet omfatter fire af slagsen: Volvo V60, XC60, V70 og XC7.  I Danmark markedsføres lokale varianter af Volvo Ocean Race modellerne.

2011 i tal

Salg pr. model
2011 2010
S40 23.621 31.688
S60 68.330 14.786
S80 14.681 19.162
S80L 10.018 11.778
V50 45.970 56.098
V60 49.820 4.609
V70 36.842 48.877
XC60 97.183 80.723
XC70 26.156 22.068
XC90 39.631 37.597
C30 27.090 35.981
C70 9.913 10.158
Total 449.255 373.525
De ti største markeder
2011 2010
USA 67.273 53.952
Sverige 58.463 52.894
Kina 47.140 30.522
Tyskland 33.167 25.207
Storbritannien 32.770 37.940
Belgien 20.320 17.644
Rusland 19.209 10.650
Italien 18.705 17.509
Holland 15.981 14.308
Frankrig 15.678 12.211
                             
2012 forventninger
Der venter Volvo en række events og udfordringer i 2012. Den finansielle krise er langt fra løst, og det betyder, at forbrugerne er usikre, hvilket påvirker efterspørgslen efter biler. På kort og mellemlangt sigt vil  Volvo Car Corporation''s økonomiske resultat blive påvirket af fortsatte investeringer i produktudvikling, industriel opbygning i Kina og markedsføringsudgifter til support af nye produktintroduktioner samt nye tiltag, der skal styrke af varemærket.
2012 bringer en række vigtige produktintroduktioner. Den helt nye Volvo V40 er en 5-dørs premium bil i C-klassen, som konkurrenterne får svært ved at matche. V60 Plug-in Hybrid - verdens første diesel plug-in hybrid - når ud til kunderne i efteråret 2012. Derudover bliver Volvo X60 Plug-in Hybrid Concept Car udstillet på biludstillingen i Detroit i januar. Alt i alt bliver 2012 et år med fortsat vækst, som yderligere forstærker Volvo''s stilling blandt bilindustriens premiummærker.