Bridgestone præ­sen­terer ny dæktek­nologi, der analyserer vejbanens beskaf­fenhed - baseret på Bridgestone kon­ceptet - CAIS.

Bridgestone Corporation meddeler, at man har udviklet en ny teknologi der, via bilens dæk, kan levere "real time" information om vejens beskaffenhed til bilisten. Den nye teknologi er baseret på et koncept kaldet CAIS*1 (Contact Area Information Sensing = Kontakt Areal Information Føler).

CAIS er en generel betegnelse for fremtidig teknologi, der indsamler og evaluerer informationer om vejens beskaffenhed. Systemet er i stand til at registrere vibrationer øjeblikkeligt og sende de digitaliserede data videre til bilens indbyggede analyse systemer. Den nye teknologi klassificerer på den baggrund vejens beskaffenhed i 7 kategorier*2 og sender denne information direkte til bilisten via et display indbygget i bilen*3.

Ved at levere øjeblikkelig information om vejbanens tilstand gør denne nye teknologi bilisten bedre forberedt på pludselige forandringer under farlige vejrforhold såsom is, sne og regn. Derforuden giver systemet også mulighed for at advare medtrafikanter, der kører på samme vej*4. Denne teknologi er endnu en måde hvorpå Bridgestone promoverer sikkerhed og sindsro for bilister.

Det følgende er et overblik over teknologien:
1. Overblik over teknologi til analyse af vejens beskaffenhed

• En accelerator sensor siddende indvendig i dækket opfanger vibrationer i dækkets slidbane og sender information trådløst til bilens analyse system. Desuden bliver CAIS forsynet med strøm fra Bridgestone’s egen beskyttede strømforsynings teknologi.
• Det analytiske system analyserer vibrationer "real time" og klassificerer derpå den aktuelle vejsituation i én af syv kategorier (tør, halvtør, våd, slud, frisk sne, sammenkørt sne, is).
• Resultatet af analysen vises på en indbygget monitor i bilen.

*1. Contact Area Information Sensing. “CAIS” er et registreret Bridgestone Corporation varemærke.
*2. Tør, halvtør, våd, slud, frisk sne, sammenkørt sne, is
*3. Teknologiens store præcision er testet og bekræftet under forskellige vej- og vejrforhold. Dette omfattende testarbejde er udført over to vintre og på offentlige veje omkring Hokkaido i Japan, hvor farlige vejforhold med sne og is hyppigt opstår. Detaljerede resultater af disse test blev præsenteret på ved to lejligheder; den årlige kongres (2010) for Society of Automotive Engineers of Japan samt på World Automotive Congress of the International Federation of Automotive Engineering Societies.
*4. Føreren af en bil med CAIS kan dele informationer om potentielt farlige ændringer i vejforhold med andre bilister, der kører på samme vej.