En betalingsring rundt om hovedstaden vil få mærkbare konsekvenser for brugen af København. Især kulturlivet og detailhandlen vil blive valgt fra, viser ny undersøgelse fra FDM.

Københavns kulturliv som teatre, museer og biografer kan se frem til et markant fald i antallet af besøgende, hvis forslaget om en betalingsring rundt om hovedstaden vedtages. Det viser en undersøgelse, FDM har foretaget blandt bilejere i hovedstadsområdet.

Ifølge undersøgelsen vil udsigten til at skulle betale bompenge, få mange til enten at skære ned på eller helt fravælge byens mange tilbud. Blandt andet er der blevet spurgt til, om en betalingsring vil begrænse ens brug af København. Her svarer knap halvdelen (46 procent), at de enten er enige i eller meget enige i, at det vil være tilfældet.

”Der er ingen tvivl om, at indføres der en betalingsring rundt om København, vil det få konsekvenser for den måde, mange i dag bruger byen på. Det, at man pludselig skal til at betale for at køre ind til byen, vil helt givet få mange til enten at begrænse deres ture til København eller køre et andet sted hen. At det på den måde bliver dyrere at bruge hovedstadens tilbud, hvad enten det er indkøb eller kultur, er ikke hensigtsmæssigt,” siger adm. direktør i FDM Thomas Møller Thomsen.

Især kulturtilbuddene vil blive påvirket af en betalingsring. På spørgsmålet om, hvilke ture folk ville skære ned på, hvis de skulle betale bompenge, svarer 57 procent kulturelle aktiviteter. 44 procent svarer, at indkøbsturene til København vil blive færre, mens andre 32 procent vil skære i turene til fritidsinteresser (op til tre svarmuligheder). For folk der bor fra postnummer 2000, og dermed typisk i kommunerne rundt om København, er svarprocenterne endnu højere - henholdsvis 59, 45 og 33 procent.

”Som landets hovedstad, med de seværdigheder og kulturelle tilbud man har valgt at placere her, er det vigtigt, at København er tilgængelig, og at man ikke skal betale for at bruge byen. Det vil være konsekvensen af en betalingsring. For mange er det ikke muligt at vælge bilen fra, hvis dagligdagen skal hænge sammen. I stedet vil man skære ned på turene til blandt andet indkøb og kulturelle aktiviteter. Men bilisterne har allerede betalt rigeligt i skatter og afgifter for at få lov til at køre i deres biler. Også derfor er en betalingsring en dårlig idé,” siger Thomas Møller Thomsen.

Han påpeger desuden, at mange kulturtilbud finder sted uden for myldretiden, hvor der ikke er nogen nævneværdig trængsel. Da Københavns Kommune for nogle år siden satte aftentaksten for parkering op, måtte kommunen ændre det tilbage til lavere aftentakst, simpelthen fordi det blev for dyrt at bruge byen om aftenen.

Undersøgelsen er foretaget blandt 1.064 bilejere bosat i hovedstadsområdet.

Læs mere på FDM.dk hvor FDM har lavet et tema site med artikler, debat og fakta om betalingsringen.